InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Geneesmiddelen bij verkoudheid

Geneesmiddelen bij verkoudheid

Geneesmiddelen bij verkoudheid Een verkoudheid is een aandoening waar veel mensen wel eens mee te maken hebben en die gepaard gaat met klachten als een verstopte neus, hoofdpijn, hoesten en soms koorts. Er bestaan diverse geneesmiddelen die kunnen helpen bij de verkoudheid zoals hoestmiddelen en neusspray. Iedereen heeft wel ervaring met verkoudheid: een verstopte neus, hoesten, hoofdpijn en eventueel koorts. Een verkoudheid is gelukkig geen ernstige aandoening maar wel een erg lastige aandoening. Je voelt je immers over het algemeen niet te ziek om de hele dag in bed te blijven, maar je dagelijks functioneren lijdt wel in matige tot ernstige mate onder de klachten.

In circa 70% van de gevallen van verkoudheid is een virus de boosdoener. Deze veroorzaakt een infectie van de bovenste luchtwegen. Omdat er momenteel nog geen methode is om virussen te voorkomen bestaat de behandeling van een verkoudheid voornamelijk uit symptoombestrijding. In veel medicijnkastjes zal je daarom dan ook koortsverlagende middelen, neussprays en hoestdranken vinden.

Hoestmiddelen

Een hoestaanval wordt veroorzaakt doordat de luchtpijp geprikkeld wordt door bepaalde stoffen. Hoesten heeft als primair doel het verwijderen van stoffen die niet in de longen en de luchtpijp thuishoren, zoals stofdeeltjes, voedsel en visgraatjes. Daarnaast verwijder je door te hoesten het slijm dat de longblaasjes en luchtpijp verstopt. In principe heeft hoesten dus een heel nuttige functie en zouden we het niet moeten stoppen maar juist bevorderen. Er zijn middelen die het hoesten vergemakkelijken en verzachten.

Hoestprikkeldempende hoestmiddelen

Middelen met opium of van opium afgeleidde stoffen dempen het ademhalingscentrum en daarmee eveneens het hoestcentrum. Voorbeelden van dergelijke middelen zijn codeïne en noscapine. Beide hebben veelvoorkomende bijwerkingen zoals obstipatie. Noscapine heeft vaak de voorkeur omdat dit iets minder bijwerkingen kent dan codeïne.

Expectorantia

Met expertorantia worden die middelen bedoeld die helpen het slijm op te hoesten. Dit doen zijn doordat zij de bronchiën middels een reflex prikkelen tot het produceren van meer slijm. Hierdoor wordt het slijm als het ware verdund waardoor het gemakkelijk opgehoest kan worden. De werking en effectiviteit van expectorantia is nooit wetenschappelijk aangetoond.

Mucolytica

Naar mucolytica is wel onderzoek verricht naar de werkzaamheid, deze is ook bewezen. Mucolytica zijn middelen die het slijm in de bronchiën reeds afbreken waardoor het minder taai en makkelijker op te hoesten is. Voorbeelden van middelen die deze werking hebben zijn broomhexine, carbocisteïne, acetylcysteïne en mercapto-ethaansulfonzuur.

Emollientia

Emollientia zijn verzachtende middelen die eigenlijk niet echt een farmacologische werking hebben. Deze middelen hebben een slijmerige samenstelling en leggen als het ware een laagje op de geprikkelde slijmvliezen. Een stoombad heeft hetzelfde effect als emollientia omdat door het inademen van stoom het slijm verdund wordt en gemakkelijker opgehoest kan worden. Men voegt dan bepaalde prikkelende stoffen toe aan het stoombad, zoals anijsolie, eucalyptol en menthol.

Neusdruppels en neusspray

Een verkoudheid treedt dikwijls als eerste in de neusholte op. De neus heeft een heel goed mechanisme om schadelijke stoffen buiten te houden. Zo krijgt men bijvoorbeeld een loopneus, waardoor men de neus moet snuiten en virussen en bacteriën in de zakdoek terechtkomen.

Bij een verstopte neus wordt er ook wel gesproken van een gezwollen neusslijmvlies. Decongestiva zijn middelen die het sijmvlies kunnen doen slinken. Deze middelen zijn afgeleiden van alfasympathicomimetica zoals oxymetazoline (zit in Nasivin) en xylometazoline (zit in Otrivin).
Gerelateerde artikelen
Tips tegen verkoudheidVerkoudheid is een onschuldige ziekte die vanzelf overgaat. Toch kan het erg vervelend zijn. Je hebt voortdurend een loo…
Verkoudheid genezenVerkoudheid genezenVerkoudheid is een infectie van neus en keel die veroorzaakt kan worden door meer dan 200 verschillende zeer besmettelij…
Verkoudheid: de werking en bijwerkingen van neusspraysVerkoudheid: de werking en bijwerkingen van neusspraysVerkoudheid is een terugkerende ergernis voor veel mensen. Slapen gaat slecht door een verstopte neus, het eten smaakt n…
Wat te doen tegen verkoudheidWat te doen tegen verkoudheidIedereen is wel eens verkouden. Soms wel eens meerdere keren per jaar. Een loopneus, veel niezen, een zere keel.. dit kl…

Reageer op het artikel "Geneesmiddelen bij verkoudheid"

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 29-01-2010
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!