InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Voor het eerst ongesteld

Voor het eerst ongesteld

De eerste keer ongesteld worden, ook wel de eerste menstruatie genoemd, kan flink schrikken zijn. Ineens verlies je een behoorlijke hoeveelheid bloed en heb je flinke buikkrampen. Wanneer je voor het eerst ongesteld geworden bent, moet je met een aantal dingen rekening houden. Zoals de keuze voor maandverband of tampons en wanneer je seksueel actief bent, voorbehoedsmiddelen.

Begin van de eerste ongesteldheid

Voor veel meisjes komt de eerste ongesteldheid niet als een volledige verrassing. De eerste keer ongesteld worden, ook wel de eerste menstruatie genoemd, wordt namelijk aangekondigd door een aantal lichamelijke signalen. Vanaf ongeveer het tiende jaar vinden er grote veranderingen in het lichaam van de vrouw plaats, nog voordat de menstruatie zich aandient. Het meisje krijgt onder andere oksel- en schaamhaar, de borsten beginnen te groeien en het meisje krijgt vaginale afscheiding. Vervolgens gaat een bepaalde klier in de hersenen, de hypofyse, de vrouwelijke geslachtshormonen oestrogeen en progesteron aanmaken. Deze zorgen ervoor dat de eierstokken iedere maand een eicel gaan maken. Wanneer een eicel niet bevrucht wordt (je bent niet zwanger), wordt eicel afgestoten. Dit gaat met wat bloedverlies gepaard. Het gehele proces van opbouw van de eicel en het afstoten van de onbevruchte eicel wordt de menstruatiecyclus genoemd. De menstruatiecyclus duurt gemiddeld 28 dagen en bestaat uit verschillende fasen:
  • Week 1: de eerste week van de menstruatiecyclus bestaat uit de menstruatie, waarbij je de onbevruchte eicel verliest. Dit gaat gepaard met in totaal gemiddeld 50 milliliter bloed, verspreid over twee tot tien dagen. Veel meisjes voelen zich de eerste dagen van de ongesteldheid wat slap.
  • Week 2: in de tweede week van de menstruatiecyclus wordt de nieuwe eicel onder invloed van hormonen aangemaakt. Veel meisjes voelen zich wat opgewekter en hebben meer zin om te flirten.
  • Week 3: in deze week vindt de eisprong plaats. Dit betekent dat de eierstok de eicel afstoot, waarna deze bevrucht kan worden. Sommige meisjes voelen zich wat humeuriger in week 3 van de menstruatiecyclus.
  • Week 4: in week 4 klagen sommige meisjes over zogenaamde premenstruele klachten, soms afgekort tot PMS. Ze hebben last van stemmingswisselingen en hebben een gebrek aan energie.

Onregelmatig ongesteld

Bij veel meisjes is de menstruatiecyclus niet zo regelmatig zoals als hierboven beschreven. Dit komt doordat het lichaam nog moet wennen aan de veranderde situatie. Hierdoor kan het gebeuren dat je soms maandenlang niet ongesteld wordt, om dan ineens weer binnen een paar weken twee keer ongesteld te worden. Geen paniek, je menstruatie wordt vanzelf regelmatiger. Mocht je het erg vervelend vinden om niet te weten wanneer je ongesteld zal zijn, kun je de anticonceptiepil overwegen. Hiermee dwing je je lichaam als het ware een regelmatige menstruatiecyclus aan te houden.

Op welke leeftijd vindt de eerste ongesteldheid plaats?

De leeftijd waarop meisjes voor het eerst ongesteld worden varieert heel erg sterk van meisje tot meisje. Sommige meisjes worden in groep zeven of acht van de basisschool al ongesteld, anderen pas op hun zestiende. Meisjes die later ongesteld worden, hebben hun groeispurt vaak ook wat later. De meeste meisjes worden tussen hun elfde en vijftiende jaar ongesteld. De leeftijd waarop je voor het ongesteld wordt, is voor een groot deel erfelijk bepaald. Wanneer je moeder al vroeg ongesteld werd, is de kans groot dat jij ook al op vrij jonge leeftijd ongesteld wordt.

Wat moet je doen als je voor het eerst ongesteld bent?

Wanneer je voor het eerst ongesteld geworden bent, kun je behoorlijk schrikken. Wanneer je ontdekt dat je wat bloed in je onderbroek hebt zitten, kan je denken dat er iets ernstigs aan de hand is, zeker wanneer je ook nog eens flinke kramp in je buik hebt. Zowel het bloedverlies als de buikkrampen horen bij het ongesteld zijn en zijn volkomen normaal. Maar wat moet je nu precies doen, wanneer je voor het eerst ongesteld bent?

Hygiëne

Allereerst moet je het bloed natuurlijk op de een of andere manier op zien te vangen, anders blijf je je onderbroek verschonen. Er zijn verschillende manieren om het menstruatiebloed op te vangen. Inlegkruisjes, maandverband en tampons zijn de meestgebruikte middelen.

Inlegkruisjes zijn dunne maandverbandjes die je kunt gebruiken in de perioden dat je weinig bloed verliest, bijvoorbeeld aan het begin of einde van je ongesteldheid. Maandverband is ontwikkeld voor de dagen waarop je meer bloedverlies hebt. In de supermarkt worden verschillende soorten maandverband verkocht. Zo heb je maandverband met en zonder vleugeltjes en extra lang maandverband. Je kunt er het best een aantal uitproberen om zo uit te vinden wat jij het prettigst vindt. Maandverband en inlegkruisjes zijn zo ontworpen dat ze een fijne pasvorm hebben. Aan de onderkant van het maandverband en de inlegkruisjes zit een plakstrip waarmee je hen in je onderbroek kunt bevestigen.

