InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Het belang en toepassing van hygiëne

Het belang en toepassing van hygiëne

Het belang en toepassing van hygiëne Naast het gegeven dat we er allemaal fris uit willen zien en willen ruiken, heeft hygiëne nog een belangrijke rol, nl. ziekten buiten de lichaamsdeur houden. Een opsomming hoe hygiëne eenvoudig toe te passen en niet alleen als het om ons eigen lichaam gaat. Hygiëne ... alledaags, maar erg belangrijk, zeker nu de weerstand voor de lange donkere maanden weer in beeld zijn.

Overbrengen van ziekten

Directe verspreiding

Ziekten kunnen door een slechte hygiëne overgebracht worden. Denk hierbij aan griep- en verkoudheidsvirussen. Dit virussen worden via speekseldruppeltjes in de lucht overgebracht. Dit kan door praten, niezen of hoesten en vindt vaak plaats in kleine openbare ruimten zoals de tram / trein / metro, op kantoor, de bibliotheek of bij de kinderen in de klaslokalen.

Indirecte verspreiding

Wat we ons niet altijd (voldoende) beseffen is de indirecte manier van besmetting. Denk hierbij aan de leuning van een trap, een deurklink, de kraan, de lichtschakelaar of de telefoon. Waar mensen met de handen langs gaan laat men bacteriën achter, bacteriën die weer “opgepakt” kunnen worden.

Preventie

Natuurlijk kan je nooit alles voor zijn, maar er zijn wel een aantal zaken waar je aan kunt denken om het zoveel mogelijk voor te zijn.

  • Een bekend gegeven is het wassen van de handen. De handen moeten altijd met veel water en handzeep (liefst antibacteriële zeep) gewassen worden. Verschillende merken hebben deze zeep in het assortiment.
  • Geen ruimte om de handen te wassen, zorg dan dat je een fles desinfect bij je hebt. Dat is een soort alcohol voor de handen die –zodra je je handen er mee insmeert (ca. minimaal 20 seconden)- je handen desinfecteert en meteen opdroogt in de handen. Etos heeft een huismerk met desinfect en verder heeft o.a. Herome ook een desinfect (evt. met een geurtje).
  • Maak altijd gebruik van wegwerpzakdoekjes.
  • Was je handen zoals boven omschreven (droog of nat) voor het koken, na toiletbezoek, na dieren aangeraakt te hebben of voorwerpen in openbare ruimtes aangeraakt te hebben (bijv. De trapleuning of deurklinken).
  • Na het aanraken van rauw vlees of groenten schoonmaken altijd eerst de handen voordat het koken plaats gaat vinden
  • Reinig regelmatig deurklinken, kranen, lichtschakelaren en het toilet.
  • Voor gebruik van openbaar toilet zijn er wegwerp wc-brilhoesjes.
  • Bij het niezen zoveel mogelijk proberen dit in een papierenzakdoekje te doen en als je niet anders kunt dan de handen te gebruiken, was dan de handen zoals omschreven (nat of droog).
  • Voorkom zoveel mogelijk aanraking van het gezicht (m.n. de mond, ogen en neus).

De lijst kan nog langer en er zal altijd wel iets over het hoofd gezien worden. Maar bewust kijken naar datgene waar bacteriën welig kunnen tieren en dit regelmatig kunnen schoonmaken, voorkomt veel en is een belangrijke stap in de hygiëne. Gebruik altijd wel de juiste producten die ook dat doen wat nodig is om bacteriën weg te krijgen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Besmetting griepvirus voorkomenBesmetting griepvirus voorkomenHoe kan iemand besmet raken met griep of ene griepvirus? Wat is het belang van een goede hygiëne tijdens een griepvirus?…
Krentenbaard, een vervelende kinderziekteKrentenbaard, een vervelende kinderziekteKrentenbaard of impetigo is een zeer besmettelijke infectie van de huid, veroorzaakt door bacteriën. Bij kinderen komt h…
Krentenbaard, een infectie van de huidKrentenbaard, een infectie van de huidKrentenbaard, of Impetigo, is een vervelende infectie van de huid deze wordt veroorzaakt door een bacterie. Krentenbaard…
Hoeveel hygiëne is nog gezond?Hoeveel hygiëne is nog gezond?Advertenties vertellen het ons dagelijks: alles moet schoon zijn en blinken. Vooral met kinderen in huis, is hygiëne een…
Oogontsteking bij kinderenOogontsteking komt vrij vaak voor bij kinderen. Als ouder kun je hiervan schrikken, wat moet je doen als je kind een oog…

Reageer op het artikel "Het belang en toepassing van hygiëne"

Reactie

Poolvis, 01-10-2013 22:10 #1
Ik vind dat op zijn minst de hygiënehypothese mag vermeld worden, zeker omdat elk jaar meer en meer bewijs komt die de hypothese steunt en waardoor "het belang en toepassing van hygiëne" toch wel onder druk komt te staan. Ergens lijkt het mij ook gewoon zeer logisch dat men geen immuunsysteem kan ontwikkelen wanneer men nooit in aanraking komt met bacteriën.

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 10-10-2009
Subrubriek: Diversen
Special: Lichamelijke gezondheid
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!