Zin en onzin van de Wii Fit

Zin en onzin van de Wii Fit Wii Fit is een computerspel dat zich richt op krachttraining, yoga, aerobics en evenwichtsspelletjes. Het spel volgt je vooruitgang, niet alleen in termen van gewichtsverlies, maar ook met betrekking tot verbeteringen en de algehele conditie en evenwicht. Om te zien wat je echt van de training met behulp van de Wii Fit kunt verwachten deed het American Council on Exercise (ACE) onderzoek naar de effecten. Sinds de lancering is de Nintendo Wii Fit miljoenen keren verkocht en is daarmee het derde best verkochte videospel van alle tijden. Deze statistieken zijn bemoedigend, gezien de epidemie van obesitas bij kinderen en het feit dat obesitas en de complicaties ervan in de VS al net zoveel doden per jaar veroorzaken, als het roken van sigaretten. Als je ervan uitgaat dat mensen met behulp van de Wii Fit afslanken, zijn de hoge verkoopcijfers goed nieuws. Maar hoe goed?

De resultaten

In de studie in opdracht van het American Council on Exercise (ACE) speelden studenten de zes meest fysieke games met de Wii Fit. Helaas, bij geen van de spellen was de intensiteit groot genoeg, voor het verbeteren of behouden van de conditie. Elk spel viel ver onder de aanbevelingen zoals gedefinieerd door het American College of Sports Medicine (ACSM). Elk van de activiteiten verbrand maar een fractie van de calorieën die zij zouden doen bij het echte werk. Bijvoorbeeld, zelfs het 'advanced step spel', verbrandde slechts een kwart van de calorieën van een gewone steples in de fitnessclub.

Zin

  • Het gemak en het plezier van spelen maken dit een plezierige manier om een beetje meer oefeningen te doen. Wii Fit is geweldige manier om een vriendschappelijke wedstrijd tussen ouders en kinderen te doen en om leuke uitdagingen zoals skispringen aan te leren.
  • De ACE onderzoekers keken niet naar de balansspelletjes als onderdeel van hun studie, maar deze zijn waarschijnlijk een doeltreffend middel ter verbetering van de balans en versterking van de kernspieren, met name bij volwassenen met een zittende levensstijl.

Onzin

  • De games zijn eenvoudigweg niet intensief genoeg om resultaat te bereiken, vooral omdat de speler voortdurend wordt onderbroken door instructies tijdens het spelen.
  • Veel van de lage intensiteit van de "step" games komt voort uit het feit dat het platform slechts 1 tot 1,5 centimeter hoog is, in vergelijking met het 6-cm platform die vaak gebruikt wordt in steplessen.

Conclusie

Een beetje is altijd beter dan niets. Dit spel kan een goede start zijn voor iemand die een zittend bestaan heeft en is zeker een leuke familie activiteit die beter is dan zittend op de bank tv te kijken, maar Wii mag niet worden gebruikt om bestaande trainingen te vervangen of gezien worden als een volwaardige training.

Het is belangrijk om extra trainingen te doen om daadwerkelijk resultaat te bereiken. Met andere woorden, de Wii Fit zou niet je enige training moeten zijn. In feite, waarom kiezen voor een game systeem? Als je dan toch tijd gaat besteden aan een training, dan zijn er veel effectievere manieren om dat te doen.
© 2010 - 2020 Fitness, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • American Council on Exercise (ACE)

Reageer op het artikel "Zin en onzin van de Wii Fit"

Infoteur: Fitness
Laatste update: 05-02-2010
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!