InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Gif in groente en fruit: Waarop zit het meest?

Gif in groente en fruit: Waarop zit het meest?

Op en in sommige groente en fruitsoorten zitten meer pesticiden dan op ander plantaardig voedsel. Op welke soort groente of fruit zit het meeste pesticiden? Pesticiden in groente en fruit komen ook in je lichaam terecht. Het gebruik van pesticiden is een overbodige handeling en komt tot stand door de keuze van boeren. Het heeft te maken met de kweekmethode. Dat pesticiden eigenlijk niet nodig zijn bewijst de biologische groente- en fruitkweek. Bedrijven en overheden meten de residuen van pesticiden op de schil, maar ze meten niet de pesticiden die door de schil heen dringen. Hierdoor komt men tot de conclusie dat er nauwelijks pesticiden in groente en fruit zit. Volgens Belgisch onderzoek van het voedselagentschap heeft 7% van de groente en fruit meer pesticiden dat de toegestane waarde. Er zitten sowieso altijd pesticiden op groente en fruit maar meestal is het onder de maximale toelaarbare grenswaarde.

Inhoud:

Wetgeving landbouwgif is wassen neus

In Nederland en de rest van Europa is het gebruik van landbouwgif enigszins aan banden gelegd maar het is moeilijk te controleren. De wetgeving op landbouwgif is een wassen neus doordat het A, niet wordt gecontroleerd en B, fruit uit landen zonder gifwetgeving gewoon mag worden ingevoerd. Israël is een land dat kampioen is in het gebruik van gifstoffen om groente en fruit mee te telen. Voor je eigen gezondheid is het belangrijk producten uit Israël, ook al komen ze niet in de lijst hieronder voor, te weren. Bovendien worden Israëlische verswaren ingevlogen wat milieutechnisch zeer dubieus is.

Hausse aan ziekten door gif

De enorme hausse in ziekten als kanker, alzheimer, allergische reacties en ADHD zou wel eens voor een groot deel afhankelijk kunnen zijn van de kilovrachten chemische bestrijdingsmiddelen die boeren en telers gebruiken omdat hun grond verarmd is en de zaden zo genetisch gemanipuleerd zijn dat planten nog enkel groeien met behulp van bepaalde chemicaliën. Alles wat niet natuurlijk is maar synthetisch gemaakt is in piepkleine concentraties al een gifstof. Er is inmiddels erg veel onderzoek gedaan naar het ontstaan van kanker en de soms 25 tot 30 soorten pesticide die op een enkel stuk fruit kunnen worden aangetroffen zijn onmiskenbaar een oorzaak van kanker.

Obesitas door landbouwgif

Sommigen zeggen dat een beetje gif juist goed is voor het afweersysteem. Dat is een illusie. Gif hoopt zich op in het lichaam omdat het afweersysteem gif als een te gevaarlijke stof ziet om af te breken. Met vetmoleculen wordt het gif ingekapseld. Obesitas kan een gevolg zijn van het teveel landbouwgif eten.

ADHD en landbouwgif

In de VS verschijnen sinds kort de eerste onderzoeken de een relatie leggen tussen ADHD en het eten van groente en fruit waar pesticiden op zit. Dit soort onderzoeken verschijnen nog niet volop in de grote landelijke dagbladen. De media vervullen niet hun taak om mensen te wijzen op gevaren die overheden door middel vam wetgeving kunnen verkleinen. Over het algemeen wordt er flink geëxperimenteerd met landbouwgif, totdat er mensen ziek van worden of aan dood gaan. Dat is niet echt een reden om vertrouwen te hebben in overheid en bedrijfsleven.

