Tanden poetsen, enorm belangrijk

Tanden poetsen, enorm belangrijk Onze tanden kauwen in ons leven ongeveer 18 ton voedingsmiddelen. Dit bestaat uit 45 varkens, voor vegetariërs uit 4,5 kilometer brood of voor gevogelte liefhebbers uit 10.000 kippen. Wie van zijn tanden houdt, zal ook in onderhoud moeten investeren. Gezonde tanden en gezond tandvlees spelen voor 92% een bepalende rol in het leven. Van deze instelling, profiteert het hele lichaam:
  • het risico op een beroerte ligt bij iemand met een tandvleesontsteking bijna 3 keer zo hoog
  • Elke vijfde vroeggeboorte heeft een mondinfectie
  • Mannen onder de 50 met cariës hebben twee keer meer het risico ziek te worden door de kransslagader

Een belangrijke bouwsteen voor een langdurige gezondheid van tanden en tandvlees is bescherming. Wie zijn mond goed verzorgt, kan de eerste verschijnselen van cariës en ontstekingen rond de tand of het terugkomen ervan na een behandeling bijna altijd voorkomen.

Tweemaal dagelijks poetsen

Geen plak, geen cariës. Minstens twee keer per dag moeten de tanden gepoetst worden, ’s morgens na het ontbijt en ’s avonds voor het slapen gaan. Daarmee de borstels niet meteen uit elkaar gaan staan, dient u een lichte druk van 100 gram uit te oefenen. Hoe weet u nu hoe hard u poetst? Pak de keukenweegschaal en druk een paar keer met de tandenborstel tot 100 gram op de weegschaal verschijnt. U krijgt vanzelf het gevoel hoe hard u dient te poetsen.

Na zure dranken of fruit dient u 30 tot 60 minuten met tandenpoetsen te wachten. Pas daarna heeft het speeksel in de mond de zuren neutraliseert en genoeg weggespoeld. Anders kan de tandenborstel het tandglazuur, die door het zuur week geworden is, verder beschadigen.

Tips

  • Spoel de mond na het eten grondig met water uit
  • Kauw suikervrije kauwgom, deze brengt de pH-waarde in de mond weer op een neutraal niveau

Kauwgom met de zoete substantie Xylit worden van de bacteriën precies zo gevoed als suiker. Wat niemand weet:
Xylit is voor de mens onverteerbaar, verhindert de stofwisseling en vertraagt het groeien.

De tandenborstel

Het is van belang de juiste tandenborstel te gebruiken. Gebruik een zachte tot middelharde tandenborstel die het tandvlees, de tanden en het slijmvlies niet beschadigd. De ideale kop is relatief kort, zodat u ook de kiezen goed schoonmaken kunt. De borstels moeten niet breder zijn als 2 tot 3 tanden. Bovendien is het goed als de borstel uit vele kleine kunstofborstels bestaan, die aan het eind afgerond zijn.
Een dikke grip maakt het gebruik makkelijker. Voor de kinderen zijn er speciale kindertandenborstels , die op grootte van de melktanden afgestemd zijn.

Elektrisch of met de hand?

Veel mensen stellen deze vraag. Wetenschappers komen na onderzoek tot de volgende conclusie: De meeste elektrische tandenborstels poetsen bijna niet beter dan de handtandenborstel. Echter, sommige elektrische tandenborstels verwijderen tandplak grondiger.

In het effect van poetsen zit bijna geen verschil. Met elektrische tandenborstels moet voorzichtiger gepoetst worden als met de hand.

Tandpasta

Tandpasta, voor ieder zijn eigen smaak. Of u nu mint-, kauwgom- of citrussmaak wilt, voor een ieder is er een smaak. In ieder geval dient u een tandpasta te gebruiken welke plak verwijdert en ook nog schoonmaakt. Fluoride tandpasta houdt cariës weg en maakt het glazuur bestand tegen zuuraanvallen.

Bij gevoelige tanden en tandhalzen verzachten ‘Sensitiv’ tandpasta’s de klachten. Zij werken pijnverzachtend en verharden het tandglazuur.

Flossen

Een dun touwtje, maar een grote werking. Ook de beste tandenborstels kunnen niet tussen de tanden poetsen, vooral niet als de tanden krap tegen elkaar staan. En hier ontstaan cariës het meest. Een slechte adem kan hier ook door ontstaan. Met flossen kan dit verhinderd worden. Er zijn diverse uitvoeringen om mee te flossen, dik, dun, vlak, zacht, breed, met fluoride of geurstoffen.

Het is aan te raden dagelijks voor het tandenpoetsen te flossen. Let erop dat het tandvlees hierbij niet beschadigd wordt.

Tong

Op de tong zitten kiemen welke tandvleesontstekingen veroorzaken en bacteriën. Er zijn speciale ‘tongschrapers’ die alle kwalijke zaken op de tong wegschrapen.
Gerelateerde artikelen
Ontstoken tandvleesOntstoken tandvleesMet een goede mondhygiëne houdt je jouw tanden, kiezen en tandvlees gezond. Je voorkomt daardoor dat je geen ontstoken t…
Poets je tandenPoets je tandenHet poetsen van tanden en kiezen is een dagelijks ritueel wat niet verwaarloosd mag worden. Wie dagelijks goed zijn tand…
Fluoride in tandpasta: bescherming tegen gaatjes (caries)Fluoride in tandpasta: bescherming tegen gaatjes (caries)In de negentiende eeuw werd door artsen en tandartsen fluoride aanbevolen tegen gaatjes (cariës), zij zagen namelijk ste…

Als je last hebt van oorpijnAls je last hebt van oorpijnKinderen hebben vaak last van oorpijn, maar ook volwassenen kunnen hier last van hebben. Wat zijn de klachten bij oorpij…
Aromaoliën en hun therapeutische werkingenNieuwe studies hebben bewezen dat Aromatherapie echt genezen kan. U vindt hier de aromaoliën zoals Ylang Ylang, rozemari…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tanden poetsen, enorm belangrijk"

Reacties

Deb42 (infoteur), 29-08-2016 20:09 #4
Onderzoek heeft wellicht uitgewezen dat er bijna geen verschil zit tussen met de hand en elektrisch poetsen, maar dit is alleen zo als de patiënt precies goed poetst. Dit is meestal niet het geval en daarom wordt over het algemeen de elektrische borstel aangeraden. Verder moet er altijd minimaal een half uur gewacht worden met poetsen na het eten en niet alleen na het eten van fruit of het drinken van zure dranken, omdat bijna alle voedingsmiddelen in de mond omgezet worden in zuren.

Karin Wijnen, 03-02-2010 14:28 #3
Ik lees hier dat er voor het tandenpoetsen geflosst moet worden. Ik heb geleerd dat het erna moet. Wat is nu juist?
Groetjes,
Karin

Rianne Burger, 14-08-2009 14:16 #2
"Kauwgom met de zoete substantie Xylit worden van de bacteriën precies zo gevoed als suiker." Betekent dit dat kauwgom met xylit daarom juist goed of slecht voor de tanden is…?

Arris, 19-03-2009 08:10 #1
Wat is nu beter, spoelen of niet spoelen na het tandenpoetsen? Reactie infoteur, 20-03-2009
Beste Arris,

Mijn tandarts heeft verteld dat spoelen na het tandenpoetsen goed is. Dit om evt. achtergebleven 'resten' te verwijderen.

Groetjes, Jootje

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 06-09-2007
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!