InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hulp bij vroeg opstaan

Hulp bij vroeg opstaan

Hulp bij vroeg opstaan Veel mensen hebben moeite met vroeg opstaan. Als de wekker gaat willen ze het liefst nog niet ontwaken, ze vinden het nog veel te vroeg om al wakker te worden. Moeite met vroeg opstaan kan erg lastig zijn wanneer dit resulteert in verslapen. Hierdoor komt men te laat op school of het werk, of is grote haast noodzakelijk.

Het probleem van vroeg opstaan

Als de wekker gaat zijn er 3 mogelijkheden, namelijk:
  • je wordt fit wakker en gaat uit bed
  • je zet de wekker uit en valt weer in slaap
  • je hoort de wekker helemaal niet

In het eerste geval is er niets aan de hand, dit is een ideale situatie. Ondanks mogelijke vermoeidheid kun je het toch opbrengen om meteen je bed uit te stappen.

Het tweede geval is al een stuk lastiger, hierbij kan het zo zijn dat je meteen weer in een diepe slaap valt waardoor je je flink kunt verslapen. Het derde geval is misschien nog het vervelendst, in deze situatie slaap je gewoon door zonder iets op te merken van de wekker. Laten we het hebben over de tweede en derde situatie.

Weer in slaap vallen na de wekker

's Morgens gaat de wekker en omdat je niet meteen klaarwakker bent heb je zin om nog door te slapen, daarom zet je de wekker weer uit. Vervolgens val je in slaap en een half uur later wordt je verschrikt wakker, wanneer je je realiseert dat je nu veel te laat komt voor je school of werk vanwege het verslapen. Er kunnen verschillende oorzaken zijn waardoor je moeite hebt met opstaan.

Bijvoorbeeld omdat je nog veel te moe bent om je bed uit te komen, de simpelste tip om dat te voorkomen is natuurlijk door 's avonds op tijd te gaan slapen. Je nachtrust is van groot belang om 's morgens goed wakker te zijn, hiervoor kun je eens kijken voor een nieuw bed of matras. Ook wil het wel eens helpen om een nieuw kussen te pakken wanneer je gaat slapen.

Een andere tip is om je wekker een stukje uit de buurt van je bed te leggen, hierdoor wordt je gedwongen om je bed uit te komen waardoor je misschien wat meer wakker wordt. Zet je wekker ook altijd op snooze-stand waardoor die bijvoorbeeld elke 5 minuten afgaat. Dit voorkomt dat je je te erg verslaapt. Verder is het natuurlijk leuk om met je favoriete muziek wakker te worden, maar het is efficiënter om een heel irritant geluid in te stellen, dit maakt dat je je gaat ergeren en de wekker zo snel mogelijk wilt uitzetten. Dat heeft als gevolg dat je hersenen geactiveerd worden, en je je dus wakkerder gaat voelen.

Houd jezelf niet voor de gek, als je van jezelf weet dat je moeite hebt met vroeg opstaan moet je hier gebruik van maken. Misschien vind je het heerlijk om nog even te gaan liggen als de wekker al is gegaan en zet je die daarom een kwartier te vroeg. In het extra kwartier dat je dan weer in bed gaat liggen rust je niet meer uit. Na die 15 minuten zul je dus nog even moe zijn als ervoor, zet dus de wekker op het tijdstip dat je echt eruit moet. Dit geeft je niet de mogelijkheid om nog even te gaan liggen. Ook als je weet dat je snel weer in slaap valt, moet je jezelf niet voorhouden dat je dit keer écht wakker zal blijven. Kom gewoon in één keer je bed uit, dit voorkomt problemen.

Licht, door daglicht worden ook je hersenen geprikkeld. Zorg er dus voor dat je altijd een raam open hebt staan, waar 's morgens licht door valt. Ook bestaan er wake-up lights die een natuurlijk licht je kamer in schijnen. Dit functioneert hetzelfde als een wekker.

De wekker niet horen

Als je doorslaapt terwijl de wekker gaat is er natuurlijk iets niet helemaal in orde. Het kan zijn dat je in zo'n diepe slaap verkeert dat je niets hoort. In dat geval moet je proberen eerder te gaan slapen de voorgaande dag. Ook kan het zo zijn dat je wekker niet goed functioneert, overweeg om een andere aan te schaffen of op een andere manier te laten wekken. Naast de klassieke wekker is er ook de radiowekker, de muziekinstallaties die tegenwoordig vrijwel allemaal een wekkerfunctie hebben en bovengenoemd wake-up light.
© 2010 - 2019 Tim29, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Waarom is niet elk persoon 's ochtends even fit?Waarom is niet elk persoon 's ochtends even fit?Niet elk persoon is 's ochtends even fit. Je kunt 's avonds tien wekkers zetten. Maar dat betekent nog niet dat je écht…
Wat te doen tegen een ochtendhumeurWat te doen tegen een ochtendhumeurUit onderzoek blijkt dat vrouwen meer last hebben van een ochtendhumeur dan mannen. Een ochtendhumeur krijgt men als men…
Waarom is opstaan zo moeilijk?De wekker gaat.. nog even uitstellen. Na vijf minuten druk je nog eens die vervelende wekker uit. Waarom was je nou ook…
Als je kind te vroeg wakker wordtAls je kind te vroeg wakker wordtAls je kind al om half vijf in de ochtend naast je bed staat omdat hij niet meer kan slapen, dan moet je jezelf afvragen…
Slapen: Goede nachtrust door een regelmatig slaapritmeSlapen: Goede nachtrust door een regelmatig slaapritmeEen goede nachtrust is belangrijk om je overdag goed te voelen. De effectiviteit van je slaap wordt verhoogd door een re…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Hulp bij vroeg opstaan"

Infoteur: Tim29
Gepubliceerd: 10-09-2010
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!