InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Wanneer heb je een serotoninetekort?

Wanneer heb je een serotoninetekort?

Wanneer heb je een serotoninetekort? Serotonine is erg belangrijk en beïnvloedt nogal wat processen in het lichaam en bepaalt meer dan het bekende dag-nacht ritme. Meer mensen dan wij vermoeden, hebben een tekort aan deze neurotransmitter en hormoon serotonine. Wat doet serotonine, hoe kom je er achter of je een tekort hebt en hoe los je het probleem weer op?

Wat is serotonine precies?

Een neurotransmitter, wat serotonine is, is een chemische signaalstof die fungeert als overbrenger van de zenuwprikkel. Officieel noemen we het 5-hydroxytrayptamine of 5-HT.
Het beïnvloedt ondermeer het dag-nacht ritme en daar is serotonine ook het meest bekend om. Maar serotonine werkt door op meerdere processen in het lichaam en kan, bij een tekort, zelfs een behoorlijke impact hebben op je functioneren.

Veel mensen hebben gedurende het leven wel ergens een tekort aan serotonine gehad, maar stabiliseert zich enige moment normaal gesproken wel weer.

Waar heeft het invloed op?

Zoals gezegd is de meest bekende, het gegeven dat het je dag-nacht ritme beïnvloedt. Daarnaast helpt het je prettig te voelen en heeft het invloed op meer belangrijke lichaamsfuncties. Het reguleert verschillende lichaamsfuncties zoals het immuunsysteem, de nierfunctie, de spijsvertering en hart- en bloedvaten.
Een tekort aan serotonine kan verder ondermeer leiden tot ongezond eten en eetbuien. Het mogelijke overgewicht kan vervolgens weer leiden tot allerlei andere aandoeningen. Maar als genoemde lichaamsfuncties niet goed meer functioneren, kan dat uiteraard nog veel meer gevolgen hebben.

Hoe ontstaat een tekort aan serotonine?

Het grootste gedeelte begeeft zich in het maag-darmkanaal. Spreekt voor zich dat het de spijsvertering behoorlijk kan beïnvloeden. Het lichaam maakt in geringe mate zelf ook serotonine aan. Dit proces vindt plaats in de hersenen.

Er zijn verschillende redenen voor te bedenken waarom je een tekort aan serotonine hebt. Behalve een genetische afwijking die er voor zorgt dat je niet genoeg serotonine aanmaakt, zijn er meer redenen voor te bedenken, zoals:
  • aanhoudende stress
  • te weinig (kwalitatieve) slapen
  • bovenmatige blootstelling aan toxische stoffen
  • weinig beweging
  • een ongezond voedingspatroon

Het eetpatroon is belangrijk, want als je serotoninegehalte stevig daalt, krijg je de bekende “suikerdip” en heb je behoefte aan zoetigheid of minimaal behoorlijk koolhydratenrijke voeding. Hiermee wordt wel serotonine aangemaakt, maar tevens insuline en als er structureel teveel insuline aangemaakt wordt, raakt je hormoonspiegel uit balans. Een hormoonspiegel uit balans heeft weer tot gevolg dat er te weinig serotonine aangemaakt wordt en je komt in een vicieuze cirkel terecht. Overgewicht is dan niet zelden het eind resultaat. Een proces wat maar moeilijk te doorbreken is.
Een verkeerd eetpatroon resulteert overigens ook in te weinig stoffen aanmaken om in de hersenen serotonine aan te maken.

Hoe herken je het?

Dat is lastig, want we staan er lang niet altijd bij stil. Overgewicht en zeer sterke trek in zoete en koolhydratenrijke voeding, kan ook om andere redenen ontstaan. Maar niet zelden ligt hier een tekort aan serotonine aan ten grondslag. Zeker als je aan enkele van de punten, inzake het ontstaan van een tekort, voldoet.
Maar er zijn nog wel wat zaken die mogelijk gecombineerd aanleiding zijn om na te denken over een mogelijk tekort, zoals aanhoudende:
  • depressieve klachten
  • lage pijngrens
  • chronische klachten
  • obsessief gedrag
  • opgejaagd / onrustig voelen
  • migraine

Hoe los je het op?

Een gezond en gevarieerd voedingspatroon en voldoende drinken is het beste. Denk hierbij aan verse - bij voorkeur biologische – groenten, gezonde eiwitten, complexe koolhydraten en onverzadigde vetten en ca. 1,5 liter vocht (of soms iets meer). Er zijn wat producten die rijk zijn aan stoffen om de aanmaak van serotonine te bevorderen. Enkele voorbeelden: rauwe cacao, biologische eieren en spirulina. En vergeet niet dagelijks minimaal 10 minuten zonlicht op te vangen … zomer en winter!

Gezond eten en teveel aan zoetigheid en koolhydraten vermijden kan je weer in balans brengen, maar is niet eenvoudig. Er zijn tabletten die je weer in balans kunnen brengen, maar gaat uiteraard wel samen met een gezond en evenwichtig eetpatroon en is geen vervanging. Een tijdelijke toevoeging van deze tabletten kan je echter wel over die belangrijke streep trekken. Verder kunnen er in een uiterste geval nog antidepressiva voorgeschreven worden door de arts. Spreekt voor zich dat dit niet de eerste optie is.

Tot slot

Het is op te lossen, maar dan moet het eerst her- en erkend worden en daar zit nog wel eens een probleem. We staan er niet genoeg bij stil. Kijk zelf wat je kunt verbeteren en raadpleeg anders je huisarts.
Gerelateerde artikelen
Hoeveel slaap per dag heb je nodig?De meeste mensen slapen 7 tot 8 uur per nacht omdat het zogenaamd "moet". Maar is dit wel zo? Dit is dus niet zo, want h…
Wat moet je doen om goed te slapen?Wat moet je doen om goed te slapen?Voldoende slaap is belangrijk om de dag goed door te komen. Voor mensen met slaapproblemen is het erg moeilijk. Lees in…
Niet kunnen slapen: de gevolgenNiet kunnen slapen: de gevolgenNiet kunnen slapen. Wat zijn nu de precies de gevolgen van niet slapen? Sommige mensen hebben een periode waarin ze niet…
Bronnen en referenties
  • A. Venkle - life coach

Reageer op het artikel "Wanneer heb je een serotoninetekort?"

Reactie

Margaret Westendorp, 29-03-2016 14:33 #1
Vorige week was ik bij een medium. Zij kon mij vertellen dat ik een serotonine tekort heb en zei me dat ik het maar eens moest Google-en. Zo kwam ik op deze pagina terecht. Bedankt voor de goede informatie. Ik herken heel veel van mijn klachten en heb nu de huisarts gebeld om mijn bloed nog eens te onderzoeken op dit tekort. Ik heb ook een te traag werkende schildklier, allergieën èn ik zit in de overgang. Die geven alle drie een heel aantal dezelfde klachten… Dat maakt het er niet eenvoudiger op om te achterhalen wat nu de boosdoener is. Ik ben echter al jaren (vanaf mijn puberteit, zeg maar 40 jaar!) aan het zoeken waar mijn klachten aan te wijten zijn en heb ook al allerlei (cognitieve) therapieën uitgeprobeerd, maar niets helpt. Ik denk dan ook dat het wel haast een tekort aan een of ander stofje mòet zijn. Ik ga in ieder geval NOG bewuster eten/drinken, slik tijdelijk het supplement 5HTP van Pure en hoop er nu snel van af te zijn! Succes voor alle andere mensen die met dezelfde problemen kampen.

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 20-09-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!