Braille, lezen met je vingers

Louis Braille
Louis Braille werd in Frankrijk geboren in 1809. Op driejarige leeftijd kreeg de kleine Louis in de werkplaats van zijn vader per ongeluk een priem in zijn oog. Dit veroorzaakte een ontsteking, die beide ogen aantastte. Als gevolg daarvan werd hij blind.In 1819 ging Louis Braille naar een speciale school van het Parijse blindeninstituut (Nationaal Instituut voor Blinde Kinderen in Parijs).
Nachtelijk militair probleem
In het leger draaide het, en dat geldt trouwens nog steeds, om informatie. Als je snel belangrijke informatie kon doorgeven, dan had je een voordeel. Dat betekende ook dat boodschappen ook 's nachts doorgegeven en gelezen moesten kunnen worden. Vooral op het slagveld was dat een probleem. Om een boodschap te kunnen lezen had je licht nodig, maar door licht te maken kon je je positie verraden en sloeg het voordeel om in een nadeel.Charles Barbier
De Franse artellerieofficier Charles Barbier ging zich met dit nachtelijke informatieprobleem bezighouden en kwam in 1819 met een ingenieuze oplossing: het nachtschrijven. Het systeem van Barbier werkte met een raster van een twaalftal puntjes, die je niet hoefde te zien: betasten was genoeg om de belangrijke informatie te begrijpen.Ook voor blinden
Het nachtschrijven van Barbier raakte in 1819 ook al bekend op de Parijse Blindenschool. Men moet er dus al meteen iets in gezien hebben. Ook in 1819 was Louis Braille op diezelfde school gestart. Braille hoorde al snel van dit systeem en ging ermee aan de slag. Omdat het lastig was een patroon van twaalf punten goed uit te lezen, moest het vereenvoudigd worden. In 1824 had hij zijn eerste opzet voor een bruikbaarder systeem klaar. In deze nieuwe opzet ging Braille uit van een raster van zes punten in plaats van twaalf.
Succes
Het zou tot 1829 duren tot de laatste verfijningen waren aangebracht en Louis Braille zijn blindenschrift kon presenteren. De medeleerlingen van Louis Braille waren enthousiast en namen het systeem snel over. Het systeem kreeg, niet meer dan terecht, zijn naam: braille. Het blindeninstituut zou het systeem in 1854 officiëel invoeren, waarna ook een landelijke acceptatie volgde. Het systeem zou ook al snel internationaal gebruikt gaan worden. Helaas heeft Louis zelf dit succes niet kunnen meemaken, want hij overleed in 1852.Het uiteindelijke systeem
In de Braille-versie die nog steeds wordt gebruikt, is een raster van zes punten de basis: twee rijtjes van drie punten onder elkaar. Van linksboven naar linksonder worden de punten geteld: 1, 2 en 3. In het tweede rijtje, van rechtsboven naar rechtsonder wordt geteld van 4 tot 6.Mogelijkheden
Je kunt met zes punten maximaal 64 combinaties maken, van helemaal leeg tot helemaal vol. Omdat een raster waarop géén punten zijn ingevuld voor een blinde géén informatie geeft, wordt de blanco combinatie niet gebruikt. Je houdt er dus 63 over.Groep 1
In de eerste groep letters worden de vier bovenste punten gebruikt. Dat levert 10 mogelijkheden op, dus tien letters: a, b, c, d, e, f, g, h, i, j. Je ziet dat het systeem alfabetisch is gerangschikt en er niet is gekozen voor een systeem waarbij veelvoorkomende letters met een kleiner aantal punten wordt gevormd. Verderop zul je zien op het alfabetische karakter één uitzondering bestaat. Je zult ook zien, dat door eerst een speciaal teken te geven dat de betekenis heeft van 'let op, nu komt een cijfer' de tekens van de eerste groep de betekenis 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0 krijgen.









Groep 2
Voor de tweede groep letters wordt eerst een punt linksonder geplaatst, en vervolgens dezelfde reeks als bij groep 1. De letters die je nu krijgt zijn: k, l, m, n, o, p, q, r, s, t.









Groep 3
Voor de derde groep wordt in feite hetzelfde gedaan als bij groep 2, er wordt een punt toegevoegd. Dus beide onderste punten worden nu steeds gebruikt. Verder zie je weer dezelfde volgorde van tekens en krijg je de letters u, v, x, y, z, ç, é, à, è, ù. Je mist de w, en dat klopt. Braille beschouwde de w als een tweeklank en heeft deze verderop geplaatst. Wat je ook ziet is de keuze van de letters met accenten. Omdat Braille een fransman was, heeft hij uiteraard tekens gebruikt die in de Franse taal van belang zijn.









Groep 4
Nu wordt de punt rechtsonder steeds gebruikt, met daarbij steeds tekens in dezelfde volgorde als bij de eerdere groepen. In deze groep vind je weer een serie accent-tekens en op het eind ook de oe en de w.









Groep 5, 6, 7
In deze groepen zijn tekens opgenomen voor de leestekens. Ook is er een cijferteken ('pas op, nu volgt een cijfer') en een hoofdletterteken, waarmee je duidelijk maakt dat een hoofdletter volgt. Er is zelfs een teken om aan te geven dat er schuingedrukte tekst volgt. Hieronder de belangrijkste tekens uit deze groep:







