InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Last van obstipatie?

Last van obstipatie?

Last van obstipatie? Wanneer je last hebt van obstipatie heb je problemen met je stoelgang. Dit is erg vervelend en kan best pijnlijk zijn. Hoe ontstaat obstipatie en wat kan je eraan doen? je leest het hier...

Wat is obstipatie

Bij obstipatie heb je last van te trage darmbeweging waardoor de ontlasting te lang in de darm blijft. Er wordt vervolgens vocht onttrokken en er onstaat hardere ontlasting. Vaak hebben mensen moeite om hun ontlasting kwijt te raken omdat de ontlasting te hard is. Het is een vervelend en vaak pijnlijk probleem.

Hoe ontstaat obstipatie

Obstipatie kan ontstaan door een verkeerd voedingspatroon, waarbij te weinig vezels binnenkomen en waarbij vaak onvoldoende vocht wordt genuttigd. Vezels zorgen ervoor dat de darmperistaltiek (beweging) goed op gang komt en daarvoor is ook veel vocht nodig omdat vezels vocht absorberen. Hierdoor wordt de ontlasting zacht. Soms is een ziekte of aandoening de boosdoener zoals: darmkanker, ziekte van crohn (meestal diarree) of een spastische darm. Of er is een aangebore afwijking aan de darmen.
Ook kunnen bepaalde medicijnen obstipatie veroorzaken, bekend zijn de opiaten zoals morfine bij deze medicatie wordt daarom ook vaak een laxeermiddel voorgeschreven. Bij kinderen komt het ook wel voor dat ze in een veranderlijke situatie zitten zoals een verhuizing of een nieuwe school etc hierdoor kunnen ze ook stoelgangproblemen krijgen.

Wat zijn de klachten

  • ineens minder dan normaal naar het toillet gaat (bijv: i.p.v elke dag ineens 2 x per week)
  • moeilijk naar het toillet kunnen
  • harde ontlasting en pijn bij het ontlasten
  • buikpijn

Wat kan je zelf aan obstipatie doen

  • eet genoeg vezels (volkoren brood)
  • drink genoeg vocht (minstens 1 1/5 liter, geldt voor volwassenen)
  • zorg voor voldoende beweging
  • als dit niet helpt kunt u een laxeermiddel nemen, eerste keuze is lactulose deze is het minste schadelijke voor de darmen. wees voorzichtig met laxeermiddelen, gebruik ze zo min mogelijk en liefst na overleg met uw huisarts
  • ga naar het toillet zodra u aandrang voelt en probeer het niet op te houden

Wanneer naar de huisarts

Als bovenstaande maatregelen niet helpen kunt u het beste contact met uw huisarts opnemen
als er bloed of slijm bij de ontlasting zit

Obstipatie kan een klacht zijn bij het prikkelbare darmsyndroom, hier kunt u daar meer over lezen

Voor meer informatie en tips kijk op: kringapotheek
© 2007 - 2019 Laura, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoe verbeter ik mijn stoelgang?Hoe verbeter ik mijn stoelgang?Mensen die lijden aan obstipatie hebben te maken met darmproblemen. Obstipatie komt veel voor. Ongeveer 1 op de 3 mensen…
Stoelgangproblemen: obstipatieStoelgangproblemen: obstipatieObstipatie is een lastige kwaal dat een opgezette buik veroorzaakt en de stoelgang bemoeilijkt. Een gebrek aan vezels in…
Verstopping en diarreeVerstopping en diarreeTwee uitersten van elkaar: verstopping/obstipatie en diarree/buikloop. Niet naar de wc kunnen gaan of juist erg vaak moe…
Obstipatie of moeilijke stoelgangObstipatie of moeilijke stoelgangHet is niet dodelijk maar kan wel pijnlijk en lastig zijn en het is een veel voorkomende darmaandoening. Geheel ten onre…
Een slechte stoelgang en opgezette buikEen slechte stoelgang en opgezette buikEen slechte stoelgang hebben is ontzettend vervelend. Verstopping is iets waar vooral vrouwen last van hebben. Veel vrou…
Bronnen en referenties
  • Bron: kring-apotheek

Reageer op het artikel "Last van obstipatie?"

Reacties

Meijers, 11-08-2015 18:33 #4
Gebruik Magnesium, ik gebruik iets meer als op de verpakking staat, en ik heb geen last meer van obstipatie, pds( spastisch colon, prikkelbare darm syndroom of welke naam men er ook maar aan geven wil.
Voorheen heb ik allerlei dure merken geprobeerd maar heb de laatste keer die van de Hema geprobeerd en.voila hetzelfde resultaat.
Tevens gebruik ik de Magnesium, als rustige slaper, anti kramp( nachtelijke kuitkramp) en anti stijfheid.
Dat begint namelijk een beetje te komen als 40-tiger.
En met Magnesium ontspring ik deze dans.
Succes tevens bij restless leggs helpt dit enorm.

Roseriet, 28-10-2013 22:45 #3
Mijn zoon heeft een spastische darm wat erge spanning in het huwelijk geeft. hoe gevaarlijk is dat en als je dat heb hoe ga je daar mee om? wat is het beste om te eten waar komt dat vandaan? kunt u hier iets over vertellen?

Juul, 16-08-2012 14:52 #2
Ik heb regelmatig last van mijn darmen omdat ik een prikkelbare darm heb. Als ik echt veel pijn heb gebruik ik een hittenpit kussen die warm ik in de magnetron op en leg die op mijn buik dat verzacht de pijn. Ik eet volkorenbrood en genoeg fruit en groente. Maar heb blijkbaar onbewust stress waardoor ik soms heftige pijn heb. Eerst had ik het zo erg dat ik dubbel van de pijn in mijn bed lag en een paar paracetmols in moest nemen. Maar gelukkig komt die heftige pijn nu steeds minder voor.

Anne, 21-09-2008 19:13 #1
Ik heb regelmatig last van obstipatie (tesamen met lucht). Erg pijnlijk! en vandaag was er weer geen beweging in te krijgen. Later vandaag toch maar een natuurlijk laxeermiddel genomen en een paar rek en strek oefeningen gedaan. (de pijn was zo hevig dat het niet uit maakte of ik er nou oefeningen bij deed of niet) Ik merk dat bewegen iets verlichting geeft (en meer beweging ook van binnen veroorzaakt) maar nog steeds kan ik niet naar het toilet. Wat kan ik nog meer doen om mijn stoelgang te bevorderen? Ik ben overigens al een tijdje met het southbeach dieet bezig en eet dus bijna geen witbrood, witte pasta, witte rijst en aardappelen.

Infoteur: Laura
Laatste update: 14-03-2011
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!