InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Wat zijn bio-identieke hormonen?

Wat zijn bio-identieke hormonen?

Wat zijn bio-identieke hormonen? In diverse geneesmiddelen zitten hormonen. Hormoonpillen tegen effecten van de overgang zijn gevuld met hormonen van urine van zwangere merries. Dat zijn voor de mens geen lichaamseigen hormonen. Het is letterlijk een paardenmiddel. Ook maakt de farmaceutische industrie gebruik van chemisch gefabriceerde hormonen die overigens op dierlijke en plantaardige stoffen gebaseerd zijn.

Inhoud

De mens maakt zelf hormonen aan

De mens maakt 67 hormonen zelf aan. Dat gebeurt in allerlei organen in het lichaam: hart, alvleesklier, hersenen, maag, nieren, baarmoeder, testikels zijn allemaal plekken waar zich klieren bevinden die hormonen produceren. De hormonen verspreiden zich in het lichaam en zorgen voor bepaalde stemmingen, gevoelens en gewaarwordingen. Sommige hormonen reguleren lichaamsprocessen zoals groei of vochtbalans. Hormonen spelen de rol van boodschappers in het lichaam. Ze dragen informatie over. Wanneer er sprake is van een verstoorde hormoonbalans dan is er de mogelijkheid de balans te herstellen met hormoontherapieën.

Progesteron en progestagenen

Bio-identieke hormonen worden gewonnen uit de yamplant en uit soja. Progesteron is een hormoon wat uit de Yam of Mexicaanse broodwortel komt. Het hormoon zit niet in de plant maar wordt verkregen door vergisting van het plantaardige middel diosgenine. Het hormoon progesteron brengt de hersenfuncties in balans. De plantaardige hormonen zijn qua structuur exact gelijk aan hormonen die de mens aanmaakt. Deze hormonen zijn volgens enkele wetenschappelijke onderzoeken niet schadelijk voor de mens. Er zouden nog meer onderzoeken moeten worden gedaan maar er is geen patent te krijgen op bio-identieke hormonen omdat het natuurlijke stoffen zijn. Een patentloos medicijn is zeer goedkoop, daarom wordt er geen geld aan onderzoek uitgegeven. De farmaceutische industrie heeft voldoende geld en middelen om het effect van bio-identieke hormonen te onderzoeken maar doet dit niet omdat een positief resultaat voor natuurlijke hormonen een slecht resultaat is voor de productie van chemische hormonen. Men zou wel gek zijn om zich van hun eigen winsten te beroven. De natuurlijke progesteron wordt door de farmaceuten omgedoopt in chemische progestagenen.

Vrouwen in de menopauze

Bio-identieke hormonen worden gebruikt door vrouwen die in de overgang zitten. Tot nu toe gebruiken vrouwen het oestrogeen hormonen gewonnen uit de urine van paarden. Deze zijn anders dan de hormonen die mensen zelf aanmaken. De bio-identieke hormonen zijn precies gelijk aan de hormonen van vrouwen. De klachten voor vrouwen die in de menopauze zitten worden aanzienlijk gereduceerd zonder dat er bijwerkingen zijn, tenminste zo zijn de eerste indrukken.

Een belangrijk punt is dat de bio-identieke hormonen nog maar net op de markt zijn. Het mag verkocht worden als supplement, maar het is nog niet gecontroleerd op lange termijn effecten.

Hormone replacement therapy

Sommige therapeuten verkopen bio-identieke hormonen als anti-verouderingsmiddel. Dat is vrij bizar want het is nog niet lang genoeg getest of het werkelijk tot het stoppen van verouderen kan leiden. Vooral in de VS waar de veroudering meer tegen wordt gegaan dan elders ter wereld is bio-identieke hormoontherapie populair. Weliswaar bestaan deze soort lichaamseigen hormonen sinds 1989, maar dan nog kan er geen onderzoek hebben plaatsgevonden naar de lange termijn effecten. Het gebruiken van hormonen tegen veroudering wordt HRT genoemd wat staat voor Hormone Replacement Therapy.

