De spoedeisende hulp

De spoedeisende hulp De spoedeisende hulp (SEH) ofwel centrale spoedopvang (CSO) is een afdeling van het ziekenhuis waar mensen terecht kunnen voor dringende medische hulp of na een doorverwijzing van een arts. Deze afdeling staat ook wel bekend onder de naam ‘Eerste Hulp’. De SEH fungeert eigenlijk als een soort van poortafdeling van het ziekenhuis. Er wordt hier onderzocht wat er met je aan de hand is.

Gelijk behandeld

Spoedeisende aandoeningen, zoals verwondingen of blindedarmontstekingen worden hier gelijk behandeld. Het is lang niet altijd duidelijk wat er aan de hand is. Het is dan aan de artsen en verpleegkundigen om een diagnose te stellen. Aan de hand van deze diagnose kan een patiënt worden doorverwezen naar de juiste afdeling.

Eerst onderzoek

Een patiënt wordt bij binnenkomst op de SEH natuurlijk lichamelijk onderzocht. Dit onderzoek kan worden aangevuld met een röntgenonderzoek, echo of CT-scan. Heel vaak is het noodzakelijk om de vitale functies te onderzoeken. Ook een laboratorium onderzoek wordt veelal uitgevoerd.

Acute pijn

Je kunt 24 uur per dag en zeven dagen per week terecht op de SEH. Voordat je hier komt, heb je vaak eerst contact gehad met de huisarts of de huisartsenpost. Per jaar zijn er ongeveer twee miljoen SEH-behandelingen. De meest voorkomende gezondheidsklacht op een afdeling SEH is toch wel acute pijn. Dit kan bijvoorbeeld acute pijn op de borst zijn, pijn tijdens het ademen of in de blindedarm. Wat ook erg vaak voorkomt is een gezondheidsklacht door een privé-ongeval.

Uiteenlopende aandoeningen

Patiënten die op de spoedeisende hulp terechtkomen, hebben uiteenlopende aandoeningen, waaronder ook levensbedreigende. Nadat een of meerdere patiënten op de SEH zijn binnengekomen wordt eerst de ernst van de aandoening of de symptomen onderzocht. Daarmee wordt ook gelijk de prioriteit vastgesteld. Mensen met een ernstige of levensbedreigende aandoening of verwonding worden natuurlijk eerder behandeld, dan mensen zonder spoedeisende aandoening.

Diverse werkzaamheden

Iemand die werkt op de SEH heeft zeer diverse werkzaamheden. Zo vinden er behandelingen plaats op diverse disciplines, zoals de chirurgie of traumatologie, kleine verwondingen, grote trauma’s, infecties, spoedeisende cardiologie en wegrakingen. Mensen die op een SEH-afdelingen werken zijn arts-assistent. Ook kunnen ze in opleiding zijn tot specialist of huisarts. Soms werken er ook artsen en verpleegkundigen met een specialisatie tot SEH-arts of SEH-verpleegkundige. Het kan ook zijn dat er bij een bepaalde aandoening van een patiënt een gespecialiseerd arts wordt ingeschakeld van een andere afdeling.

Onderzoekskamers

Alle onderzoekskamers op een SEH zijn voorzien van alle belangrijke apparatuur die nodig is voor de acute opvang van een patiënt. Hierbij kan je onder meer denken aan onderzoekslampen, een traumabed, warmtedeken, beademingsapparatuur en verbandmiddelen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De spoedeisende hulp"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 16-01-2012
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!