InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > De bloedbank na een aardbeving

De bloedbank na een aardbeving

Landen, die een risico hebben op natuurrampen, zoals aardbevingen, schrijven plannen om ook na het wegvallen van de infrastructuur door zo’n aardbeving, nog voldoende capaciteit te houden voor het leveren van bloed van de functionerende noodhospitaal voorzieningen. In december 2011 werd in Azië de scenario’s voor de bloedvoorziening na natuurrampen bij een symposium besproken.

Beschikbaarheid van levensreddend bloed na een aardbeving

Na natuurrampen, zoals bij een aardbeving, zal men, net zo als bij de militaire geneeskunde, veel patiënten met bloedverlies moeten behandelen. Er is echter een verschrikkelijke beperking in de behandelmogelijkheden voor deze traumapatiënten, omdat de noodzakelijk infrastructuur vaak totaal is vernietigd en de gebruikelijke laboratorium apparatuur in de reguliere bloedbank, zoals centrifuges, niet meer functioneren door het gemis van een elektriciteitsvoorziening .

Veel patiënten met bloedverlies

De behandeling van de traumapatiënten, die grote open wonden hebben vanwege het natuurgeweld, kost veel donorbloed. Door bloedingen snel te stelpen, kan men het bloedverlies bij de slachtoffers beperken. Sinds enige jaren zijn daarvoor verschillende producten op de markt gekomen, die niet zozeer de trombocyt of het bloedplaatje vervangen, maar botweg het bloed doet stollen.
Dit zijn QuickClot, gebaseerd op kaoline, dat snel de bloedstolling activeert en het bloed laat stollen. Ook kan men HemCon of Celox gebruiken, dat positief geladen chitosan deeltjes bevat, die de bloedstolling snel op gang brengen. Dit natuurlijke polysaccharide uit schelpdieren of garnalen kent geen bijwerkingen verdwijnt weer via een natuurlijke weg uit het lichaam. Daarnaast bestaat Arista, dat stabiele zetmeelbolletjes bevat, die snel wondvocht opnemen en zodoende de concentratie van stollingseiwitten rond het oppervlak snel verhoogt en zodoende stolling bewerkstelligd.

Wel bloeddonors, maar kapotte bloedbank

In een situatie na een aardbeving verwachten de autoriteiten, dat de bereidwilligheid om bloed te doneren bij de niet gewonde bevolking hoog is. Toch moet voor de optimale behandeling het donorbloed in componenten worden gescheiden en de leukocyten (witte bloedlichaampjes) verwijderd worden. Dat kan met een eind 2012 verwacht systeem, dat op basis van een hollow fiber bundel bloed kan scheiden in een plasma fractie en een cel-fractie. Met een volbloed leukocytenfilter in de voorloop, kan op basis van de drijvende kracht vanuit de zwaartekracht een volledig gesloten bloedbank ‘in a pack’ een plasma zakje en een standaard erytrocytenconcentraat (rode bloedcellen) produceren. Het Duitse bedrijf Hemacon maakt deze ‘blood banks in a pack’ onder de naam ProBlood Rescue. Een trombocyten eenheid is helaas met dit systeem niet te oogsten uit de eenheid donorbloed, maar het gebruik van QuickClot, HemCon, Celox of Arista, maakt de behoefte aan trombocyten voor bloedstelping kleiner. Vanuit de satellietzak naast de donorbloedopvangzak in het ProBlood Rescue zaksysteem met geïntegreerde hollow fiber bundel voor bloedcomponentenscheiding, zijn de veiligheidstesten met droge chemie teststrips uit te voeren. Zodoende kan men hetwerk dat normaal in een bloedbank plaatsvindt, in tijden van nood ook in het rampgebied uitvoeren.

Voorbereid met disposable noodbloedbankjes

Met de stockpiling van de bloedstelpingsbevorderaars en de Hemacon ProBlood Rescue ‘Blood Bank in a Pack’-systemen is men beter voorbereid om de bloedvoorziening na een infrastructuur vernietigende aardbeving, was de conclusie bij het symposium. Het is een bloedvoorziening, die in het geheel niet lijkt op de gebruikelijke bloedbank, maar in noodsituaties kan dit systeem vele levens redden.
© 2012 - 2019 Stienstra, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.hemacon.com

Reageer op het artikel "De bloedbank na een aardbeving"

Infoteur: Stienstra
Gepubliceerd: 28-02-2012
Subrubriek: Diversen
Medische informatie…
Schrijf mee!