Gif legt zenuwstelsel lam

Landbouwgif werkt onder andere met zogenaamde organofosforverbindingen die ervoor zorgen dat de communicatie tussen zenuwcellen en spieren geblokkeerd wordt. Hierdoor gaan insecten dood, maar mensen kunnen er ook ziek van worden, zoals blijkt uit de enorme hausse in ADHD patiënten. Vooral jonge kinderen zijn het slachtoffer omdat het lichaam van jonge mensen gevoeliger is voor gif dan volwassenen. In Nederland heeft het PAN het Pesticide Action Network alarm geslagen omdat uit onderzoek blijkt dat pesticiden de hormoonhuishouding verstoren. Diverse ziekten kunnen makkelijker ontstaan als de hormoonhuishouding niet meer goed functioneert. Het PAN zegt dat er 30 pesticiden op alledaagde groenten en fruit zoals appels, komkommer, sla en tomaten aanwezig zijn.

1. Perziken

Perziken hebben een flinterdun schilletje dat de vele pesticiden die er op worden gespoten opzuigt als een spons. Perziken zijn het nummer één voedsel om te vermijden, of om alleen biologisch te eten.

2. Appels

Appelbomen en struiken worden bespoten met landbouwgif om insecten en schimmels te voorkomen, maar ook om de appel een mooi glimlaagje te geven. De gifmoleculen penetreren de appel en laten zich niet weerhouden door het vliesdunne schilletje. Onder de schil liggen de meeste fytonutriënten maar deze zijn totaal waardeloos als je tegelijkertijd veel gifstoffen naar binnen werkt. Je doet er dus goed aan om je mooie, vlekkeloze gifgroene appel te laten staan en een beetje doffe bio-organische appel te eten, die overigens gaat glimmen als je hem opwrijft over je t-shirt of trui.

Paprika´s / Bron: Pin add, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Paprika´s / Bron: Pin add, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

3. Paprika´s

Mensen die in een paprikakwekerij hebben gewerkt eten daarna nooit meer paprika´s. Er wordt zoveel gif op gespoten dat je al ziek wordt als je ernaar kijkt. Paprika´s zijn beslist geen aanrader om ze niet-bilogisch te eten. Koop daarom paprika alleen bij de biologische groentenboer.

4. Bleekselderij

Bleekselderij is een groente waar uitermate veel landbouwgif voor wordt gebruikt om het te kweken. Er is daarom niets gezond aan een niet-organisch gegroeide bleekselderij. Bleekselderij kan een heerlijke snackgroente zijn als je hem biologisch koopt.

5. Nectarine

Nectarines hebben een ultradunne schil waar gifstoffen makkelijk doorheen gaan. Het gif dringt binnen in het vruchtvlees, wassen en schillen helpen niet. De enige mogelijkheid is om te kiezen voor biologisch geteeld fruit of om vruchten met dikkere schillen te eten waardoor pesticiden zich enkel op de schil bevinden zoals bij bananen, grapefruits en de cantaloupe meloen.

6. Aardbei

De aardbei is een moeilijke plant om jaarlijks vruchtjes aan te krijgen. Iedereen die zelf een aardbeiplant heeft gehad weet dat het tweede jaar en het derde jaar er bijna geen vruchten meer aankomen. Alleen het eerste jaar is hij rijk aan vruchten. Dan zitten er nog veel pesticiden in de aarde. De aardbei heeft ook vele voedingsstoffen nodig om aardbeien te kunnen produceren. Bovendien heeft de aardbei helemaal geen schil en kunnen pesticiden zich makkelijk door de vrucht verspreiden.

7. Kersen

Kersen zijn vruchtjes met een schil die pesticiden makkelijk doorlaat. Er wordt een grote hoeveelheid gif gebruikt om insectjes die in de buurt van een kersenboom komen dood neer te laten vallen. Op sommige sites zoals van het VARA-programma Kassa! staat dat pesticiden een noodzakelijk kwaad zijn. De biologische landbouw bewijst echter het tegendeel. Media fungeren vrijwel altijd als spreekbuis voor de industrie die zegt dat het allemaal wel meevalt. Zelfs een zogenaamd kritisch consumentenprogramma zal zich toeleggen op kleine, onbelangrijke zaken en de grote onderwerpen die er toe doen links te laten liggen.

