Fysiotherapie - 20 behandelingen zelf betalen! Of toch niet?

Fysiotherapie - 20 behandelingen zelf betalen! Of toch niet? De overheid heeft besloten om op de fysiotherapie flink te gaan bezuinigen. Men heeft besloten om de eerste 20 behandelingen fysiotherapie zelf te laten betalen. Door deze maatregel hoopt de overheid honderden miljoenen euro's te bezuinigen. Helaas is het onduidelijk wat die 20 behandelingen fysiotherapie inhouden.

Bezuinigen

Als er in Nederland ergens op moet worden bezuinigd dan gebeurd dit standaard in de gezondheidszorg en het onderwijs. Zo dus ook in de fysiotherapie. De overheid heeft besloten om de patiënt meer behandelingen zelf te laten betalen waardoor het rijk honderden miljoenen euro's kan besparen.

Sinds enkele maanden zijn de zorgverzekeraars druk bezig om tekst en uitleg te geven over deze verandering binnen de gezondheidszorg. Door middel van het verstrekken van de nieuwe polisvoorwaarden zou het duidelijk moeten worden wat voor veranderingen er precies plaats gaan vinden. Maar wordt deze informatie wel duidelijk gegeven?

Voorbeeld

De Friesland zorgverzekeraar geeft de volgende informatie over het aantal behandelingen fysiotherapie er in 2012 worden vergoed.

"Het aantal uitgesloten behandelingen wordt verhoogd van twaalf naar twintig. Om u toch een aansluitende dekking te blijven bieden, hebben wij ervoor gekozen het aantal behandelingen fysiotherapie te verhogen van achttien naar twintig."

Het vervelende van deze uitleg is dat er weinig mensen begrijpen wat hiermee bedoeld wordt. Omdat veel mensen niet begrijpen wat er in hun polisvoorwaarden verteld wordt, gaat men de polis verhogen om er zeker van te zijn dat men voldoende fysiotherapeutische behandelingen vergoed krijgt. Dit is vaak niet nodig wanneer de zorgverzekeraar duidelijk is naar de klant.

Duidelijkheid

De overheid heeft besloten om de patiënt de eerste twintig fysiotherapeutische behandelingen zelf te laten betalen. De onduidelijkheid in dit stukje tekst zit hem in het feit dat deze twintig behandelingen bedoeld zijn voor aandoeningen die op de chronische lijst staan. Dit betekent wanneer je een afspraak maakt bij de fysiotherapeut voor een fysiotherapeutische behandeling die op de chronische lijst staat (en mits hier een machtiging door de specialist en/of huisarts is verstrekt), je de eerste twintig behandelingen, vanaf 2012, uit de aanvullende verzekering krijgt vergoed. Ben je dus voldoende aanvullend verzekerd dan betekent dit dat je geen extra kosten hoeft te maken voor fysiotherapie en dus niet zelf deze twintig behandelingen moet betalen. Ben je voor minder dan twintig behandelingen verzekerd dan zal je het restant wel zelf moeten betalen.

Een paar jaar geleden was dit nog negen behandelingen die uit de aanvullende verzekering werden vergoed en het laatste jaar was dit al twaalf behandelingen. Vanaf 1 januari 2012 wordt dit twintig behandelingen. Wanneer deze twintig behandelingen zijn bereikt dan krijgt de patiënt (afhankelijk van de chronische code) de rest van de behandelingen vergoed zonder dat daarvoor hoeft worden betaald.

Ga je naar de fysiotherapeut omdat je, je knie verdraaid hebt, dan zullen de behandelingen worden vergoed uit de aanvullende verzekering (mits de patiënt een aanvullende verzekering heeft). Op dit moment denken heel veel mensen dat men voor fysiotherapie altijd de eerste twintig behandelingen zelf moeten betalen. DIT IS NIET WAAR! Dit is alleen voor de mensen die in aanmerking komen voor een aandoening die staat op de chronische codelijst (mits hier een machtiging door de specialist en/of huisarts is verstrekt).

Voorbeeld eerste 20 behandelingen uit de aanvullende verzekering voor een chronische aandoening:

Een man van 50 jaar heeft sinds 13 januari 2012 een nieuwe knie gekregen. Hij wordt door de specialist verwezen naar de fysiotherapeut (door een machtiging). Omdat dit een aandoening is die op de chronische codelijst staat, worden de eerste twintig behandelingen (als dit nodig is) uit de aanvullende verzekering gehaald. De man heeft een vergoeding fysiotherapie van 1000 euro per jaar (is ongeveer 34 behandelingen fysiotherapie per jaar). Alle twintig behandelingen worden vergoed en de man hoeft niets extra's bij te betalen (houdt wel rekening met het eigen risico). Alle behandelingen die daarna volgen, worden tot een jaar na de operatie volledig vergoed.