Natuurlijke middelen zijn ook chemisch

Ondanks dat het lichaamseigen hormonen zijn blijven bio-identieke hormonen een chemische stof. Als je een stof uit plantaardige middelen abstraheert betekent dat nog niet dat het geabstraheerde middel een ongevaarlijk natuurmiddel is. In hoge concentraties kunnen bepaalde stoffen uit planten giftig zijn terwijl de plant zelf ongevaarlijk en eetbaar is. Daarom is het nog de vraag of bio-identieke hormonen daadwerkelijk een goede medicinale eigenschappen hebben, alhoewel gebruikers er baat bij zeggen te hebben. Het alternatief, hormonen uit paardenurine, is letterlijk en figuurlijk een bewezen gevaarlijk paardenmiddel. Het heeft bijwerkingen zoals verhoogde kans op hart- en vaatziekten, trombose en borstkanker. Op zich is het bijzonder dat dit middel gewoon verkocht mag worden. De eerste onderzoeken lijken erop te wijzen dat genoemde bijwerkingen niet gelden voor bio-identieke hormonen. Aangezien het om de menselijke gezondheid gaat is voorzichtigheid geboden als het gaat om nieuwe toepassingen van dit hormoon.

Gewenningsgevaar van hormooninname

Daarnaast kan het lichaam gewend raken aan inname van hormonen waardoor de eigen hormoonproductie stagneert. Dit geldt natuurlijk ook voor het stoppen met de anti-conceptiepil wat regelmatig overgangsperikelen veroorzaakt. De natuurlijke hormoonproductie is jarenlang gereguleerd met de pil. Wanneer men de pil niet meer slikt dan moet het lichaam alles ineens zelf doen. Vervolgens blijkt dan ineens dat het lichaam het heeft afgeleerd om hormonen op natuurlijke wijze te ontwikkelen, wat niet zo gek is na 30 jaar pil slikken. De vrouw in de menopauze wordt vervolgens een paardenmiddel voorgeschreven... In landen waar de pil niet wordt geslikt kent men deze perikelen in de menopauze nauwelijks.

Oprah Winfrey, reclamezuil voor de supplementindustrie

De televisie-ster Oprah Winfrey heeft veel bijgedragen aan de bekendheid van het fenomeen bio-identieke hormonen. Op een gegeven moment had ze Suzanne Somers in de studio die zweerde bij deze ´natuurlijke´ hormonen. Zij nam echter ook een veertigtal pillen die vitaminen zouden moeten bevatten. In feite zijn zulke mensen wandelende reclamezuilen voor de voedingssupplementindustrie. Bio-identieke hormonen worden vooral verkocht als gezond supplement om veroudering te lijf te gaan. Dagelijks worden miljoenen mensen verleid om middels pillen hun voeding aan te vullen. Dit is echter een dubieuze manier van voor je lichaam zorgen. Het is dan geen aanvulling meer maar een structureel onderdeel van je levenspatroon. Mensen die zich aan dergelijke excessen te buiten gaan zijn een slecht voorbeeld van hoe een vitamine wel kan bijdragen aan je gezondheid.

Voedsel met vitaminen

Het eten van gezond voedsel is beter dan het eten van aanvullingen in pilvorm. Dat komt omdat vitaminen, hormonen en mineralen niet los kunnen worden gezien van de stoffen die de vitaminen helpen verteren. Anders worden de vitaminen slechts door het lichaam vervoerd en ongebruikt weer uitgeplast. Dat zien onderzoekers vaak gebeuren als er vitamine c wordt geslikt. Dit in tegenstelling met het eten van vitamine c dat in eten voorkomt. Door alle andere stoffen in het eten wordt de natuurlijke vorm van vitamine c wel in het lichaam opgenomen.

Nog meer onderzoek nodig, maar wie doet dat?

Op sommige gezondheidssites wordt gewaarschuwd voor de vrije verkoop van fyto-hormonen en bio-identieke hormonen. Men vermeldt dat er geen genoeg onderzoek is gedaan naar de schadelijke effecten. Dat betekent dus dat de farmaceutische industrie geen onderzoek doet. Dit terwijl van hun chemische variant bewezen is dat deze zeer veel schadelijke bijwerkingen opleveren. De farmaceutische industrie ontmaskert zichzelf voortdurend door hun handelwijze. Dezelfde gezondheidssites waarschuwen niet voor de middelen die door de meeste mensen gebruikt worden: chemische hormonen.

Zijn hormoonpillen nu goed of slecht?