Tampons zijn een soort dicht op elkaar geplakte watten die je in je vagina in kunt brengen, waar ze het menstruatiebloed opvangen. Tampons worden in diverse soorten en maten verkocht. Veel meisjes vinden tampons in het begin een beetje eng, maar tampons hebben een aantal voordelen boven maandverband. Zo voel je tampons als je ze goed ingebracht hebt niet zitten en kun je er zonder problemen mee sporten en zelfs zwemmen.

Of je nu inlegkruisjes, maandverband of tampons gebruikt, het is erg belangrijk dat je deze regelmatig vervangt. Soms verlies je zo weinig bloed dat je de neiging hebt de tampon een halve dag te laten zitten. Dit is echter niet verstandig, omdat er dan allerlei infecties op kunnen treden. Daarom moet je de tampon regelmatig verwisselen voor een nieuwe. Daarnaast is het verstandig om iedere dag te douchen en je vagina met wat water te wassen. Zeep kan de huid irriteren en is daarom niet voor ieder meisje geschikt.

Voorbehoedsmiddelen

Het is altijd erg belangrijk dat je voorbehoedsmiddelen gebruikt wanneer je met iemand vrijt. Hierdoor help je allerlei nare ziektes zoals een SOA voorkomen. Wanneer je ongesteld geworden bent, is er nog een andere heel belangrijke reden om veilig te vrijen: je kunt zwanger worden. Gebruik daarom altijd ten minste een condoom wanneer je seks hebt met iemand. Deze beschermt je tegen zowel geslachtsziektes als een ongewenste zwangerschap. Sommige meisjes vinden een voorbehoedsmiddel niet nodig, bijvoorbeeld omdat ze denken dat ze zich niet in hun vruchtbare periode bevinden. Het is echter heel erg lastig om in te schatten wanneer je precies vruchtbaar bent, zeker wanneer je nog een vrij onregelmatige cyclus hebt. Neem daarom het zekere voor het onzekere en gebruik altijd een voorbehoedsmiddel!
Gerelateerde artikelen
Ongesteld voor de eerste keer, wat nu?Bij ieder meisje gaat het een keer gebeuren. Je wordt voor het eerst ongesteld! Op school of door je moeder, is je het w…
Eerste keer ongesteldEerste keer ongesteldWanneer word ik voor het eerst ongesteld? Wat gebeurt er met mijn lichaam? Hoe ga ik hier mee om en wat moet ik eigenlij…
Draadloze tamponsDraadloze tampons vonden hun oorsprong in de gynaecologische toepassingen. Tegenwoordig hebben diverse producenten ze op…
Tampon voor de eerste keer inbrengen, hoe doe je dat?Tampon voor de eerste keer inbrengen, hoe doe je dat?Wanneer je voor de eerste keer ongesteld bent sta je voor een keuze. Wil ik maandverband gebruiken of tampons? De meeste…
Maandverband, tampons & alternatieven tijdens de menstruatieMaandverband, tampons & alternatieven tijdens de menstruatieBen je net voor het eerst ongesteld geworden dan wil je waarschijnlijk wel wat meer weten over maandverband en tampons.…

Reageer op het artikel "Voor het eerst ongesteld"

Reacties

Anoniempje, 23-09-2015 22:20 #6
Ik ben 10 en ik denk dat ik het zo ga worden alleen ik ben bang dat ik het op school wordt en dat ik doorlek.

Yasira, 13-08-2015 22:39 #5
Hoi!

Ik ben 12 jaar en ben sinds vandaag ECHT ongesteld. Voordat ik het ECHT werd kwam er eerst wat bruine afscheiding uit in plaats van rood bloed. Het bruine had ik een paar maanden, vandaag kwam er dus echt bloed uit, het duurt wel even voordat je het echt bent! Dat is een feitje.

Groetjes Yasira

Onzeker Meisje, 23-03-2015 19:28 #4
Hee,
ik ben bijna 16 en nog steeds niet ongesteld. is er iets mis met me? ik heb al wel schaamhaar en okselhaar en ook al meer dan een jaar witte afscheiding. ga ik bijna ongesteld worden?
x onzeker meisje

Geenidee, 07-01-2015 17:31 #3
Hey, ik ben vanochtend voor het eerst ongesteld geworden, heb er niks van gemerkt maar ik heb een vraagje.
wanneer weet je wanneer je ongesteldheid is afgelopen? ik zie veel verhalen over meiden die dan in de agenda de dagen kunnen bijhouden, maar het lijkt me logisch dat je dat van de eerste paar keer nooit kan weten. ook verhalen over het doorlekken en zo lijkt me erg schamelijk.maargoed. iemand tips?hoewel ik zie dat dit een oud topic is :P

Anoniemm, 20-05-2013 18:09 #2
Moet je eerst voor de eerste keer ongesteld worden om zwanger te raken?

Geheimpje, 16-12-2012 22:41 #1
Ik heb al borsten, schaamhaar en okselhaar een jaar afscheiding maar ik ben nog niet ongesteld. Mijn moeder zegt dat ik dat snel word. Ik ben ook de eerste van de klas die deze dingen allemaal al heeft. Reactie infoteur, 17-12-2012
Dan zit je eerste keer ongesteld er waarschijnlijk inderdaad aan te komen! Het is misschien een slim idee om voor de zekerheid altijd een maandverbandje bij je te hebben. Op het moment dat je voor de eerste keer ongesteld wordt, verlies je meestal nog maar weinig bloed, maar het is altijd fijn om iets bij je te hebben.

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 02-02-2012
Subrubriek: Diversen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!