InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Ik heb het zo vaak koud, is daar iets aan te doen?

Ik heb het zo vaak koud, is daar iets aan te doen?

Ik heb het zo vaak koud, is daar iets aan te doen? Sommige mensen zijn altijd koud, zelfs in de zomer wanneer de zon laat ondergaat dan hebben ze al gauw de behoefte om weer iets warmers aan te trekken. Ook op de werkvloer is het lastig als het altijd dezelfde mensen zijn die het koud hebben. Vaak wordt er geen rekening meer met de koukleumers gehouden omdat men vindt dat ze altijd zeuren. Toch is het erg vervelend als je het altijd koud hebt. Hoe komt het eigenlijk en is er ook iets aan te doen?

Koud!

Niks is zo vervelend als het steeds maar koud hebben en continue met kippenvel rondlopen. Meestal zijn het de vrouwen die kleumend rondlopen met koude handen en voeten. Maar er zijn ook genoeg mannen die vaak koud zijn. Hoe komt het eigenlijk en wat kan men doen om van die koude rillingen af te komen?

Kleding

Het klinkt heel simpel maar de juiste kleding maakt heel veel uit of je het warm of koud hebt. Vooral in de winter lopen veel mensen vaak "te koud gekleed" rond, ze doen graag met de mode mee ook als het voor hen eigenlijk te koud is. Ze trekken bijvoorbeeld liever een dunne trendy tuniek aan in plaats van een warme trui.

Het maakt erg veel uit van welke stoffen de kledingstukken gemaakt zijn, zo zijn synthetische stoffen minder geschikt indien men het vaak koud heeft. Natuurlijke wollen stoffen zoals (merino)wol en cashmere zijn uitermate geschikt tegen de kou en het hoeven echt geen dikke Noorse wollen truien te zijn, er zijn ook veel leuke trendy truitjes van wol.

Bij het dragen van te strakke kleding zal men het ook sneller koud krijgen maar als kleding daarentegen te wijd zit kan de kou van alle kanten naar "binnen" waaien. Trek daarom altijd goed passende kleren aan.

Dunne laagjes kleding over elkaar heen dragen is warmer dan één dikke laag, de ruimte tussen de laagjes heeft namelijk een isolerend effect.

Ondergoed

Vooral jongeren vinden dat kleding en dus ook ondergoed, trendy moet zijn en denken er niet over na dat het vooral functioneel moet zijn. Een hemd wordt al gauw stom gevonden en angstvallig gemeden. Ook zijn er genoeg ouderen die hem niet aan willen maar een hemd is erg belangrijk om je romp warm te houden. Voor de echte koukleumers onder ons, is er nog de lange onderbroek. Die houdt je heerlijk warm en past met gemak onder een pantalon of jeans zonder dat het opvalt.
Voor mensen die veel buiten werken, zoals bouwvakkers of kinderen die op de fiets naar school moeten is thermo ondergoed ideaal om warm te blijven.

Voeten

Indien men koude voeten heeft, is men over het algemeen helemaal koud. Koude voeten kunnen ontstaan door verschillende oorzaken, een paar voorbeelden:
  • Geen goede doorbloeding
  • Verminderde hartfunctie
  • Schommelingen in hormoonhuishouding

Men kan ook last van koude voeten hebben door invloeden van buitenaf. Denk bijvoorbeeld aan knellende sokken, tocht over de vloer, natte sokken en/of schoenen. Soms kan men op een vrij eenvoudige manier de voeten weer lekker warm krijgen. Een paar tips:
  • Draag sloffen of wijde huissokken
  • Neem een kruik mee naar bed
  • Leg een deken over de benen en voeten
  • Draag thermosokken of wollen sokken
  • Voetmassage
  • Wandeling
  • Verwarmende voetcrème

Werkomgeving

Vooral mensen die overdag voor hun werk veel binnen zitten, hebben het 's avonds vaak koud. In de meeste gebouwen, kantoren, ziekenhuizen o.i.d is het vaak erg warm. Doordat men overdag in een (te) warme ruimte actief is, krijgt men het in de loop van de avond meestal koud zodra men eenmaal stil komt te zitten voor de tv of achter een p.c. Omdat het in de meeste woonkamers net zo warm of zelfs minder warm is dan op de werkvloer, is het logisch dat men het 's avonds juist koud krijgt. Daar komt bij dat het menselijk lichaam zich in de loop van de avond aan het voorbereiden is op de nachtrust. De lichaamstemperatuur daalt in de avond en nacht een klein beetje en daardoor krijgen we het 's avonds ook iets kouder.
Een trui of vest helpt heel goed om de hele avond lekker warm te blijven, evenals met een fijne deken op de bank zitten voor de tv.