Het eten van pillen waar hormonen in zitten is altijd een experiment met jezelf. Iedereen reageert weer anders ergens op. Het is maar de vraag of het een permanente oplossing biedt. De medische en alternatief medische wetenschap zijn beiden voortdurend in ontwikkeling. Wat vandaag nog goed is en aangeraden wordt, is morgen slecht en wordt afgeraden. Het staat voor iedereen vrij zijn persoonlijke autoriteit wat er in zijn lichaam gebeurt over te dragen aan een arts of natuurlijk genezer.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Informatie over bio-identieke hormonen voor vrouwenInformatie over bio-identieke hormonen voor vrouwenVrouwen met (ernstige) overgangsklachten kunnen ervoor kiezen om bio-identieke hormonen te gebruiken. De hormonen zouden…
ZwangerschapshormonenZwangerschapshormonenWat voor hormonen spelen een belangrijke rol tijdens de zwangerschap? Wat is de rol van deze hormonen? En wat zijn de ge…
Hoe wordt de menstruatie aangestuurd door hormonen?Hoe wordt de menstruatie aangestuurd door hormonen?Om de vrouw de mogelijkheid te geven zwanger te worden tijdens de vruchtbare periode dient de vrouw te menstrueren. Door…
Word je dik van de pil?Word je dik van de pil?De anticonceptiepil, ook wel afgekort als de pil, staat erom bekend dat hij je dik maakt. Tenminste, zo wordt er beweerd…
Hormonen: oestrogeen, progesteron, testosteronHormonen: oestrogeen, progesteron, testosteronDe geslachtshormonen oestrogeen, progesteron en testosteron zijn belangrijk voor hoe we ons voelen. Deze hormonen spelen…
Bronnen en referenties
  • http://www.jthholwerda.nl/Hormonen.aspx
  • http://www.gezondheidsnet.nl/overgang-in-eigen-hand/artikelen/5008/bio-identieke-hormonen
  • http://www.nutrafem.ca/blog/index.cfm/2011/1/18/Questions-we-hear-most-often
  • http://www.healthradio.net
  • Grafisch beeld: van Wikimedia
  • http://www.huisvangenezing.nl/index.html
  • http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_human_hormones

Reageer op het artikel "Wat zijn bio-identieke hormonen?"

Reacties

Kelleke, 04-11-2014 23:30 #2
Hoi,

Ik kom ergens niet aan uit. Ik zou heel graag willen weten of melatonine van het merk Sleepzz een natuurlijk of een synthetisch hormoon is? Of is het een bio identiek hormoon?
En zo ja hoe wordt het dan gewonnen? Ik las ergens uit cacao bonen?

Alvast bedankt!
Groetjes Reactie infoteur, 05-11-2014
Synthetisch.

Joke, 16-05-2014 08:08 #1
Goedemorgen,

Als artsen hormoonpillen voorschrijven b.v. femoston waarom mag dit dan nog? Het lijkt mij dat dat dan verboden moet worden omdat het niet wordt getest.

Gr, Joke Reactie infoteur, 17-05-2014
Ja dat mag verkocht worden ondanks de volgende bijwerkingen: Misselijkheid, hoofdpijn, pijnlijke of gespannen borsten, Doorbraakbloedingen (‘spotting’), meer of minder vaginale afscheiding dan normaal, vasthouden van vocht (dikke enkels en voeten), buikpijn, diarree en een opgeblazen gevoel, stemmingsveranderingen, nervositeit, depressiviteit en minder zin in vrijen, migraine en duizeligheid, huidafwijkingen, zoals bruine vlekken op de huid, droge huid, acne of huidirritatie onder invloed van zonlicht, huiduitslag, jeuk of galbulten, meer of langduriger endometrioseklachten zoals buikpijn en menstruatiepijn, acute porfyrie, een stofwisselingsziekte waarbij men aanvallen krijgt van buikpijn, braken, koorts en hartkloppingen, te hoog vetgehalte, borstkanker, leveraandoeningen en galstenen, dementie en hart- en vaatziekten.

Sommige van deze bijwerkingen zullen zelden voorkomen maar er zijn zoveel bijwerkingen dat er voor iedere femoston-gebruiker een redelijke kans op een ernstige bijwerking is.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 07-09-2015
Subrubriek: Diversen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!