Anticonceptiepil dagelijks slikken en dus niet vergeten

Anticonceptiepil dagelijks slikken en dus niet vergeten De anticonceptiepil, in het dagelijkse spraakgebruik ook wel kortweg de pil genoemd, bestaat al vele decennia en is nog steeds een populaire manier van anticonceptie, met als extra voordeel dat de menstruatie gereguleerd wordt. De pil is in de tijd steeds aangepast en verbeterd. De dosering hormonen wordt steeds lager, waardoor eventuele bijwerkingen minder worden zonder dat de betrouwbaarheid wordt verminderd. Ook komen er geregeld nieuwe soorten anticonceptiepillen op de markt, die zich echt onderscheiden van de al bestaande pil. Een van de laatste ontwikkelingen betreft een pil die je de hele periode van 28 dagen slikt, dus zonder stopweek. Het voordeel hiervan zou moeten zijn dat er minder kans is dat je de pil vergeet, omdat het een continue dagelijkse routine is.

De 24plus4 anticonceptiepil

Einde 2008 is de 24+4 pil geïntroduceerd, die zich dus kenmerkt door een gewijzigd innameschema. De traditionele anticonceptiepil wordt namelijk 21 dagen geslikt, waarna een stopweek volgt. Bij de 24+4 pil slik je 24 dagen een actieve pil en daarna 4 dagen een placebo pil. Doordat je dus dagelijks een pil slikt zonder uitzonderingen, wordt de kans dat je een keer vergeet de pil te slikken kleiner. Een aantal andere positieve kenmerken, dus voordelen van de 24plus4 pil zijn de volgende:
  • Per pil is de dosering van hormonen kleiner, omdat de totale dosering hormonen nu verdeeld wordt over 24 dagen in plaats van 21 dagen.
  • Deze 24plus4 pil bevat ook het hormoon progestageen, een hormoon dat de conditie van de huid verbetert en zorgt voor het minder vasthouden van vocht. Omdat je de pil nu 24 dagen slikt in plaats van 21 dagen, kun je meer profiteren van de positieve eigenschappen van progestageen.
  • Doordat je de actieve pil maar liefst 24 dagen slikt in plaats van 21 dagen, zal er ook minder last zijn van klachten die verband houden met de cyclus. De hormonenspiegel zakt namelijk nu niet tot nul, waardoor de hormoonschommelingen minder erg zijn.
  • Je wordt wel ongesteld met de 24plus4 pil, maar minder lang dan bij de 21+7 pil. Doordat je korter ongesteld bent, wordt de kans op een eisprong nog kleiner. Dit komt dan weer ten goede aan de betrouwbaarheid van deze 24plus4 pil.
  • De ongesteldheid zal minder hevig zijn voor wat betreft de heftigheid van de bloeding.

De Qlaira pil die natuurlijk oestrogeen afgeeft

In plaats van het natuurlijke oestrogeen bevat de pil eigenlijk al sinds de introductie ervan de synthetische stof ethinylestradiol, waarvan de dosering in de loop van de tijd wel behoorlijk kleiner is geworden. De 26+2 pil van Qlaira is de eerste pil waarbij het gelukt is om natuurlijk oestrogeen aan de pil toe te voegen. Medio 2009 is deze pil van Qlaira geïntroduceerd waarbij er dus natuurlijk oestrogeen wordt afgegeven. Het natuurlijke oestrogeen waarom het gaat heet estradiol, en dit is een hormoon dat een vrouw ook zelf aanmaakt. Deze pil zorgt er daarnaast ook voor, dat op het goede moment de goede hoeveelheid hormonen af worden gegeven. Verdere kenmerkende eigenschappen van deze pil die als voordelig kunnen worden gezien ten opzichte van de traditionele anticonceptiepillen, zijn onder meer:
  • Deze pil wordt zonder onderbreking dagelijks ingenomen, waarbij het steeds 26 actieve pillen betreft, gevolgd door twee pillen die niet-actieve ingrediënten bevatten. Door de pil continu te slikken wordt de kans op het vergeten van het slikken echt verkleind.
  • Deze pil bevat naast het natuurlijke oestrogeen ook progestageen dat erg veel lijkt op het natuurlijke progesteron. Ook door deze optimale nabootsing, wordt deze nieuwe pil gekenmerkt door weinig bijwerkingen.
  • Door een gereguleerde en optimale afgifte gedurende de hele vrouwelijke cyclus, kan gesteld worden dat de functie van anticonceptie zeer betrouwbaar is. De menstruatie zelf is korter en minder hevig dan bij andere anticonceptiepillen.
© 2010 - 2020 Annika_schrijft, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Qlaira, de nieuwe anticonceptiepilQlaira, de nieuwe anticonceptiepilAnticonceptie voorkomt dat vrouwen zwanger worden. De pil is de meest gebruikte anticonceptie. Er is nu een nieuwe antic…
nieuws uitgelichtNieuwe anticonceptiepil: de natuurlijke pilDe anticonceptiepil is een van de meest gebruikte en betrouwbaarste anticonceptie voor vrouwen. Miljoenen vrouwen gebrui…
De Qlaira pil: Gebruik en bijwerkingenDe Qlaira pil: Gebruik en bijwerkingenQlaira is een anticonceptiepil met een natuurlijk vrouwelijk oestrogeen. Een van de hormonen die in de pil gebruikt word…
De werking van de anticonceptiepilDe werking van de anticonceptiepilDe anticonceptiepil of de pil, is het meest gebruikte voorbehoudsmiddel tegen zwangerschap. Het is een pil in tabletvorm…

Luizen op een natuurlijke manier bestrijdenEr bestaan veel wondermiddelen tegen luizen. Helaas bevatten veel van deze middelen chemische ingedriënten die in sommig…
Zin en onzin van de Wii FitZin en onzin van de Wii FitWii Fit is een computerspel dat zich richt op krachttraining, yoga, aerobics en evenwichtsspelletjes. Het spel volgt je…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Anticonceptiepil dagelijks slikken en dus niet vergeten"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 16-12-2019
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!