Dieet

Mensen die op dieet zijn, hebben het vaak koud. Dit ontstaat door een iets tragere stofwisseling, het "warmtemotortje" draait als het ware iets langzamer. Veel mensen eten tijdens een dieet niet genoeg en zeker niet vaak genoeg! Neem een gezonde hoeveelheid eten met af en toe een verantwoord tussendoortje dan blijft de stofwisseling goed op gang en zul je het minder koud hebben.

Zorg voor een goede doorbloeding

Bij een optimale doorbloeding hebben mensen het niet koud. Bij een goede doorbloeding stroomt er ook voldoende bloed naar de uiteinden van het lichaam, met lekkere warme handen en voeten tot gevolg. De beste manier om dat te bereiken is voldoende beweging. Iedere dag een stevige wandeling is ideaal, evenals een half uurtje op de fiets. Actieve sporten zijn natuurlijk helemaal goed, mits je het regelmatig doet. Eén keer per week een uurtje naar de sportschool is niet voldoende, eigenlijk moet je voor het beste resultaat elke dag twee keer een half uurtje actief zijn. Sommige huishoudelijke klussen kunnen ook een goede doorbloeding opleveren, denk bijvoorbeeld aan stofzuigen, ramen lappen, straatje vegen, enzovoort.

Met de kinderen samen regelmatig wii-en is eveneens een goed middel om je lichaam warm te houden (neem dan wel een sport variant en geen puzzelspel o.i.d). Hiermee zorg je er tevens voor dat de kinderen actief worden en niet de hele dag achter een p.c of voor de tv hangen. En niet onbelangrijk: de kinderen zullen ervan genieten om samen iets met hun ouders te ondernemen.

Roken

Roken zorgt sneller voor koude handen en voeten. Omdat bloedvaatjes vernauwen door het roken, is een optimale doorbloeding niet meer mogelijk wat zich kan uiten in koude handen en voeten.

Medische oorzaak

Sommige mensen zijn vaak of altijd koud door een medische oorzaak, er zijn erg veel aandoeningen waarbij "koud zijn" één van de symptomen is.

Vitamine B12-tekort

Een tekort aan vitamine B12 kan ontstaan door veel verschillende oorzaken zoals een tekort aan inname, problemen met opname, ziekte van Crohn of medicijngebruik. Indien er sprake is van een tekort aan vitamine B12, kan men supplementen of injecties krijgen.

Traagwerkende schildklier

Bij een traagwerkende schildklier (hypothyreoïdie) heeft men het vaak koud. Doordat de schildklier de stofwisseling en energiebehoefte regelt, heeft hij hiermee veel invloed op het feit of men zich koud of warm voelt. Een specialist kan medicijnen voorschrijven zodat de schildklier optimaal kan functioneren.

Bloedarmoede

Bij bloedarmoede kan men het vaak koud hebben. Bloedarmoede kan veroorzaakt worden door meerdere aandoeningen, ijzer tekort is hier een voorbeeld van. Maar ook vrouwen die veel bloed verliezen tijdens hun menstruatie kunnen bloedarmoede ontwikkelen. Tevens zijn er bepaalde ziektes waarbij men bloedarmoede kan ontwikkelen. Om bloedarmoede te kunnen verhelpen moet eerst de oorzaak worden gevonden en aan de hand daarvan kan een behandeling worden gestart.

Chronisch Vermoeidheidssyndroom

Bij het Chronisch Vermoeidheidssyndroom (CVS) zijn er heel veel klachten op te noemen, steeds maar koud zijn is er één van. CVS uit zich niet bij ieder persoon op dezelfde manier, ook is vaak een oorzaak niet te vinden wat behandeling erg moeilijk maakt.

Hormonen

Hormonen regelen erg veel in ons lichaam maar kunnen ook veel ontregelen indien de hormoonwaarden afwijkende waarden hebben. Door schommelingen in de hormoonhuishouding zoals rond een eisprong, hebben vrouwen het iets kouder. Een ander voorbeeld zijn schommelingen van hormoonspiegels tijdens de overgang, hierdoor kan men het of heel warm of juist koud krijgen. Afwijkende hormoonwaarden moeten door een specialist worden vastgesteld en hij of zij zal ook bepalen of behandeling nodig is.