8. Sla

Sla is een lekkernij voor allerlei dieren, niet alleen voor mensen. De prijs die mensen voor sla betalen is hoog. In plaats van af en toe een gaatje in een blaadje te accepteren, neemt men pesticiden op de koop toe. Biologische sla bewijst dat sla gewoon gekweekt kan worden zonder het gebruik van landbouwgifstoffen.

9. Druiven

Druiven komen vooral uit Amerikaanse onderzoeken naar voren als giffruit. De druivenstruik is een voorbeeld van een plant die jaar in jaar uit op dezelfde plek groeit met enkel andere druivenstruiken erom heen. Normaliter, in de natuur, zorgt een vegetatieve afwisseling voor het op peil houden van de voedingswaarde van de grond. Door monocultuur verarmd de grond. Daarom zijn er kilo´s chemicaliën nodig om druivenstruiken te laten groeien en bloeien. Deze komen allemaal op de druif terecht.

10. Peren

Peren hebben slechts een dun schilletjes waar de opgespoten chemische bestrijdingsmiddelen makkelijk doorheen sijpelen. Het heeft geen zin een peer te schillen om je te vrijwaren van het eten van chemicaliën. De insectjes die wel eens op een peer gaan zitten vechten terug en worden steeds vaker immuun voor landbouwgif. Je zou kunnen zeggen dat mensen een belangrijke rol spelen om insecten verder doen evolueren zodat ze sterker gewapend worden tegen bedreigende omstandigheden. Het resultaat is dat de boer hierop antwoordt door nog veel meer landbouwgif te gebruiken dan hij al deed.

11. Spinazie

Spinazie is een geneeskrachtige groente maar de geneeskracht wordt sterk verminderd doordat er vele pesticiden op de blaadjes zitten. Veel groente zijn dermate gecultiveerd dat ze zonder pesticiden niet meer groeien; dan gaan ze gelijk dood. Organische spinazie kent dit probleem niet, die kan gezond groeien zonder de chemische bestrijdingsmiddelen.

12. Aardappelen

Heb je je wel eens afgevraagd waarom aardappelen zo goedkoop zijn? De methode om aardappels te telen is sterk afhankelijk van pesticiden. Daarom groeien ze snel en groot. De grond waarop aardappelen groeien is doordrenkt van de pesticiden. Biologische aardappels zijn wel iets duurder maar je kunt ze veel dunner schillen of zelfs niet schillen en slechts raspen en de zwarte puntjes weghalen. Dat kun je bij pesticiden-aardappels beslist niet doen want dan krijg je teveel gif binnen.

13. Wortelen

Wortelen worden gekweekt met zeer veel pesticiden die schimmels en insecten bestrijden. Er zijn tegenwoordig in veel supermarkten biologische wortels te koop die nauwelijks duurder zijn. Een gewone supermarkt als Dirk van den Broek verkoopt biologische uien, knoflook, wortelen en tomaten. Het is nog weinig maar het is een begin en deze groenten zijn nauwelijks duurder dan niet-biologische varianten. Het lijkt erop dat de samenleving in een langzame overgang zit naar het eten van meer biologische producten. Zo gaat dat vaak in de wereld: een ontwikkeling wordt op een gegeven moment zo grotesk dat hij omslaat in zijn tegendeel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van perzikenDe geneeskracht van perzikenPerziken zijn een heerlijke sappige fruitsoort. Het perzikje is het sappige zusje van nectarientje. Van het schillen van…
De geneeskracht van nectarinesDe geneeskracht van nectarinesEen nectarine is het stevige tweelingzusje van de perzik. Nectarines hebben in vergelijking met de perzik iets meer stev…
ADHD-dieet of Red-dieet, wat is dat?ADHD-dieet of Red-dieet, wat is dat?Het RED-dieet is een eliminatiedieet wat een gunstig invloed schijnt te hebben op kinderen die de diagnose ADHD kregen o…
Biologische landbouw: Biologische groenten en fruitBiologische landbouw: Biologische groenten en fruitVeel mensen zijn de afgelopen jaren biologische groenten gaan eten. Dat komt omdat ze beter zijn voor het milieu en voor…
Smoothies als bescherming tegen kankerSmoothies als bescherming tegen kankerAls suiker, vlees, eieren, verzadigde vetten en wit brood erom bekend staan de ontwikkeling van kanker te bevorderen, da…
Bronnen en referenties
  • http://www.alternativecancer.me/prevention/15-foods-full-pesticides-avoid-buy-organic/
  • http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2010/11/29/recommended-vegetable-list.aspx
  • http://www.gelderlander.nl/algemeen/gezondheid/6701968/Onderzoek-Pesticiden-verhogen-kans-op-ADHD.ece
  • http://www.gelderlander.nl/voorpagina/11240246/Zorgen-over-gif-in-veel-groente-en-fruit.ece
  • Foto paprika: wikimedia commons
  • Overige foto´s: Tom008
  • Afbeelding bron 1: Pin add, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Gif in groente en fruit: Waarop zit het meest?"

