InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Waterpokken of varicella

Waterpokken of varicella

De waterpokken is een veelvoorkomende kinderziekte. Het is vrijwel onmogelijk om deze ziekte niet te krijgen. Iedereen in de wereld krijgt ermee te maken. In dit artikel leest u wat waterpokken zijn, wat hiervan de symptomen zijn, wat de behandelingen zijn tegen waterpokken en of de waterpokken kwaadaardig zijn.

Wat zijn waterpokken?

Waterpokken is een besmettelijke maar goedaardige kinderziekte die samen met jeuk en blaasjes op de huid voorkomen bij kinderen. Waterpokken worden veroorzaakt door een virus genaamd het Varicella-zoster virus. Het is zeer besmettelijk omdat het door de lucht wordt verspreid of door aanraking met de blaasjes. Het wordt door de lucht verspreid omdat er vochtdruppeltjes uit gehoest worden. Als u in aanraking bent gekomen met het virus kan wet toch nog 2 tot 3 weken duren voordat u de waterpokken ook daadwerkelijk krijgt. U blijft zeker nog 10 tot 12 dagen besmettelijk voor de omgeveing als u of uw kind het heeft. Na deze periode zijn de blaasjes ingedroogd.

De symptomen

  • Eerst zullen er rode vlekken gevormd worden . Vervolgens zullen dit blaasjes worden die gevuld zijn met vocht. Na een aantal dagen zullen de blaasjes drogen en zullen er korstjes vomen. De korsten gaan uit zichzelf weg, toch kan het zijn dat er een litteken blijft staan op de huid.
  • Ook een veel voorkomend symptoom is jeuk, probeer tevens niet teveel te krabben, dit om littekens te voorkomen.
  • Keelontsteking gepaard met koorts

De behandeling tegen waterpokken

Waterpokken gaan eigenlijk vanzelf over, dit na een periode van 1 of 2 weken. Behandelen is dus eigenlijk niet nodig. Er zijn wel een aantal dingen die u kunt doen om erger te voorkomen.
  • Ga niet zwemmen, vooral niet in een meer of iets dergelijks.
  • Ook al is het zo moeilijk, probeer niet te krabben dit kan zorgen voor littekens! Wat u kunt gebruiken is Mentholpoeder dit helpt de jeuk te verminderen.
  • Was uw handen iedere keer weer goed, zo kan een infectie voorkomen worden.

Zijn waterpokken kwaadaardig?

In de meeste gevallen is het krijgen van waterpokken niet kwaadaardig. Bijna alle mensen in de wereld krijgen te maken met deze ziekte. Toch zijn er uitzonderingen:
  • Zwangere vrouwen die verkeren in hun derde trimester, die zelf nog geen waterpokken hebben gehad. Dit is zeer schadelijk voor het kind en kan nare gevolgen hebben voor de baby.
  • Mensen met een zwak immuunsysteem. Deze mensen hebben ook een verhoogd risico op het krijgen van gordelroos.
© 2010 - 2019 Sanlaseur91, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat te doen bij waterpokkenWat te doen bij waterpokkenRode vlekjes, bultjes en jeuk, het hoort er allemaal bij. Waterpokken is een veel voorkomende ziekte en zien we voorname…
Waterpokken bij volwassenenWaterpokken bij volwassenenDat kinderen waterpokken krijgen is heel gewoon, maar bij volwassenen is dat anders. De laatste jaren krijgen volwassene…
Waterpokken, wat is het en wat kan je er tegen doen?Waterpokken is een kinderziekte die erg besmettelijk is. Vrijwel ieder kind heeft weleens de waterpokken gehad.
Wat zijn WaterpokkenBijna alle kinderen krijgen waterpokken. Meestal gebeurd dit in de winter of vroeg in de lente. In bijna alle gevallen k…
Waterpokken (Varicella)Waterpokken (Varicella)Waterpokken is een virusziekte, die wordt veroorzaakt door het varicella-zoster-virus. Meer dan 90% van de mensen krijgt…

Reageer op het artikel "Waterpokken of varicella"

Infoteur: Sanlaseur91
Laatste update: 30-11-2010
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!