Tot slot

Zet de verwarming in huis niet te hoog, denk een beetje aan het milieu en trek eerst iets warmers aan meestal helpt dat heel goed om warmer te worden. Indien klachten lang aanhouden is het raadzaam om een huisarts te raadplegen.
© 2011 - 2019 El-ja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Waarom heb ik het altijd koud?Waarom heb ik het altijd koud? Is een vraag die veel mensen zich stellen. Sommige mensen hebben het altijd koud en missc…
Waarom hebben vrouwen het altijd koud?Waarom hebben vrouwen het altijd koud?Vrouwen klagen veel vaker over de kou dan mannen. Vooral koude handen en voeten zijn een veelgehoorde klacht. Stellen ze…
Waarom vrouwen het kouder hebben dan mannenWaarom vrouwen het kouder hebben dan mannenVrouwen hebben het vaak kouder dan mannen. Daar zijn redenen voor. Hun hormonenhuishouding is daar ondermeer de oorzaak…
Wandelen in de winterWandelen in de winterWandelen is goed voor iedereen, dat is inmiddels een bekend gegeven. Dat neemt niet weg dat, als we al gaan wandelen, we…
Waarom mensen (te) snel aan de schildklier problemen denkenmijn kijk opWaarom mensen (te) snel aan de schildklier problemen denkenDe schildklier is een complex orgaan. De klachten bij een snelle of trage werking van de schildklier zijn zeer divers, w…

Reageer op het artikel "Ik heb het zo vaak koud, is daar iets aan te doen?"

Reacties

Patrick, 29-12-2018 03:01 #13
Voldoende drinken! We hebben voldoende vocht nodig om onze temperatuur te kunnen reguleren. In de zomer vind bijna iedereen dit heel vanzelfsprekend, maar in de winter staan we hier veel minder bij stil. Dit terwijl we bij erg koud weer minstens net zo veel (en soms nog wel meer) moeten drinken als bij erg warm weer. We verbranden ook meer calorieën in koude omstandigheden en dat kost ook veel vocht. In arctische omstandigheden kunnen we zonder al te veel moeite 6000 Kcal verbranden. Da's 3x normaal als we voor 1x of minder blijven drinken komt het dus niet goed. Voor voldoende vocht en voldoende (niet teveel) zout zorgen helpt enorm. Tropenregime dus!

Gerrit, 14-01-2018 10:07 #12
Ik ben 86 jaar heb colitus elcerosa bij 21 graden zit ik te bibberen van de kou, start 's morgens vroeg met bewegen maar kan niet warm worden. Eet goed en variabel. Heeft U een goede raad?
bij voorbaat dank
gvb Reactie infoteur, 20-04-2018
@Gerrit,
Wat vervelend. Het is verstandig om contact op te nemen met uw huisarts, mogelijk kan hij/zij u gericht advies geven. MvG El-Ja

Branco Bonn, 14-04-2017 14:20 #11
Zoverre ik weet is, dat als ik ijskoude handen en voeten hebt, terwijl het 20 graden in huis is. Is het vaak een teken dat je voeding te kort komt. Je lichaamstemperatuur word vaak geregeld met voedsel. Dus een hele goede indicatie dat je voedingsstoffen te kort komt. De oplossing. Ga eens goed eten. naar een half uur merk je dat je ineens goed warm hebt. Men kan natuurlijk een warme bad nemen, dit helpt tijdelijk. Goede advies, goed kleden en goed eten.

Chantal, 24-01-2017 22:42 #10
Goede avond, ik ben Chantal, 28 jaar. Ik heb ook een probleem met koud zijn. Heb bijna altijd koude voeten en handen, voor de rest heb ik het eigenlijk altijd koud, behalve als ik koorts heb. Ik werk in een binnenzwembad, als ik les heb gegeven, doe ik in de winter al een wetsuit aan en dan heb ik zeker alsnog een dag nodig om me weer warm te krijgen. Ik werk overigens in een vest. Omdat ik het als enige koud heb. Kan iemand me helpen?

Filip, 18-05-2016 12:15 #9
Interessant, ik heb het constant koud, al een jaar of vier! De oorzaak vindt men niet.

Mario, 20-12-2014 11:27 #8
Ook ik had vaak last van koude voeten maar nu niet meer. Ben met verschillende zaken aan de slag gegaan. Bv voeding, alleen nog biologisch en geen schadelijke e-nummers meer. Geraffineerde suikers en granen vermijd ik zoveel mogelijk. Daarnaast volg ik, na een workshop bij Wim Hof (the Iceman) gevolgd te hebben, zijn advies om regelmatig koud te douchen. Dat geeft een enorme energyboost. Het is even wennen maar zeer de moeite waard. En door de voeding weeg ik weer net zoveel als 36 jaar geleden toen ik 18 was!

Marco, 23-11-2014 02:42 #7
Zo te lezen kan ik beter met mn huisarts praten. Vaak door mijn handen krijg ik het koud en dat trekt helemaal door mijn lichaam. Volgens de thermostaat is het 21warm, mijn vader heeft het dan weer snel warm en zet het dan weer lager. Ik voel via mijn gezicht dat het warm in huis is maar zittoch te trillen van de kou. En dat te bedenken dat het nog niet eens volledig winter is. Mijn vader loopt de hele dag in een T-shirt en als hij beetje fris krijgt trekt hij een vest aan. Ik wou dus ook weten hoelang je het koud mag hebben? Wat ik heb is niet normaal meer, soms wel 2u. Om een kort verhaal lang te maken, mijn pa vindt het dus meer lekkerder als het frisjes is, slaapt ook met raam open ook in de winterů en ik? Riiiiiillllen.