Reacties

Christina, 07-09-2018 19:23 #12
We voelen ons anno nu zo slim, maar hoe dom is het om voedsel… met dergelijk gif te behandelen, ipv terwijl bewezen is, dat zonder gif prima gaat. Wens jullie succes.

Ton de Kok, 09-12-2017 16:46 #11
Waar kan ik biologische boerenkool krijgen. Overigens vraag ik me af waarom er pesticide op boerenkool wordt gebruikt. In mijn moestuin groeit het altijd als kool. Dit jaar is de boerenkool voor het eerst in 18jaar mislukt, vandaar mijn vraag waar ik biologische kan kopen.

Dank!

Jan Swaans, 30-05-2017 23:36 #10
Jammer dat het helaas niet snel of helemaal niet zal gaan veranderen met het gigantische gebruik van Gif. Ik maak me al vele jaren druk over het onnodig gebruik van giftige stoffen in onze leefomgeving, zolang er geen ondersteuning is vanuit de overheid zal er niks veranderen.

Zelf ben ik al jaren bezig om mijn omgeving bewust te maken dat we moeten stoppen met het gebruik van giftige stoffen maar dit is eigenlijk zonder resultaat omdat de gevolgen meestal pas na jaren zichtbaar worden en dan is de bewijslast moeilijk aan te tonen. Toch blijf ik doorgaan met mijn gevecht.

Hopelijk gaat de mensheid nog inzien waar ze mee bezig zijn voor het echt te laat is. Alles draait om geld en dus is korte termijn politiek de makkelijkste weg. Jammer dat het voorlopig wel zo zal blijven, nog bedankt voor jullie verhaal op de website. Alle beetjes zullen misschien op den duur de mensheid wakker schudden.

Maria, 03-10-2016 11:40 #9
Mijnheer John,
Kortgeleden is er een rapport verschenen dat meldt dat op ieder stuk groente of fruit minstens 42 soorten pesticiden zitten! Ja, ook uit Nederland! Adviezen hoe deze afdoende schoon te spoelen kunt u ook op internet vinden. Wat mij opvalt is uw schampere toontje: waarom onderzoekt u het niet eerst, voor al eer uw mening te vormen en te geven!
Het feit dat mensen uit de paprika-kwekerij het spul zo eten zegt me niets, pesticiden zijn n.l. meestal niet met het blote oog waar te nemen. Ikzelf eet zo veel mogelijk biologisch, dat ik relatief vind in zo'n vervuild land als Nederland, maar alle beetjes helpen. Niet iedereen kan dat betalen, zie daarom de goede reinigingsadviezen voor groente/fruit op internet. Akkerbouwer Bert: ik heb een boek over alle E-nummers en je wordt er kotsmisselijk van inderdaad.
Mij valt vooral de lakse, onverschillige houding van de overheid op. Zonder bestrijdingsmiddelen kan prima, maar dat vereist zoveel hervormingen wereldwijd, is té omvangrijk. Over roomboter hebben we al interessante discussies gevoerd hier. Ik eet het al jaren met mate en ben kerngezond!

Peter Bloedjes, 14-09-2016 23:18 #8
Is er iets bekend over de opname van gifstoffen in de grond (vliegas) door fruitbomen?

