Buiten het lichaam ervaring

Buiten het lichaam ervaring Buiten het lichaam ervaring: BLE, bijna dood ervaring, uittreden van het lichaam. Een buiten het lichaam ervaring kan optreden in combinatie met een bijna dood ervaring, maar kan ook spontaan ontstaan of als gevolg van een ziekte of afwijking.

Wat is een buiten het lichaam ervaring?

Een buiten het lichaam ervaring is het gevoel om buiten het eigen lichaam te treden. Je kan hierbij jezelf zien zitten, staan of liggen, de omgeving vanuit een andere hoek zien of voor je eigen lichaam uit zweven. De ervaringen kunnen hierbij nogal verschillen. Een buiten het lichaam ervaring, afgekort ook wel BLE, wordt vaak samen gezien met een bijna dood ervaring (BDE), maar kan ook voorkomen bij mensen die niet ziek zijn of dood gaan.

De ervaring

Een buiten het lichaam ervaring treedt tegelijkertijd op met een bijna dood ervaring. In deze gevallen is het een element dat onderdeel is van de bijna dood ervaring. Maar een buiten het lichaam ervaring kan ook losstaand optreden. In beiden gevallen heeft de persoon het gevoel dat hij of zijn opgetild wordt uit het lichaam. E ontstaat een zweverig gevoel. De persoon ziet zichzelf lopen, staan, zitten of liggen en kan de omgeving waarin de persoon zich bevindt zien. Ook kan de persoon horen wat er in de kamer of omgeving gezegd wordt. Soms zweeft de persoon enkele meters voor het eigen lichaam uit, wanneer de persoon op dat moment in beweging was.

Volgens sommigen bestaat het lichaam uit twee lichamen: het fysieke lichaam en het dubbellichaam. Deze laatste is onzichtbaar en kan uit het fysieke lichaam treden. Het dubbellichaam is met het fysieke lichaam verbonden middels een zilveren koord. Wanneer dit koord breekt, zal het dubbele lichaam in een andere dimensie verder leven en zal het fysieke lichaam sterven.

Een buiten het lichaam ervaring kan ook optreden als gevolg van het gebruik van drugs, medicijnen of het stimuleren van de hersenen middels elektrische schokjes. tijdens een buiten het lichaam ervaring is er een duidelijk waarneembare activiteit in de hersenen te zien.

Bij wie komt een buiten het lichaam ervaring voor?

Een buiten het lichaam ervaring, BLE, komt het meeste voor bij een bijna dood ervaring. Een buiten het lichaam ervaring komt ook voor bij mensen met epilepsie of migraine. Ook na een sterk traumatische ervaring kan een buiten het lichaam ervaring optreden. Een buiten het lichaam ervaring is niet te sturen: het ontstaat spontaan of wordt opgewekt door het gebruik van bepaalde middelen. Waarschijnlijk treedt een buiten het lichaam ervaring op wanneer de hersenen moeite hebben om bepaalde zaken samen te laten werken.

Bij bepaalde psychische ziekten komen ook buiten het lichaam ervaringen voor. Bij Dissociatieve identiteitsstoornis (DIS) komt een buiten het lichaam ervaring soms voor. Meestal is hier sprake van meerdere ervaringen. Bij een buiten het lichaam ervaring is vaak sprake van een kortsluiting in de hersenen die deze ervaring opwekt. Wetenschappers denken dat een buiten het lichaam ervaring optreedt wanneer een bepaalde verbinding in de hersenen wordt aangegaan. Het zou dan om een vorm van hallucineren gaan. Ook kan er sprake zijn van een afwijkende neuro-elektrische activiteit in de hersenen.

Toch komt een buiten het lichaam ervaring ook voor bij mensen die de dood niet in de ogen kijken of ziek zijn. Kinderen hebben vaker deze ervaring. Toch worden de verhalen van deze kinderen afgedaan als een verzinsel of een grote fantasie. Hierdoor worden dit soort verhalen naar de achtergrond verdreven. Sommige mensen zijn zeer gevoelig voor een buiten het lichaam ervaring. Meestal treedt deze ervaring eenmalig op, maar kan ook meerdere malen optreden, verspreid over soms meerdere jaren.

