Noodzakelijke medicijnen helaas vaak een douaneprobleem

Noodzakelijke medicijnen helaas vaak een douaneprobleem Menigeen gebruikt dagelijks persoonlijke medicijnen, die dus in de handbagage mee moeten als je naar het buitenland gaat. Maar als je op reis gaat heb je natuurlijk ook nog wat noodmedicamenten nodig, zoals aspirine, jodiumzalf, norit etc. Zeker als je naar een tropisch land, of op een avontuurlijke trip gaat. Maar let op: voor ons volstrekt normale medicijnen kunnen in een ver buitenland verboden zijn, omdat ze daar als drugs worden bestempeld. Gevangenisstraf is daardoor soms een reëel risico.

Douane en medicamenten

Een medicijnenpaspoort kan in elk land ter wereld verstandig zijn, omdat douane of politie bepaalde medicijnen misschien niet kent en zich afvraagt waar dat witte poeder e.d. in je reisapotheek voor dient. Raadpleeg hiervoor arts of apotheek.

Regels in islamitische landen

Veel islamitische landen hebben scherpe regels om drugssmokkel tegen te gaan. Zelfs het bezit van een minimale hoeveelheid verdovende middelen kan leiden tot strafvervolging en langdurige celstraf. Vooral kalmeringstabletten, pijnstillers, jetlagpillen, slaapmiddelen, adhd-medicijnen kunnen stoffen bevatten die als drugs worden bestempeld. Wil je dus niet worden opgepakt bij de grens van bijvoorbeeld Dubai, en ook probleemloos Thailand en Indonesië binnenkomen, vraag dan aan je apotheek of arts of de medicijnen elders zijn toegestaan. Stel je vervolgens op de hoogte over de risico's en te nemen maatregelen via het CAK, dat is de overheidsinstantie die o.a. verklaringen afgeeft voor medicijnen mee op reis. Het kan zelfs zo zijn dat vooraf goedkeuring van de betreffende ambassade en buitenlandse zaken nodig is. Een medicijnenpaspoort is dus helaas lang niet in elk land voldoende.
En bedenk dat het roken van een medicinale joint, de avond voor vertrek, ook fataal kan zijn,

Reisapotheek

Als je naar een ander land gaat, is het nuttig om behalve je verzekeringspapieren(pasjes) en persoonlijke medicijnen, ook aan een reisapotheek te denken. Het Landelijk Coördinatiecentrum reizigersadvisering vindt dat de volgende belangrijke medicijnen altijd mee moeten:
  • ORS (Oral Rehydration Solution). Een middel in de vorm van oplosbaar poeder dat uitdroging voorkomt in geval van diarree.
  • Loperamide tegen ernstige diarree (onder andere Diacure en Imodium).
  • Een middel tegen insecten met voldoende Deet.
  • Afhankelijk van de bestemming Malariamiddelen (maar voor verschillende bestemmingen wordt ook een injectie tegen Malaria geadviseerd).
  • Hoewel geen echt geneesmiddel: Zonnebrandcrème.
  • Een pincet om teken te verwijderen.
  • Een middel tegen allergische reacties, (bijv. Allerfre).
  • Middeltje (crème) tegen jeuk.
  • Ibuprofen of Paracetamol tegen pijn en koorts.
  • Een koortsthermometer.
  • Een middel bij wagen-, lucht-, zeeziekte.
  • Waterzuiveringsmiddelen zoals Hadex.
  • Oordopjes en neusdruppels tegen oorpijn en verstopte neuzen in het vliegtuig.
  • Een verbandtrommel met schaar, hechtpleister, Hansaplastpleisters, gaasjes, (elastische)zwachtels, hydrofiele zwachtel, desinfecteringsmiddel (Sterilon, Betadine), pincet, eventueel hechtdraad, steriele naalden en spuiten.
  • Latex handschoenen.
  • Een gel om de handen zonder water te kunnen ontsmetten.

In hoeverre bovenstaande spullen beslist allemaal mee moeten hangt natuurlijk af van de bestemming, het type reis/vakantie en natuurlijk van jezelf en je reisgenoten. En ook als je in Nederland blijft kunnen sommige middelen wellicht van nut zijn.

Voorkom gezondheidsklachten

In het buitenland is het vaak belangrijk extra zorg aan de hygiëne te besteden. Was regelmatig je handen, zeker voor het eten. Gebruik zonodig desinfecterende doekjes. Houd vliegen op een afstand. Wees erop attent dat water dat bij de bereiding of reiniging van voedsel is gebruikt, besmet kan zijn. Voedsel is sowieso een belangrijke ziekmaker in verre landen. Drink alleen mineraalwater. Eet i.v.m. rauwe eieren geen mayonaise. Ook ijsklontjes deugen niet als ze met onveilig water zijn gemaakt. Melk in de cappuccinokoffie kan ook een risico zijn. Als je toch te maken krijgt met buikloop let dan op je persoonlijke hygiëne en blijf uit de keuken om anderen niet te besmetten.

Reizigersdiarree

Diarree steekt tijdens vakantie vaak de kop op. Deze zogenaamde reizigersdiarree wordt veroorzaakt door besmet drinkwater en/of voedsel. De infectie gaat gecombineerd met een plotselinge diarree die vaak 2 tot 4 dagen duurt. Naast het vervelende ongemak van constant naar de WC moeten bestaat het risico van uitdroging. Een ORS-preparaat (zie bovenstaande lijst) kan dan zinvol zijn. Weliswaar stopt het de diarree niet, maar het middel geeft de darmen gelegenheid tot rust en het voorkomt uitdroging. geneesmiddelen om de diarree te stoppen worden over het algemeen afgeraden, want ze versnellen de genezing niet. Uitsluitend in ernstige gevallen loperamide innemen, waardoor de ontlasting niet meer zo vaak komt. Hooguit dit middel 2 dagen gebruiken en in geen geval indien er ook bloed bij de ontlasting zit of bij koorts.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Plus 2010, Kringap0theek 2012
  • NH-Dagblad 7-12-2016

Reageer op het artikel "Noodzakelijke medicijnen helaas vaak een douaneprobleem"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 19-12-2019
Subrubriek: Diversen
Special: Vakantiezorgen
Medische informatie…
Schrijf mee!