John, 12-12-2015 08:49 #7
De nederlandse groenten en fruit zijn super gezond, schoon en lekker!
u schrijft de mensen die in de paprika, s werken, durven deze zelf niet te eten?dit is toch gewoon een lachertje… ken er genoeg die in paprika kwekerij werken, ze nemen altijd paprika, s mee naar huis om zelf te eten. Reactie infoteur, 09-02-2016
Nouja het zijn wel steekproeven die onderzoeken. Ze kunnen niet elk bedrijf controleren.

Daarnaast kunnen er mensen zijn die paprika´s eten ondanks dat ze weten hoe ze gekweekt worden. Op zich is daar niet zoveel geks aan.

Aan de andere kant: weet je wel zeker dat ze ze zelf opeten? Misschien verkopen ze de paprika´s wel door, haha.

Bert, 07-11-2014 22:26 #6
Ik ben akkerbouwer en fruitteler en werk al 40 jaar met bestrijdingsmiddelen. Ik ben daar het hele jaar puur mee in contact en ben kerngezond en nooit ziek en werk tevreden 80 uur per week om een mooi gezond product af te zetten die naar mij mening zeer gezond is. We doen er alles aan om zo min mogelijk te spuiten, helaas gaat dat niet zonder anders zouden we binnen de kortste keren voedsel tekort hebben want dan worden de producties per ha niet gehaald zoals bij biologisch waar maar 20 procent minder in gespoten wordt. En geloof me want heb daar genoeg ervaring mee omdat ik ook biologische teelten heb waar veelal de zelfde middelen ingezet worden. Zonder gaat helaas niet want dan haal je nog geen 20 procent opbrengst als een regulieren teelt en moet ik geld bijleggen. Dus vandaar dat biologies duurder is maar gezonder valt te betwijfelen. Waar jullie je beter druk over kunnen maken zijn de E Nummers in de voedsel industrie zoals Unilever die daar bakken geld mee verdien en veel schadelijker en kanker verwekkend zijn dan die onschuldige bestrijdingsmiddelen die ik dagelijks in pure vorm binnen krijg. Als je zou weten hoe margarine, becel etc gemaakt en vervaardigt wordt dan kots je alles uit. Roomboter is 1000 keer gezonder. Maar zolang het voedingscentrum en medici bakken geld ontvangen van multinationals om hun mondje te houden worden wij puur voor de gek gehouden met bv Becel pro actief. Bah! Wat een misselijke wereld waar alles om geld draai. Ik werk hard en verdien er ook maar net genoeg mee om te leven en probeer een mooi en eerlijk, veilig product te telen waar iedereen inkijk op hebt. En geloof me, om alle mensen en dieren op deze aarde van voedsel te voorzien kunnen we niet zonder bestrijdingsmiddelen. Dan hebben we binnen een half jaar grote tekorten. Wij doen ons best om zo min mogelijk te spuiten maar zonder kan echt niet! Grt Bert Reactie infoteur, 10-11-2014
Bedankt voor deze waardevolle informatie! Wat u zegt over roomboter en E-nummers is helemaal juist. Wat de bestrijdingsmiddelen betreft denk ik dat de agrarische wereld enigszins is doorgeslagen. Als er echt sprake is van vooruitgang in de wetenschap had men allang iets uitgevonden om minder bestrijdingsmiddelen te hoeven gebruiken. Ik ken ook biologische boeren die helemaal geen gif gebruiken en die toch hoge opbrengsten hebben. Maar die staan wel de hele dag onkruid te wieden, elke dag weer. Wat u zegt over de biologische landbouw is over het algemeen juist; men gebruikt over het algemeen iets minder gif. Dit gif is echter niet iets om te bagetalliseren; het blijft erg ongezond als het in het lichaam komt en het is een duidelijke grondoorzaak van ziekten.

