InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Is lezen tijdens het eten écht ongezond?

Is lezen tijdens het eten écht ongezond?

Is lezen tijdens het eten écht ongezond? In onze maatschappij, waar de overgrote meerderheid van de mensen gejaagd door het leven gaat, durven we al wel eens een aantal dingen te combineren om toch maar wat tijd te sparen. Probeert u ook – onhandig – verder te koken wanneer u aan het telefoneren bent, doet u de strijk terwijl u naar de televisie kijkt of eet u terwijl u leest? Juist. U dus ook. Maar is dat laatste eigenlijk verkeerd?

Paplepel

Het is de meesten onder ons allicht met de paplepel ingegeven: “handen wassen voor het eten”, “niet lezen tijdens het eten” en “niet praten met je mond vol”. Goede tafelmanieren zijn uiteraard nodig: dat je met propere handen aan tafel komt lijkt nogal evident en je tafelgenoten zullen ook appreciëren dat je niet met een volle mond brabbelt terwijl je eet. Maar is lezen terwijl je eet nu echt zo slecht voor de spijsvertering als gezegd wordt?

Fabeltje?

Er wordt nogal eens gezegd dat lezen of TV-kijken energie zou onttrekken aan de spijsvertering, waardoor deze minder efficiënt verloopt. Volgens diëtisten gaat dit enkel op wanneer je zware fysieke inspanningen levert. Als je bvb zou hardlopen en ondertussen zou eten, kan er competitie voor zuurstof ontstaan tussen het spijsverteringsstelsel en de spieren. Lezen en TV-kijken worden echter beschouwd als lichte fysieke inspanningen. Ze zijn als dusdanig niet slecht voor de spijsvertering. Wanneer je leest terwijl je eet, zou je er trouwens gemiddeld iets langer over doen om een hap te verwerken. Eerder bevorderlijk voor de spijsvertering dus?
Toch zijn er een aantal andere zaken waar rekening moet mee gehouden worden.

Sociaal gebeuren

Eten is vaak een sociaal gebeuren en doe je dus niet altijd in je eentje. Het is best gezellig met je tafelgenoten een gesprek aan te gaan. Bovendien eet je in gezelschap trager, wat bevorderlijk is voor de spijsvertering. Het getuigt dus van weinig sociale voeling als je een boek bovenhaalt tijdens het diner.

Overgewicht

Als je leest terwijl je eet, bestaat het risico dat je niet meer bewust eet. Met andere woorden, dat je blijft eten, ook als je eigenlijk al genoeg hebt. Bovendien worden lezen of TV-kijken vaak geassocieerd met het eten van chips, popcorn, chocolade, snoep, … . Zeer vet- en suikerrijke snacks die zonder veel te hoeven nadenken gegeten kunnen worden. Geen ramp als je dit af en toe eens doet, maar als het een vaste gewoonte wordt, kan dit leiden tot overgewicht.

Opvoeding

Extra aandacht moet gegeven worden aan jongeren. Ouders kunnen hun kinderen goede eetgewoonten aanleren door zelf het juiste voorbeeld te geven in hun voedingsgedrag. Een kind moet de kans krijgen om smaken te leren kennen en appreciëren. Dit kan wanneer er binnen het gezin tijd gemaakt wordt om rustig te eten. Televisiekijken kan daarna ook nog. Wanneer kinderen van jongs af aan een goed voedingspatroon aangeleerd krijgen, is het risico op overgewicht later ook kleiner.

Conclusie

Dit was een hele boterham. Als we alles nog eens op een rijtje zetten zijn dit de voor- en nadelen:

Pro’s

  • Lezen tijdens het eten bevordert eerder de spijsvertering omdat je gemiddeld langer over een hap doet dan anders

Contra’s

  • Lezen tijdens het eten is allesbehalve sociaal
  • Het risico op overgewicht is reëel als je voornamelijk snacks eet terwijl je leest
  • Goede eetgewoonten aanleren gebeurt op jonge leeftijd: opvoeding speelt een belangrijke rol

Een enkele uitzondering buiten beschouwing gelaten zijn er dus genoeg gegronde redenen om niet te lezen wanneer je eet. Maar zeg nu zelf: eet je alleen en is je boek zó spannend dat je het echt niet kan wegleggen? Lees en eet! Niemand vertelt het voort.
© 2012 - 2018 Wapiti, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Ziekten door slechte voedingZiekten door slechte voedingAls je altijd ongezond eet, zul je uiteindelijk een keer met de gevolgen worden geconfronteerd. Dit kan leiden tot aller…
Afslankmiddel Obesimed: Werkt afvallen met Obesimed echt?Afslankmiddel Obesimed: Werkt afvallen met Obesimed echt?Veel mensen hebben de reclame van Obesimed vast wel eens gezien, en zullen zich afvragen of dit middel ook echt helpt. O…
GewichtscontroleGewichtscontroleEen gezond gewicht is als je niet te dun of te dik bent in verhouding tot je lichaamslengte. Het hebben van overgewicht…
Wanneer heb je een serotoninetekort?Wanneer heb je een serotoninetekort?Serotonine is erg belangrijk en beïnvloedt nogal wat processen in het lichaam en bepaalt meer dan het bekende dag-nacht…
Bronnen en referenties
  • http://www.standaard.be/
  • http://www.ikhebeenvraag.be/
  • http://www.staff.science.uu.nl/

Reageer op het artikel "Is lezen tijdens het eten écht ongezond?"

Infoteur: Wapiti
Laatste update: 26-02-2012
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!