InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Niet kunnen slapen: Tips om in slaap te komen

Niet kunnen slapen: Tips om in slaap te komen

Niet kunnen slapen: Tips om in slaap te komen We hebben er in meer of mindere mate allemaal wel eens last van, het niet in slaap kunnen komen of slecht slapen. Dit soort slapeloze nachten kunnen erg vervelend zijn omdat het je prestaties overdag flink kan beinvloeden. Daarom hieronder enkele tips om in slaap te komen als je niet kunt slapen.

Niet kunnen slapen: oorzaken

Er kunnen verschillende oorzaken aan het niet kunnen slapen liggen. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat je alleen maar ligt te piekeren, waardoor je niet tot rust komt. Je blijft maar denken aan bepaalde gebeurtenissen en dit is niet echt bevorderend voor je eigen rust. Daarnaast speelt voeding ook een belangrijke rol. Slapen op een lege maag is niet fijn, evenals slapen op een volle maag. Ook moeten cafeine houdende dranken worden vermeden, minimaal 3 uur voor het slapen gaan. Ook de kamer waarin je ligt, kan er van invloed zijn. Een te lichte slaapkamer is niet bevorderend, evenals een omgeving met veel lawaai.

Niet in slaap kunnen komen: Tips

De volgende tips moeten zeer zeker bevorderend werken om beter in slaap te kunnen komen.
  • Zorg voor een ritme in je slaapgewoonten. Probeer elke avond zo veel mogelijk op dezelfde tijd naar bed te gaan en op dezelfde tijden weer op te staan. Je lichaam went hier na verloop van tijd aan en zal zich 's avonds instellen om te gaan slapen rond het uur dat je elke avond naar bed gaat.
  • Probeer voordat je gaat slapen, ook een routine van handelingen in te bouwen. Maak bijvoorbeeld eerst een korte wandeling, drink een kopje avondthee en ga dan naar boven om je tanden te poetsen. Dit helpt je lichaam te herkennen dat het bijna tijd is om te gaan slapen.
  • Let op je voeding. Eet niet te veel voordat je naar bed gaat, maar eet ook zeker niet te weinig voordat je naar bed gaat. Een te lege of een te volle maag zijn niet bevorderend om in slaap te komen, dus probeer hier een balans in te vinden. Daarnaast moeten cafeine houdende dranken in de avond het liefst worden vermeden.
  • Probeer je hoofd zo leeg mogelijk te krijgen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een boekje naast je bed neer te leggen en alle gedachten daar in op te schrijven. Dit zorgt er voor dat de gedachten je hoofd ook weer kunnen verlaten, omdat je zeker weet dat je morgen niet vergeten bent waar je op dit moment ook alweer aan dacht.
  • Plaats geen klok in het zicht. Als je telkens kunt zien hoe laat het is, wordt je elke keer geconfronteerd met het feit dat je niet kunt slapen en al een tijdje wakker ligt. Dit wekt alleen maar meer stress op en is totaal niet bevorderend om in slaap te komen.
  • Zorg er voor dat je slaapkamer ook echt een plek is, waar je alleen komt voor slaap en seks. Zo associeer je deze ruimte ook alleen voor deze activiteiten. Haal de televisie weg en zorg voor een rustige kamer. Daarnaast is het belangrijk de kamer goed te verduisteren, een te lichte kamer is namelijk niet bevorderend om in slaap te komen.

Niet kunnen slapen: Ontspanningsoefeningen

Als je al enige tijd in bed ligt te woelen en te draaien, probeer dan de volgende ontspanningsoefeningen eens. Het kan er voor zorgen dat je alle spieren in je lichaam ontspant, waardoor je sneller in slaap valt.

