mijn kijk op

Becel worstelt met reclame over cholesterolverlagers

Becel worstelt met reclame over cholesterolverlagers De hartleeftijdtest van Becel was een bedenksel van Unilever. Maar hedentendage wordt je bij hartleeftijd.nl, zonder enige uitleg doorgekoppeld naar becel.nl waar het begrip hartleeftijd niet meer voorkomt. In plaats daarvan was er in 2016 een "cholesterol Quiz" af te leggen op de site becelproactiv.nl. Maar vandaag de dag bestaat die "Quiz" ook al niet meer. Deze voortdurende koerswijzigingen van de Becelfabrikant hebben te maken met het feit dat het bij de wet verboden is, zonder officiele goedkeuring, medische voordelen met voedingsproducten te claimen. En Becel houdt zich uiteraard aan de wet

De relatieve leeftijd van je hart

Via hartleeftijd.nl kon je destijds door middel van een uitvoerige test de relatieve leeftijd van je hart bepalen. Zo was te zien of je verhoudingsgewijs korter of langer kon leven ten opzichte van je werkelijke leeftijd. Hoewel het enige doel van de test waarschijnlijk was de verkoop van Becelproducten te bevorderen, leek het een nuttige test, waarmee je kon vaststellen of je redelijk gezond leefde of dat je beter enige veranderingen in je manier van leven kon doorvoeren.

Hartleeftijdtest was populair

Volgens Unilever, de fabrikant van Becel, hebben sinds de zomer 2009 tot circa half november 2009 ongeveer 355.000 mensen online de test afgelegd. Dat grote aantal geeft in ieder geval aan dat heel veel mensen zijn geïnteresseerd in hun vitaliteit en de geschatte leeftijd van hun hart. Opmerkelijk was dat de hartleeftijd van deze 355.000 personen gemiddeld 3,4 jaar hoger was dan hun echte leeftijd. Geen positieve uitkomst, maar misschien wel nuttig om te weten.

De hartleeftijdtest

De test vroeg uitgebreid om informatie over allerlei factoren die op de gezondheid van je hart van invloed zijn. Dus je geslacht, leeftijd, bloeddruk, familiaire kwalen, of je rookt, enz. Al naar gelang het resultaat van de test, gaf de site vervolgens je hartleeftijd en adviezen om te helpen je hartgezondheid te verbeteren. Want het is bekend dat je veel zelf kunt doen aan de verbetering van je gezondheid, zoals je gewicht, beweging enz. En wat Becel betreft natuurlijk ook gezond (Becel) eten.

Vraagtekens

Hoewel de test ongetwijfeld in belangrijke mate voldeed, waren er toch wel enkele minpunten te constateren. Niet iedereen was bijvoorbeeld op de hoogte van haar/zijn bloeddruk en cholesterolgehalte. Niettemin gaf de testuitslag dan toch een hartleeftijd op, die dus enigszins te betwijfelen viel. Want als de overige factoren, bijvoorbeeld gewicht en bewegen, voldoende waren kon er toch een positieve hartleeftijd uitrollen, terwijl de persoon in kwestie mogelijk, zonder het zelf te weten, een te hoge bloeddruk en/of een te hoog cholesterolgehalte had. Overigens kwam bij de uitslag dan wel de opmerking dat het nuttig was de bloeddruk en cholesterolgehalte te laten meten bij je huisarts.

Ondergewicht

Een minpunt was ook dat iemand met ondergewicht, op de test evengoed de uitslag kon krijgen dat de hartleeftijd en het gewicht in orde was. Hoewel dat in het geval van een anorexiagewicht absoluut niet het geval kan zijn. Het is namelijk uit onderzoek gebleken dat de kans op sterfte als gevolg van hartfalen bij anorexiapatiënten wel degelijk groter is.

Aantal hartslagen in je leven

Sommige mensen vermoeden dat je in je leven uiteindelijk een bepaalde hoeveelheid hartslagen toebedeeld krijgt, waarna je hart op is, en het begeeft. Net zoals een automotor het na zoveel kilometer uiteindelijk ook vertikt. Als dat werkelijk waar is kun je er veel aan doen om je hartleeftijd te verbeteren. Je dient dan namelijk intensief te gaan sporten (Cardio) zoals bijvoorbeeld hardlopen, zwemmen, wielrennen, waardoor je langzaam maar zeker over een sporthart gaat beschikken. Een sterk sporthart verpompt per hartslag aanzienlijk meer bloed door het lichaam dan een ongetraind hart. Dat betekent dat het sporthart in rust, minder slagen per minuut maakt. Waardoor je uiteindelijk dus langer leeft volgens deze theorie, die overigens niet bewezen is. En voor alle duidelijkheid: ook niet van Becel c.q. Unilever afkomstig is.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: SimonOx, Flickr (CC BY-2.0)
  • O.a. becelproactiv.nl, geraadpleegd 21-1-2016
  • Uitspraken.rechtspraak.nl, geraadpleegd 10-2-2016
  • Becel.nl

Reageer op het artikel "Becel worstelt met reclame over cholesterolverlagers"

Reactie

Michel, 28-03-2010 18:19 #1
hoe kan dit? mijn lengte gewicht en bloeddruk wordt gevraagt, verder niks.
zoiets kan onmogelijk mijn hartleeftijd bepalen, en hecht hier dan ook geen enkel geloof in.
een uitgebreide vragenlijst zou geloofwaardiger zijn.

Infoteur: Robbie
Laatste update: 23-02-2020
Subrubriek: Diversen
Special: Cholesterol
Reacties: 1
Schrijf mee!