Wat te doen tegen zonnebrand

Wat te doen tegen zonnebrand Als de zomer er weer aan komt willen velen zo snel en zoveel mogelijk genieten van de zonnestralen. Men denkt er echter vaak niet of te weinig bij na om zich goed voor te bereiden op de zon waardoor mogelijk verbrandingen onstaan. In dit artikel leest u alles over zonnebrand.

UV-straling

UV-straling komt van de zon af maar bereikt niet altijd de aarde dankzij de tussen liggende ozonlaag. De ultraviolette straling zorgt echter niet voor de warmte die men voelt. Er zijn drie type UV-straling:
  • UV-A
  • UV-B
  • UV-C
UV-A word zo goed als niet tegen gehouden door de ozonlaag waardoor deze onze huid binnendringt. UV-B zorgt dat ons lichaam vitamine-D aanmaakt en zorgt voor het krijgen van een bruine kleur wat ook als beschermlaag dient. Als u een lichte huidskleur heeft dan maakt uw lichaam met een kwartiertje zon op handen en hoofd al genoeg vitamine D, bij mensen met een donkere huidskleur duurt dit iets langer. Type UV-C is de enige die niet door de ozonlaag heen kan komen.

Kinderen

Kinderen tot en met vier jaar zijn extra gevoelig voor verbranding dankzij de zon. Bij kinderen is de hoornlaag namelijk nog niet volledig, de hoornlaag bestaat uit dode huidcellen die onder andere deels verbranding en uitdroging beperken. Doordat de kinderen snel groeien hebben de beschadigde cellen ook geen tijd om te herstellen waardoor er een grotere kans op littekens bestaat.

Huidtype

Er zijn verschillende huidtypes, al deze huidtypes verschillen qua hoe snel zij verbranden:
Huidtypenverbrandingbeschermingsfactor
Type 1 heeft een zeer lichte huidskleur met mogelijk rossig haar en sproeten.Type 1 zal bijna niet bruin worden en ernstig snel verbranden20 á 30
Type 2 heeft veelal blond haar, lichte ogen en een lichte huidskleurHun huidskleur word wel bruin maar dit kan lang duren, ze verbranden snel12 á 20
Type 3 heeft donker haar zoals bijvoorbeeld zwart of bruin, daarbij zijn de ogen ook donker gekleurd en ze bezitten over een lichtgetinte huidDit type word gemakkelijk bruin en zal niet heel snel verbranden7 á 15
Type 5 zijn aziaten met een bijvoorbeeld geelachtige huidskleur en donker haar.Zij zijn zeer goed bestendig tegen de zonNVT
Type 6 is zeer donker getint met donkere ogen en bruin tot zwart haarverbranden in principe niet door de UV-stralingNVT
De zonkracht kan variëren van 0 tot 10 afhankelijk van hoe sterk de zonkracht is kan men bepalen hoelang men in de zon kan blijven.

Voorkomen

Er zijn een aantal manieren om verbranding te voorkomen:
  • laat uw huid wennen aan de zon door bijvoorbeeld onder de zonnebank te gaan
  • gebruik een zonnebrandcremé met geschikte beschermingsfactor
  • smeer u na twee uur opnieuw in
  • draag beschermende kleding het beste is kleding met een donkere kleur
  • natte kleding en een natte huid zorgen dat u sneller verbrand, droog u dus gelijk af als u uit het water komt
  • vermijd de zon tussen 12 en 14, dat is het heetste moment van de dag

Als u verbrand bent

  • ga dan zo snel mogelijk uit te zon
  • probeer minstens 10 minuten te koelen onderlauw water
  • was niet met zeep dit droogt de huid vaak nog erger uit
  • gebruik after sun
  • prik de blaren niet open
Bij ernstige verbrandingen waarbij blaren komen kijken is het altijd verstandig een dokter te raadplegen om ernstige littekens en andere ongemakken te voorkomen.

Lange termijn

Op lange termijn kan zonverbanding zorgen voor huidveroudering, er worden pigment vlekjes gevormd en u heeft kans op meer rimpels doordat de elasticiteit van de huid afneemt. Ook heeft u kans op verschillende soorten huidkanker; basaalcel-carcinoom, spinocellulair-caricinoom en een melanoom.
Gerelateerde artikelen
Zonnebrand (verbranden)Zonnebrand (verbranden)Als je verbrandt krijg je een rode pijnlijke reactie op de huid. Dit ontstaat wanneer de huid teveel UV-straling (ultrav…
Zonnen: verstandig gebruik van zonnebrandcremeZonnen: verstandig gebruik van zonnebrandcremeGoed beschermt zonnen vraagt om een verstandig gebruik van zonnebrand en van de zonnebrandcreme. Over het gebruik van zo…
De donkere huid en zonnebrandOmdat een donkere huid juist voorkomt in landen waar de zon erg sterk is en vaak schijnt, denkt men al snel dat dit huid…
Zonnebrand, voorkomen en behandelenZonnebrand. Het is lekker warm, de zon schijnt lekker en er heerst een aangenaam briesje. Heerlijk maar wel gevaarlijk w…

De huid, grootste orgaan van de mensAls het in de zomer dertig graden is, klaagt mens vaak dat het zo warm is. Onze huid zorgt dan voor afkoeling, omdat we…
LichaamsbeharingAls je haar maar goed zit. Deze uitspraak laat zien hoe belangrijk haren zijn, in ieder geval in de Europese cultuur. De…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat te doen tegen zonnebrand"

Infoteur: Bembi
Laatste update: 02-07-2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!