InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hoe kom ik van mijn zweetvoeten af?

Hoe kom ik van mijn zweetvoeten af?

Er zijn veel mensen die er last van hebben en niet goed weten wat ze er aan moeten doen; zweetvoeten. Ze stinken, zelf ruik je ze vaak minder, maar je omgeving des te meer! Daarom hier een aantal tips die misschien in jouw geval kunnen helpen tegen deze nare luchtjes.

Het ontstaan van zweetvoeten

Zweetvoeten ontstaan als warmte, zweet en oude lichaamscellen tezamen voorkomen. In deze omgeving kunnen bacteriën die de geur van zweetvoeten veroorzaken namelijk het beste hun gang gaan. Het vervelende is dat je, als je eenmaal met deze bacteriën te maken hebt gehad, er moeilijk weer af komt. De bacteriën blijven namelijk aan je huid, schoenen en sokken hangen.

Een aantal huis-, tuin- en keukenmiddeltjes

Natuurlijk wordt er al sinds de oudheid geprobeerd van deze nare geur af te komen en zo komt het ook dat er een heleboel huis-, tuin- en keukenmiddeltjes zijn die tegen zweetvoeten gebruikt zouden kunnen worden. Of het werkt? Probeer het zelf eens uit, zou ik zeggen!

Azijnwater

Nadat je je voeten goed hebt gewassen moet je ze even insmeren met azijnwater.

Zinkolie

Een aantal dagen achter elkaar je voeten erg goed wassen (zowel ’s ochtends als ’s avonds) en daarna insmeren met zinkolie. Dit is verkrijgbaar bij de apotheek.

Wisselbaden en kamferspiritus

Geef je voeten ’s avonds een wisselbad. Doe dit als volgt; houdt je voeten eerst 10 tellen in heet water, tot boven de enkels. Daarna 3 tellen in koud water, tot onder de enkels. Herhaal dit een paar keer, ga dan een half uurtje met je voeten omhoog zitten en smeer ze daarna in met kamferspiritus.

Javelwater

Neem iedere dag een voetbad van minstens 20 minuten, met lauw water gemengd met een flinke scheut javelwater.

Jenever

Trek oude kousen aan en pak een oud stel schoenen, het liefst van leer. Vul deze schoenen beide met een borrelglaasje jonge jenever. Hier moet je één hele dag in rondlopen.

Urine

Voor de échte hopeloze zweetvoeter; plas ’s morgens als je onder de douche staat eerst over je voeten…

Inlegzolen van cederhout

Koop via internet inlegzolen van cederhout. Deze neutraliseren de geur van zweet, waardoor je het niet meer ruikt. Je bent er dus niet echt van af!
Gerelateerde artikelen
Zweetvoeten, kom je er vanaf?Zweetvoeten, kom je er vanaf?We kennen allemaal wel iemand die absoluut zijn of haar schoenen niet uit moet trekken in gezelschap. Zweetvoeten, het k…
Help mijn voeten stinken! Hoe geraak ik van zweetvoeten afHelp mijn voeten stinken! Hoe geraak ik van zweetvoeten afStinkende voeten hebben is erg vervelend, sommige mensen kunnen zich er zelfs over schamen. De meest courante oorzaak va…
Zweetvoeten: oorzaken, behandeling, voorkomenZweetvoeten: oorzaken, behandeling, voorkomenHet hebben van zweetvoeten is een veel voorkomend probleem, waar veel mensen niet over willen praten. Het is een kwaal d…
Zweten verminderen, klaar voor de zomer!Zweten verminderen, klaar voor de zomer!Het warme weer komt er weer aan, tijd om jezelf zomer klaar te maken. Heerlijk, op het strand met een lekker drankje erb…
Zweetvoeten: hoe kom ik er vanaf?Zweetvoeten: hoe kom ik er vanaf?Zweetvoeten: een erg vervelend probleem. Vooral in de zomer hebben veel mensen er last van. Maar hoe kun je zweetvoeten…

Reageer op het artikel "Hoe kom ik van mijn zweetvoeten af?"

Reacties

Marc, 12-09-2016 11:53 #5
Wat bij mij in elk geval niet helpt is zinkolie en kamferspiritus. Maar ook cederhouten inlegzolen, maken echt geen enkel verschil (en waarom zou het ook).

Karine, 15-09-2011 17:13 #4
Ga zowiso niet met blote voeten in je schoenen, daarmee versterk je de geur des te meer,
en het blijft nog vreeselijk aan je voeten zitten ook! dus gewoon sokken aan doen!

Kees van Mourik, 06-05-2009 16:00 #3
Lang geleden had ik een potje rose zalf dat in water oplosbaar was en dat bijzonder goed deed uitdrogen, het heette Belle Rose. Bestaat dit spul nog en waar is het te krijgen.

M.vr.groet Kees van Mourik

Toketa, 03-07-2008 22:47 #2
Je moet je voeten zo droog mogelijk houden. Mijn motto is talg- of talkpoeder, menthol is mijn voorkeur. Hoe het dan ook heet het is de bom. Eerst wassen en dan de poeder, op je voeten in je sokken en ook in je schoenen. Vol houden tot ALLES weg is! Succes ermee!

Linda Mollink, 07-03-2008 12:28 #1
Wat ook heel goed werkt is je voeten 7 tot 10 dagen lang elke dag een half uur in een lauw voetbadje van jawel thee, in de thee zit namelijk een stof die ervoor zorgt dat je voeten uitdrogen, er komt als wate een laagje om je voeten waardoor het niet meer zweet en dus net meer stinkt, ook zinkzalf werkt super goed, je smeert je voeten savonds in met ''dr zwaab'' zinkzalf sokken eroverheen en slapen maar, de volgende dag afspoelen en dat 3 keer, dan ben je wel voor 5 maanden geen last van stinkpootjes!

Infoteur: Lobke
Laatste update: 03-09-2007
Subrubriek: Diversen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!