Hevig menstrueren, waarom en wat kan men er aan doen?

Een hevige ongesteldheid is voor iedereen anders, dit kan zijn als met vaak moet verschonen of als men het idee heeft dan men erger ongesteld is dan normaal. Hevig menstrueren kan erg vervelend zijn maar er is altijd een manier om het te verminderen. In dit artikel leest u er meer over.

Waarom de één hevig en de ander niet?

Tijdens de eisprong die maandelijks plaats vind maakt het vrouwelijk lichaam zich klaar om een eitje te kunnen nestelen waaruit een embryo zal groeien. De hormonen op de eierstokken bepalen hoe dik het baarmoederslijmvlies wordt. Op het moment dat dit niet gebruikt wordt zal het weer afgebroken worden, hierdoor ontstaat de menstruatie. Zo hebben de hormonen en de dikte van het slijmvlies beide te maken met hoe erg men menstureerd. Het zal dus per persoon verschillend zijn en het kan ook per maand nog zelfs verschillen.

Tijdens de overgang kan het zijn dat u meer bloed verliest dan normaal, dit komt omdat uw menstruatie eerst ontregeld en dan pas zal stoppen. De overgang gebeurd omdat de eicellen na uw 45e levensjaar op kunnen raken. Als u een jaar lang niet heeft gemenstrueert tijdens de overgang dan zal de overgang hoogst waarschijnlijk voorbij zijn en kunt u niet meer zwanger raken.

Teveel bloedverlies

Als men extreem menstrueert wordt dit ook wel hypermenorrhea of menorragie genoemd. Geschat wordt dat ongeveer 10% van de vrouwen hier last van heeft. Men menstrueert dan 7 dagen of langer en verliest meer dan 80ml bloed tijdens deze dagen. Meestal heeft men hier niet altijd last van maar komt dit overmatige bloedverlies met een rede zoals bijvoorbeeld een:
  • vaginale ontsteking
  • vleesboom
  • baarmoeder poliep

Bloedarmoede

Door hevig menstrueren kan het gebeuren dat u last krijgt van bloedarmoede. Enkele verschijnselen die kunnen duiden op bloedarmoede zijn:
  • moe
  • slechtere conditie
  • duizeligheid
  • gevoel van flauwte
  • transpireren
  • hartkloppingen
Als u het vermoeden heeft dat u extreem veel menstrueert of last heeft van één van de bovenstaande verschijnselen raadpleeg dan uw huisarts.

Dubbele bescherming

Wanneer u hevig menstrueert kunt u soms beter kiezen voor een dubbele bescherming. U heeft ten slotte niet elk uur van de dag de kans om u te gaan verschonen. U kunt er voor kiezen om zowel een tampon in te doen en maandverband te dragen. Een tampon blijft soms ook een gok qua wanneer deze vervangen moet worden.

De pil

Dankzij de pil voorkomt u een eisprong, het baarmoederslijmvlies zal meestal dunner blijven waardoor u minder gaat menstrueren. Ook het aantal dagen dat u menstrueert kan minder worden dankzij de pil. Als u de pil slikt kunt u de stopweek eventueel overslaan. U kunt dan wel last krijgen van een eventuele kleine onverwachtse bloeden ook wel spotting genoemd.

Mirena spiraaltje

De plaatsing van het spiraaltje kan als onprettig ervaren worden, deze wordt sowieso de eerste keer geplaatst door een arts na onderzoek van een gynaecoloog. Na ongeveer 3 maanden zal wel de menstruatie al een stuk minder zijn en het kan zelfs voorkomen dat de menstruatie geheel stopt. De kans op een zwangerschap is klein en het spiraaltje blijft ongeveer 3 tot 5 jaar zitten.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hevig menstrueren, waarom en wat kan men er aan doen?"

Infoteur: Bembi
Gepubliceerd: November 2011
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!