Kaan, 28-11-2013 00:01 #6
Ik ben kaan uit haarlem. Lichaams temp vrij hoog. Daar bedoel ik mee. Altijd warm zweethanden en voeten. Laatste tijd ineens na 30 jaar ben nu 32. Koude handen voeten.Veel geprobeerd. Conclusie teveel aan mijn hoofd. Daar bedoel ik mee blijf niet op 1 positie zitten. Meer bewegen en vooral stress vermijden minder druk maken. En mijn probleem was of is opgelost.

Willems Roger, 03-11-2013 11:15 #5
Heb het steeds koud, kan niet tegen de koude buitenwind, wordt wakker ondanks elektrisch deken van eerst koude voeten en dan de rest van mijn lichaam. Bovenlichaam nat van zweet wat weer extra koude geeft. Van nachtkledij veranderen helpt maar even. Wel geen centrale verwarming op kamer.
Leren mee leven zegt de Dokter! Reactie infoteur, 03-11-2013
Second opinion zou ik zeggen…

Flora, 09-10-2013 13:07 #4
Bedankt voor dit informatie, je hebt me heel veel geholpen, ik heb het heel veel koud en wil graag doorslapen. heb bloed laten testen en het blijkt dat alles goed is, alleen heb klein beetje bloedarmoede. ben 39 jaar oud, maar weet niet wat het mis is met mij. laatste tijd heb ik het heel erg koud en heb geen zin meer om te sporten en eet ook veel. Een paar kilo's weer bij gekomen omdat ik trek heb in jam en chocolade en honing wat me warm maakt. heb tegen mijn huisarts gezegd maar helaas hij geeft me niks voor, maar het was leuk om iets te kunnen vinden via google, Reactie infoteur, 09-10-2013
@Flora,
Ik hoop dat je er gauw achterkomt wat de oorzaak van dit vervelende probleem is… Indien klachten aanhouden kun je altijd een second opinion vragen bij een ander (huis)arts.
MvG El-Ja.

Janny, 11-05-2013 12:26 #3
Een elektrischevoetenwarmer helpt bij mij goed. Koude voeten maakt, dat je het overal koud hebt

Joyce, 07-06-2012 16:42 #2
Hoi, ik heb het al meer dan 20 jaar koud. al heel veel geprobeerd, en de tip om even naar je dokter te gaan is de domste die er is. daar heb je dus niks aan.
ik ben zelf aardig opgeknapt toen ik mijn grijze -amalgaam- vullingen (14!) er uit liet halen. ik heb het in die tijd zo koud gehad, alle opgeslagen vergif uit het lichaam kwam los. en toen dat eenmaal weg was (duurt maaanden) waren ook de koude rillingen weg. maar helaas voel ik mij vanbinnen nog steeds koud. heb van alles al geprobeerd, vit. b aangevuld, heb geen ijzertekort, geen bloedarmoede, schildklier medicatie gebruikt, progesteron gesmeerd, lichaam ontgift. verzin het maar. ik ben al met al wel steeds fitter geworden, ik voel me beter als toen ik 16 was, ik ben nu 44. s, avonds ben ik nog niet moe en ga vaak op bed gewoon omdat het tijd is. (half 12 ofzo). ook wat hier boven staat, warm ondergoed, vooral wol enzo geprobeerd, maar niet warmer geworden. s, nachts is mijn hoofd ook vaak koud, zo koud dat ik er iets overheen moet doen, een dekentje ofzo.
hoe kan iemand die zo gezond is, zo koud zijn? zelfs als ik het warm heb voelt mijn huid overal koud. en dit niet van zweten. heeft iemand enig idee? ik zou heel blij zijn.grs joyce

Tony, 01-04-2012 16:52 #1
Hoi hoi ik zal me even voor stellen ik heet Tony uit Almere
wat mij klachten zijn is zo heb ik het warm en zo heb ik het weer
koud maar dan enkelt me handen he en dan heb ik ook de rillingen
er bij ik word er gek van kunnen jullie mij daar bij helpen dank je wel al
vast voor jullie tijd en begrip nou met vriendelijke groet Tony uit Almere p.s
ik hoop zo snel wat van jullie te horen Reactie infoteur, 01-04-2012
@Tony,
Bij aanhoudende wisselende temperaturen met rillingen, is het raadzaam om contact op te nemen met je huisarts. Hij of zij kan door middel van onderzoek(en) mogelijk bepalen waar je klachten vandaan komen.
Tot die tijd veel sterkte gewenst…
Met vriendelijke groet El-Ja

Infoteur: El-ja
Laatste update: 22-02-2016
Subrubriek: Diversen
Reacties: 13
Medische informatie…
Schrijf mee!