Rob, 25-11-2013 13:24 #5
Dit artikel geeft de lezer een vals gevoel van veiligheid. Biologische groenten worden gewoon bespoten met gif. Misschien iets minder en zijn het organische gifstoffen en geen chemische, maar dat maakt ze niet minder gevaarlijk. Zeker niet als je je veilig waant door een EKO keurmerk oid. Biologische groenten en fruit moet je net zo goed wassen/schoonmaken als de reguliere producten. Reactie infoteur, 25-11-2013
Beste Rob,
Voor een deel ben ik het, met je eens dat biologische groenten niet alleen maar gezond zijn. Ze worden inderdaad minder bespoten dan reguliere groenten en meer bespoten met natuurlijke middelen, maar toch worden er nog steeds synthetische middelen gebruikt. Eigenlijk had in het artikel in plaats van ´biologisch´ ´biologisch-dynamisch´ moeten staan. Het Eko-keurmerk is geen garantie op groenten zonder pesticiden maar het Demeter-keurmerk wel.

Aan de andere kant zijn er veel experts die melden dat het verschil tussen biologisch en biologisch-dynamisch niet heel groot is, in die zin dat er veel biologische boeren zijn die ook zonder te spuiten werken.

Je kunt het volgens mij zo zien: het verschil tussen bespoten groenten en biologische groenten is veel groter dan het verschil tussen biologische en biologisch-dynamische groenten. Maar het laatstgenoemnde verschil bestaat zeker!
Thomas

Guido, 03-11-2013 09:59 #4
De bollen en boom kwekerijen gebruiken zwaarder gif omdat de consument immers deze producten niet hoeft te eten. We vergeten dan wel dat er heel veel mensen direct in de omgeving van deze productie velden wonen en direct blood staan aan dit gif omdat het ook door de lucht wordt verspreid. Het water spoelt voor het grootste gedeelte het gif via de rivieren naar zee… en wij eten dan weer vis uit deze zee en dan is het cirkeltje opnieuw rond. In Israel ben ik ook getuigen geweest van het vele gif dat op het katoen werd gespoten en dat de geplukte appels na de pluk onder gedompeld werden in een blauw gifbad. helaas ben ik getuigen geweest van groente in kassen die op grote schaal bespoten werd en kleine beetjes maken ook groten waardoor Israel misschien iets meer gebruikt… maar het uiteindelijk niet veel uitmaakt… we hebben het hier over een stille moordenaar die onwetende en machteloze mensen te grazen neemt zonder dat er vanuit de overheid in wordt gegrepen. Het draait tenslotte allemaal om geld, veel geld. Biologische landbouw kan nog moeilijk concurreren tegen chemische landbouw maar zou wel goedkoper kunnen als we ons daar op toeleggen. Noodgedwongen zal dat in de toekomst toch moeten… mensen worden steeds slimmer en we kunnen niet zonder onze natuur. Neem de honingbij… die bijna uitgemoord wordt maar onmisbaar is voor de landbouw of voor het telen van fruit. Het gaat dus allang niet meer om de natuur alleen… het gaat om onze kinderen en ons zelf die direct gevaar lopen. Het wordt tijd dat we wakker worden en onze krachten gaan bundelen tegen deze stille moordenaars. Reactie infoteur, 03-11-2013
Bedankt voor je waardevolle reactie, de inside informatie en positieve oproep!

Kimberley Pex, 21-09-2013 17:26 #3
Brrr, eet meer fruit en groente… horror! Hoe kunnen we samen ervoor zorgen dat we minder van die troep binnenkrijgen, hoe maken we mensen bewust van alle gevaren die pesticiden met zich meebrengen? Er zijn nog massa's mensen die denken dat 't allemaal wel goed geregeld is en zonder gevaar. NEE dus, we leven in 2013 en de voedselindustrie is momenteel gelijk aan genocide! De langzame versie dan wel. Reactie infoteur, 22-09-2013
Het nadeel van het beseffen van deze gevaren is dat het moeilijk is om positief te blijven denken. Het voordeel is dat we geconfronteerd worden in wat voor wereld we leven, wat bewustzijnsgroei tot stand kan brengen.

George, 07-05-2013 14:39 #2
"Iraël is een land dat kampioen is in het gebruik van gifstoffen om groente en fruit mee te telen."

