InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Slapeloosheid, oorzaak koffie uitgelicht

Slapeloosheid, oorzaak koffie uitgelicht

Slapeloosheid, oorzaak koffie uitgelicht Slapeloosheid is een veelvoorkomend probleem. Iedereen wil goed slapen, maar velen worden doodmoe wakker. Met een uitgeslapen gevoel wakker worden lijkt een utopie voor wie last heeft van slapeloosheid. Een belangrijke oorzaak van slapeloosheid is koffie. De rol van koffie hierin mag niet onderschat worden. Voor een goede nachtrust is melatonine onmisbaar en koffie remt de aanmaak van melatonine. En wist u ook dat slapeloosheid en koffie een rol spelen bij overgewicht? Slapeloosheid heeft allereerst oorzaken die bij de meesten bekend zijn, zoals:
  • Stress
  • Piekeren
  • Hersenen die nog te actief zijn
  • Wisselend dag- en nachtritme
  • Verstoring van slaap door baby/kinderen
  • Te warme/te koude slaapkamer
  • Gebruik van koffie, alcohol en nicotine
  • Hoge schildklieractiviteit

Slapeloosheid: koffie is een belangrijke oorzaak

Effect van koffie op slapeloosheid niet onderschatten

Koffie is een belangrijke en veel voorkomende oorzaak van slapeloosheid. De rol die koffie in de slapeloze nachten speelt is niet te onderschatten. Een kopje koffie stimuleert en werkt door de cafeïne nog 6 uur door. Dit betekent dat wanneer je om 18.00 uur je laatste kopje koffie drinkt, de nadelige effecten pas om 24.00 uur zijn uitgewerkt. Velen van ons drinken 's avonds nog koffie tot een uur of 20.30 en het is dan niet zo verwonderlijk dat wij, eenmaal in bed gelegen, niet in slaap kunnen komen. Ook is het zo dat hoe meer cafeïne je drinkt hoe langer het duurt voordat het wordt afgebroken.

Overigens heeft koffie bij mensen met een hoge hersenactiviteit juist een kalmerend effect.

Koffie versnelt de stofwisseling?

Over het algemeen wordt gedacht dat koffie de stofwisseling versnelt. Niets is minder waar. Wanneer men grote hoeveelheden koffie drinkt wordt de stofwisseling vertraagd. Zo kan cafeïne wel 15 uur in het lichaam blijven!

Koffie remt de aanmaak van melatonine

Koffie is meer dan een opwekkend middel. Koffie onderbreekt de aanmaak van melatonine! En melatonine is juist zo'n belangrijke slaapverwekker. Normaal gesproken maakt de hypofyse melatonine aan vanaf ongeveer twee uur voordat men gaat slapen. Cafeïne halveert de gangbare hoeveelheid melatonine die wordt aangemaakt. Door de cafeïne wordt een enzym die de melatonine productie op gang brengt geblokkeerd.

Koffie zorgt voor tragere stofwisseling, dus ook voor overgewicht

In zekere zin en indirect wel. En dit is paradoxaal gezien het feit dat men beweert dat koffie de stofwisseling versnelt en dat er in sommige afslankproducten cafeïne verwerkt is. Wanneer men twee kopjes koffie drinkt kan dit de stofwisseling op gang brengen, bij wat hier bovenop gedronken wordt vertraagd de stofwisseling. Er zijn tevens te veel gifstoffen in het lichaam en het lichaam is druk bezig om deze uit te scheiden en de bijnieren raken uitgeput met als gevolg: vermoeidheid. Dan remt cafeïne de melatonine productie, waardoor men geen goede nachtrust heeft. Van melatonine is inmiddels bekend dat een goede, niet verstoorde melatonineproductie slank maakt en slank houdt. Vooral buikvet is beduidend minder bij een goede productie van melatonine. Bovendien verhoogt koffie het cholesterolgehalte (met name bij ongefilterde koffie en espresso). Last but not least nemen de verkeerde vetzuren in het bloed toe als gevolg van koffie.

Ook doordat koffie de bloedsuikerspiegel doet stijgen en het suikerregulerend vermogen van insuline verstoort, wordt overgewicht in de hand gewerkt. Door de verstoring van het suikerregulerend vermogen van insuline gaat men ongecontroleerd en onregelmatig eten wat natuurlijk wederom gevolgen voor het gewicht heeft.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Cafeïne Blues, Chernisek
  • Tel Aviv Universaty

Reageer op het artikel "Slapeloosheid, oorzaak koffie uitgelicht"

Infoteur: Ssandra3108
Laatste update: 16-10-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!