Voorbeeld vergoeding fysiotherapie uit de aanvullende verzekering zonder een chronische aandoening:

Een vrouw van 25 jaar heeft sinds twee weken last van haar rechter knie toen zij deze heeft verdraaid tijdens de handbal. Zij gaat naar de fysiotherapeut toe en heeft uiteindelijk veertien behandelingen nodig om volledig te herstellen. De vrouw heeft een vergoeding fysiotherapie van 1000 euro per jaar (is ongeveer 34 behandelingen fysiotherapie per jaar). Alle veertien behandelingen worden volledig vergoed omdat de vrouw een uitgebreide vergoeding heeft voor fysiotherapie. In deze situatie heeft de eerste twintig behandelingen zelf betalen, niets te maken met de aandoening die de vrouw heeft.

Kort samengevat

  • Als je een aanvullende verzekering hebt dan worden de behandelingen fysiotherapie (afhankelijk van welke polis je hebt) altijd vergoed (lees de polisvoorwaarden goed door om hoeveel behandelingen dit gaat).
  • Wanneer je in aanmerking komt voor een aandoening die op de chronische codelijst staat dan worden de eerste twintig behandelingen vergoed uit de aanvullende verzekering (als deze voldoende toereikend is).
  • Is de aanvullende verzekering voor fysiotherapie niet voldoende toereikend dan zal je een gedeelte zelf moeten betalen.
  • Na de twintigste behandeling krijg je (afhankelijk van de aandoening) de fysiotherapie volledig vergoed.

Lees verder

© 2011 - 2020 Jerommeke31, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Vergoedingen fysiotherapieHet is al meerdere malen veranderd en het zal ook niet onveranderd blijven. Maar wanneer u naar een fysiotherapeut moet…
Fysiotherapie, wat is dat eigenlijk?Fysiotherapie is de benaming van een breed scala aan behandelingsmethodes die tot doel hebben bepaalde lichamelijke klac…
Hoofdpijn: bestrijden van hoofdpijnHoofdpijn: bestrijden van hoofdpijnHet bestrijden van verschillende vormen van hoofdpijn kan op drie manieren. U kunt zelf stappen ondernemen, u kunt profe…
Wat is fysiotherapie? (en de specialisaties)Wat is fysiotherapie? (en de specialisaties)Fysiotherapeuten krijgen het tegenwoordig steeds drukker, omdat mensen ook zonder verwijzing kunnen komen. Maar wat houd…

Teveel of te weinig vitamine D: de gevolgenTeveel of te weinig vitamine D: de gevolgenIn de zomer moeten we altijd uitkijken voor té veel zonlicht. Dit vergroot namelijk ernstig de kans op huidkanker. Maar…
Een goede nachtrust op een natuurlijke manierEen goede nachtrust op een natuurlijke manierEen goede nachtrust is onontbeerlijk om overdag volwaardig te kunnen functioneren. Toch ontberen nogal wat mensen een go…
Bronnen en referenties
  • Polis voorwaarden van De Friesland Zorgverzekeraar
  • www.kngf.nl

Reageer op het artikel "Fysiotherapie - 20 behandelingen zelf betalen! Of toch niet?"

Reacties

R. Vermeer, 28-04-2019 18:05 #2
Ik ben verzekerd voor 22 behandelingen per jaar,
Nu moest ik afvallen vanwege mijn hart en heb ik 8 behandelingen Gebruikt,
Nu ga ik voor een operatie voor een nieuwe knie nu zegt mij therapeut en mijn verzekering dat dit een nieuwe code krijgt
En op nieuw gaat tellen en dat ik dan 8 behandelingen. Zelf moet betalen.
Hoe kan dit dat is in mijn ogen oneerlijk,
22 behandelingen is 22 behandelingen of een code heeft of twee codes Als ik twintig behandelingen heb gehad moet de rest gewoon uit de basis komen toch?

Nini, 29-12-2011 13:31 #1
Dit is toch niet te geloven… de mensen, die het al niet breed hebben, zoals de chronisch zieken en de beperkten, hebben juist deze fysiotherapie zo hard nodig. Juist zij kunnen deze kosten van ongeveer 560,00 niet zomaar ophoesten in het begin van het jaar. Zij hebben juist de behandelingen vaak nodig!

Infoteur: Jerommeke31
Laatste update: 04-02-2012
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!