Een vreemde ervaring

Een buiten het lichaam ervaring is, vooral wanneer deze eenmalig en totaal onverwacht voorkomt, een bijzondere ervaring waar vaak aan wordt terug gedacht. Het moeilijker hieraan is dat er moeilijk over te praten valt, omdat dit weinig voorkomt en er ook weinig herkenning en erkenning voor zal zijn door anderen. In combinatie met een bijna dood ervaring wordt het buiten het lichaam treden wel als normaal beschouwt, omdat het een onderdeel hiervan is. Sommige mensen willen een buiten het lichaam ervaring nog eens meemaken, omdat het een fijn zweverig en vredelievend gevoel geeft.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De bijna dood ervaringDe bijna dood ervaringFascinerend: 1 op de 3 mensen welke zich op het randje van het leven en de dood bevonden hebben spreken over een Bijna D…
Bijna-doodervaring (BDE): Uitleg, wetenschap en ervaringenBijna-doodervaring (BDE): Uitleg, wetenschap en ervaringenEen bijna-doodervaring is een ingrijpende gebeurtenis in iemands leven. Persoonlijkheid en levenswijze veranderen vaak b…
Bijna-doodervaring: positief of negatief?Bijna-doodervaring: positief of negatief?Een bijna-doodervaring, ook wel BDE genoemd, is een heel bijzondere ervaring die kan optreden als je op het randje van d…
Een bijna-doodervaringEen bijna-doodervaringHet is door de ervaringsdeskundige vaak moeilijk te omschrijven. Je bent in een veranderde staat van bewustzijn tijdens…

Medische terminologie - VoorvoegselsMedische terminologie - VoorvoegselsIn de medische wereld wordt veelal gebruik gemaakt van medische termen. Vooral door fysiotherapeuten, artsen, podotherap…
Boorwater kopen, maken, ogen, babyBoorwater kopen, maken, ogen, babyBoorwater: gebruik bij ontstoken ogen, baby, dieren, hond of vogel. Boorwater is een licht ontsmettingsmiddel en wordt v…

Reageer op het artikel "Buiten het lichaam ervaring"

Reacties

Anneke, 02-08-2019 05:20 #3
Ik ben ooit buiten mijn lichaam getreden, iets wat spontaan gebeurde, zag mezelf in bed liggen en de toenmalige echt genoten. Heb samen met mijn hond even op het balkon gestaan. Alsof ik een blik op de wereld voor mij zag. En daarna was het weer over. Ik was niet bang niets van dit alles. Ze heb ik ooit ook 1 malig een gedaante deze x duidelijk zichtbaar, heel rustig naast mijn bed zien zitten. Er werd geen woord gesproken, het voelde vredig, Ik heb altijd gedacht nu nog steeds dat dit 1 van mijn beschermengelen was. Hoe kan dit? Heeft dit te maken met het vlies waarmee ik geboren ben nog om mijn hoofd zat? Of is dit duidelijk heldervoelendheid of wat ook. Dromen tussen aanhaĺingstekens dat ik wist hoe en wanneer mijn moeder overlijden ging. Dat soort dingen, ben daar in heel stellig maar is moeilijk anderen te vertellen. Bvb mijn dank liefs Anneke

Theo, 12-01-2019 10:43 #2
Ik ben 81 jaar en heb een uit het lichaam treden gehad toen ik een jaar of twaalf was ik was niet ziek, mijn ouders waren naar een medium geweest en vertelden er over, ik wilde zoiets ook meemaken en ging naar mijn kamer en ging sterk denken dat ik kon zweven. Op een gegeven moment zag ik mezelf van boven op bed liggen huilen, mijn moeder kwam naar boven en begon mij te troosten dat zag ik duidelijk van boven. Toen kwam ik weer terug in bed. Mijn hele leven heb ik er aan moeten denken toevallig lees ik dit artikel en vertel mijn ervaring die nog steeds duidelijk is alsof het gisteren gebeurde.

Jan Verhoef, 05-12-2012 16:28 #1
Ik heb een BLE ervaring gehad, maar ik vond het moeilijk weer in het lichaam te gaan.

Infoteur: Bibiana
Gepubliceerd: 04-09-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!