Het eerste wat bij me opkwam:
Hebben wij bewijzen hiervoor?
De Israeliers zijn niet dom en vooral erg kritisch op alles. Ze zullen in no time weten dat hun voedsel vol gif zitten. Als dat waar was dan zou dit allang in de kranten hebben gestaan.

ps.
De Israëlische landbouw industrie behoort tot de beste ter wereld en wordt wereldwijd geexporteerd. Reactie infoteur, 07-05-2013
Het bewijs voor het feit dat Israël kampioen pesticiden is, is algemeen bekend. Misschien staat het niet in Nederlandse kranten, want de Nederlandse media plegen weinig negatiefs over het land Israë; te schrijven Maar het staat des te vaker in Israëlische kranten. Hieronder een voorbeeld van een Israëlisch krantenbericht van 8 maanden terug waarin Israël wordt betiteld als land waar de meeste pesticiden ter wereld worden gebruikt.

Als je Israël ´goede landbouw´ zou kwalificeren als landbouw waarbij pesticiden wordt gebruikt, zou je gelijk hebben in je stelling dat Israël tot de beste landbouwlanden ter wereld wordt gerekend. Feit is echter dat je vrij alleen zult staan in deze mening.
http://www.timesofisrael.com/israel-tops-charts-for-poisonous-pesticide-use/

B. Steur, 01-02-2013 17:53 #1
Ik heb moeite met overgewicht, ben 1.62 lang, dus dan ben je gauw te dik. Ik doe op het moment dieet van dr. Clark., geen koolhydraten. Ik hoor dat overgewicht ook te maken heeft met pesticiden, zou graag van U willen vernemen op welke wijze ik dit kan beperken.

Met vriendelijke groeten, Beatrijs Steur Reactie infoteur, 01-02-2013
Beste Beatrijs Steur,
Overgewicht kan met vele zaken te maken hebben; medicijngebruik, slecht functionerende gal/lever zodat vetten minder goed verteerd worden, matig functionerende nieren zodat teveel vocht wordt vast gehouden, etcetera. Pesticiden zijn niet-lichaamseigen gifstoffen, net zoals veel stoffen in farmaceutische medicijnen. Als de lever een overvloed aan pesticiden/gifstoffen te verwerken krijgt dan gaat de lever slechter functioneren en worden gifstoffen niet afgevoerd uit het lichaam maar ingekapseld in vetcellen. Het overgewicht is in dit geval het gevolg van een goed werkende vorm van zelfhandhaving van het lichaam; anders ontstaan er ergere ziekten dan obesitas.

Door biologische groenten en fruit te eten vul je het lichaam niet verder met pesticiden. Na een tijdje kan de lever weer beter gaan werken. en kunnen lichaamsvetten worden afgebroken waardoor de vrijgekomen, opgeslagen pesticiden afgevoerd kunnen worden. Zo zou je weer moeten afvallen. Dit is natuurlijk het verhaal zoals het in theorie zou moeten gaan; in werkelijkheid reageert ieder lichaam anders en heeft iedereen een ander eetpatroon. Het kan geen kwaad het proces zelf goed te monitoren, of dat in overleg met een fytotherapeut te doen. De fytotherapie is de wetenschappelijk onderbouwde kruidengeneeskunde.

Dr Clark werkt met kruiden; dat is op zich niet onverstandig, kruiden kunnen effectief zijn, maar een fytotherapeut weet precies welke kruidencombinatie bij iemand past. Misschien gebruikt u wel medicatie en kunnen sommige kruiden deze beïnvloeden. Daarom kan er geen algemeen antwoord gegeven worden maar is het belangrijk naar een specialist te gaan. Het enige algemene dat je kan stellen is: probeer een tijd lang biologisch te eten en kijk of het helpt. Gelukkig zijn er bij steeds meer supermarkten biologische producten te koop en is deze vorm van eten de laatste tijd een stuk goedkoper geworden, alhoewel het nog steeds duurder is dan niet-biologisch eten.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 04-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 12
Medische informatie…
Schrijf mee!