  • Span alle spieren in je lichaam aan, hou dit even vast, en laat ze dan een voor een weer los. Laat eerst je tenen los, dan je benen, en ga zo verder totdat je hele lichaam ontspannen is.
  • De volgende oefening is een soort meditatie. Ga in de kleermakerszit zitten en sluit je ogen. Zorg er voor dat je lichaam ontspannen is en laat je armen ontspannen zakken. Concentreer je op je ademhaling en adem een paar keer diep in door de neus, hou dit even vast, en adem dan weer uit door de mond. Doe dit een aantal keren en probeer daarbij je hoofd leeg te maken en te ontspannen.
© 2011 - 2019 Kunskap, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat moet je doen om goed te slapen?Wat moet je doen om goed te slapen?Voldoende slaap is belangrijk om de dag goed door te komen. Voor mensen met slaapproblemen is het erg moeilijk. Lees in…
Slapeloosheid en slaapmedicatieJe bent moe, maar toch val je niet in slaap. Gedachten stapelen zich op. Drie uur is het inmiddels en je hebt nog geen o…
Hoeveel slaap per dag heb je nodig?De meeste mensen slapen 7 tot 8 uur per nacht omdat het zogenaamd "moet". Maar is dit wel zo? Dit is dus niet zo, want h…
Slaaptips voor uw kindSlaaptips voor uw kindHet moeilijk in slaap vallen bij een kind is een lastig probleem. Ze krijgen hierdoor onvoldoende slaap en kunnen niet p…
Tips tegen slecht slapen en moeilijk in slaap vallenTips tegen slecht slapen en moeilijk in slaap vallenMoeilijk in slaap vallen is vaak een reden voor chronische slaapproblemen. Slecht slapen maakt dat je een gevoel van ver…

Reageer op het artikel "Niet kunnen slapen: Tips om in slaap te komen"

Reacties

Neal, 14-07-2015 01:18 #6
Ik kan nu niet slapen ik zit wel te gapen weet iemand hoe dat kan?

Rvd, 08-05-2013 00:09 #5
Aan Raymond:

Ik weet niet hoe oud u bent maar ik zou als eerst proberen voor 9 uur geen koffie of anderen dingen waar cafeïne in zitten drinken. In het weekend kan dat wel maar doordeweeks zou ik het niet proberen te doen. En als je tv kijkt is het ook niet zo goed. Je kan beter een mobieltje pakken of nog beter een boek of tijdschrift. Want televisie beelden zijn heel irritant. neem misschien wat warme melk met honing voor dat je gaat slapen dat is lekker en het ontspant. Ik hoop dat ik u hier een klein beetje mee heb geholpen maar ik ben nog maar 11 dus ik weet niet zoveel ervan! Nou succes

Joey, 30-04-2013 04:00 #4
Ik heb dit nu geprobeerd maar eigenlijk ben ik nog steeds niet opgeschoten. Dit kan ook aan mij liggen want ik ben snipverkouden dus door m'n neus ademen en m'n hoofd leeg maken lukt al niet, want mijn neus zit dicht en ik hoor mezelf iedere keer snotteren. Ontspannen lukt me ook niet aangezien ik van mezelf al behoorlijk onrustig ben. Ik zal het nog wel even een keer proberen, maar ik zal ook nog even verder rondneuzen.

Evengoed bedankt voor de tips, de thee was lekker ;)

Anisa, 17-02-2013 22:35 #3
Woow… bij mij werkt dit echt goed ik heb het twee weken gebruikt en ben 1 keer wakker geworden! Bedankt!

R., 01-02-2013 04:33 #2
Ik heb vaak dat ik nachten wakker lig drink wat water of aanmaak limonade. Rook een sigaret maar niks helpt. Me gedachten gang laten rusten heeft geen zin binnen 5 minuten zit me hoofd weer vol. Ga ik even op de pc een muziekje luisteren of een filmpje kijken op de tv (gewone tv ontvangst of via de dvd speler) heeft ook geen nut. Radio via mijn tv ontvanger heeft ook weinig nut ook al staat het zachtjes er is weinig licht inval wat kan ik nog meer doen om te kunnen slapen. Van de huis arts moet ik zo nu en dan een joint roken (2 halfjes per dag) omdat ik vaak last heb van mijn linker knie en enkel sporten zoals voetbal of andere sport wat daar op lijkt mag niet omdat ik blessure gevoelig ben als ik bijvoorbeeld 3 nachten niet geslapen heb denkt mijn familie dat ik bijvoorbeeld coke gebruikt heb omdat dat energie geeft (word ook constant op bepaalde dingen verkondigt). Na 22.00 uur neem ik geen koffie of andere dranken waar cafeïne in zit. Ik hoef geen energie dingen te nemen eigenlijk zoals energy drink etc. Wat kan ik als laatste nog proberen ben te einde raad straks brengt het problemen op met mijn werk (eigen bedrijf).

Met vriendelijke groet
Raymond

Juliette, 20-08-2011 20:56 #1
Ik ben jong en kan absoluut niet slapen. Ik heb luiken en heb een nacht lichtje aan, en heb een klamboe. Maar ik kan gewoon niet slapen, en ALS ik slaap word ik soms wakker met een enorme droge mond of als ik dat niet heb voel ik me misselijk in de volgende ochtend. Heeft u raad?

Infoteur: Kunskap
Gepubliceerd: 25-02-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!