InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Infraroodwarmte is gezond

Infraroodwarmte is gezond

Heb je last van spierpijn? Ben je stijf? Heb je net intensief gesport? Ben je verkouden of grieperig? Heb je last van slaapproblemen? Misschien is het dan eens tijd om even lekker te relaxen in een infraroodcabine. Infraroodwarmte is een weldaad voor je lichaam en kan je van verschillende pijntjes af helpen. De zelfgenezende krachten worden door infrarood krachtig geactiveerd.

Een klein stukje geschiedenis

Een van de oudste en bekendste geneesmethode is warmtetoepassingen. Warmtetoepassing bestaat dan ook al duizenden jaren. Ze spelen een belangrijke rol bij het verbeteren van het psychisch welzijn. Ook helpt warmtetoepassing het activeren van de zelfgenezende krachten van het lichaam. Vele technische ontwikkelingen zorgden er voor dat er steeds meer gebruik gemaakt werd van infrarood of warmtestralingstherapie. Maar ze vervangen nog altijd niet de arts of een noodzakelijke therapie.

Wat is infraroodwarmte

Infrarood kan je vergelijken als de straling van de zon. Of als de stralingswarmte van een openhaard of kachel. In een infraroodcabine wordt je lichaam rechtstreeks door de infraroodstralen verwarmd. Het grootste verschil tussen een sauna en een infraroodcabine is: In een sauna ga je zweten door de aanwezige hete lucht. Met een infraroodstraler zweet je door de rechtstreekse bestraling. In een infraroodcabine wordt de temperatuur tussen de 35 graden en 42 graden, terwijl het in een sauna wel 80 graden en warmer kan worden. Daarom kan een infrarood ook door kinderen en ouderen gebruikt worden.

Hoe werkt infraroodwarmte

De warmte van infraroodstraling wordt rechtstreeks vanaf de lampen overgedragen aan je lichaam. De warmte wordt door je huid opgenomen en meteen doorgegeven aan de daaronder liggende lagen. Je kunt het vergelijken als de zon die je lichaam opwarmt. Via je bloedsomloop worden de stralingen diep in je lichaam gebracht. In je lichaam wordt een proces op gang gezet dat allemaal positieve effecten kent. Na een paar minuten begint je lichaam al flink te zweten. Zo worden de in je lichaam aanwezige afvalstoffen en gifstoffen je lichaam uit gewerkt. Je immuunsysteem, je stofwisseling en de doorbloeding worden gestimuleerd. Je huid, je bindweefsel en alle organisme worden voorzien van meer zuurstof. Je spieren raken meer en meer ontspannen.

Na een twintig tot vijftig minuten in de infraroodcabine voel je je herboren. Je bent totaal ontspannen en lekker doorgewarmd. Het belangrijkste is nu dat je je langzaam laat afkoelen. Ga lekker in je badjas ergens relaxen en vul je vocht weer aan. Neem hier ten minste een half uur de tijd voor.

Waar zorgt infrarood voor

Infrarood heeft een heel breed spectrum waar het voor kan helpen. Hieronder zie je de belangrijkste.
Het bevordert:
  • het herstel
  • Een gezonde huid
  • De doorbloeding
  • De stofwisseling
  • Het ontslakken
  • De bloedsomloop
  • Het psychisch welzijn

Het ondersteunt bij:
  • gespannen spieren
  • Cellulitis
  • Hoofdpijn en migraine
  • Slaapproblemen
  • Stofwisselingsproblemen
  • Voor en na het sporten
  • Verkoudheid
  • Voorhoofdholteontsekingen
  • Reumatische aandoeningen

Wie kan de infraroodcabine gebruiken

Eigenlijk kan iedereen van jong tot oud gebruik maken van infrarood. Zo lang je er maar lekker in voelt. Alleen zwangere vrouwen worden het afgeraden om infrarood te gebruiken tijdens de zwangerschap. Dit is omdat je met straling te maken hebt.

Lees verder

© 2009 - 2018 Lautof, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.worldofmylife.nl

Reageer op het artikel "Infraroodwarmte is gezond"

Reactie

Claessens, 08-12-2016 11:59 #1
Wat doet infrarood straling met metaaldelen in bijvoorbeeld je heup (resurfacing operatie waarbij kobalt is gebruikt)?

Infoteur: Lautof
Gepubliceerd: 24-11-2009
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!