InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van roomboter

De geneeskracht van roomboter

De geneeskracht van roomboter Roomboter staat ten onrechte in kwaad daglicht als het gaat om hart- en vaatziekten. Rond het jaar 1900 waren er vrijwel geen hart- en vaatziekten en was de boterconsumptie veel hoger. In de VS at men 9 kilo per persoon. In het jaar 1960 was dat gedaald tot 2 kilo per persoon. Toch linkten wetenschappers het hoge aantal hartpatiënten in 1960 aan boterconsumptie. Niemand vroeg naar het wetenschappelijk bewijs, men hoorde het een wetenschapper zeggen dus zal het wel waar zijn. 50 Jaar later hecht de mensheid minder waarde aan autoriteiten en stellen sommige mensen hun hersencellen in beweging door zelf na te denken.

Inhoud:

Roomboter: goed voor de schilklier en bijnier

Boter is een natuurproduct. Het bestaat uit de vetten die in melk zitten. Er zit vrijwel geen lactose meer in boter. Mensen met een lactose-allergie kunnen gewoon roomboter eten. Er zitten allerlei gezonde stoffen in boter, Het bevat het meest vitamine A. Deze vitamine is goed voor het hele lichaam en met name voor de schildklier en de bijnier. Wanneer u last heeft van een van deze beide en u eet margarine dan is het goed voor uw gezondheid om over te stappen op roomboter.

Goed tegen schimmels, bacteriën en virussen

Er zit laurinezuur in roomboter. Dat werkt goed tegen allerlei schimmels, virussen en bacteriën. Laurinezuur is bijvoorbeeld een effectief geneesmiddel tegen candida schimmelinfecties. Daarnaast werkt het tegen de volgende bacteriën en virussen: hiv, cytomegalovirus (CMV), Herpes simplex (HSV), ringworm, Candida albicans, Helicobacter pylori, Propionibacterium acnes ( veroorzaakt acne) , Staphylococcus epidermidis, en Staphylococcus aureus.

Roomboter bevat antioxidanten

Antioxidanten zitten in allerlei gezonde voedingsmiddelen zoals groente, fruit en groene thee. De New Age beweging loopt helemaal weg met groene thee vanwege de antioxidanten die erin zitten. Dat is niet onterecht maar men vergeet soms dat in roomboter ook gewoon antioxidanten zitten die bijvoorbeeld de aders waardoor het bloed stroomt elastischer maken. Vrije radicalen worden niet alleen uitgeschakeld door het nuttigen van groente, fruit en thee maar ook door het eten van roomboter. Vrije radicalen kunnen allerlei schade aanrichten aan cellen en DNA. Te grote celschade en DNA-schade kan leiden tot tumorvorming. Roomboter eten werkt preventief tegen kanker.

Boterproducent / Bron: Dohduhdah, Wikimedia Commons (Publiek domein)Boterproducent / Bron: Dohduhdah, Wikimedia Commons (Publiek domein)

De vitaminen A, D, E en K

Behalve vitamine A bevat roomboter veel vitamine D, E en vitamine K. Het mineraal seleen komt in ruime mate in roomboter voor. Roomboter is hiermee een rijke bron aan vitaminen. Vitamine D zit maar in weinig plantaardige voeding dus het kan voor vegetariërs geen kwaad roomboter te eten. Vitamine D bevordert de opname van calcium.

Verzadigde vetten in roomboter

Roomboter zit vol met verzadigde vetten. De wetenschap is er nog niet over uit of deze verzadigde vetten gezond of ongezond zijn. Sommige wetenschappers zeggen dat ze kanker bestrijden, anderen dat ze juist kanker veroorzaken. Het wordt dan ook tijd dat men onderscheid gaat maken tussen verzadigde vetten die op industriële wijze uit plantaardige producten worden verkregen en verzadigde vetten uit dierlijk vet in de vorm van roomboter. De melk waaruit roomboter wordt gewonnen is bedoeld om aan jonge dieren te geven en moeder natuur kan het toch eenvoudigweg niet van slechte stoffen hebben voorzien? Het vermoeden rijst dat industriéle producten tot kanker leiden en roomboter juist kanker bestrijdt.

Roomboter bevat linolzuur

Unilever pronkt met margarine, industriële, linolzuur bevattende nepboter. Deze linolzuur is lang zo gezond niet als de natuurlijk ontstane linolzuur in roomboter. Natuurlijke linolzuur zorgt ervoor dat de vetverbranding wordt bevordert! Dat betekent dus dat roomboter overgewicht te lijf gaat. Dat is goed nieuws voor mensen die houden van roomboter maar angst zijn aangepraat door commercials en de door de industrie gesponsorde propaganda van het voedingscentrum wat zijn weg heeft gevonden naar het Nederlands onderwijssysteem. U leest het goed, ook in het onderwijs worden leerlingen en studenten volgepropt met leugens.

Bron: Garitzko, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Garitzko, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Activator X in roomboter

Activator X is een vitamine die nog net niet helemaal officieel ontdekt is maar waarvan wel de werking bekend is. Het beschermt tegen gaatjes in je tanden, zorgt voor een gezond hart doordat het chronische ontstekingen op celniveau tegen gaat, is goed voor de schildklier en zorgt ervoor dat kinderen normaal groeien. Bovendien stimuleert activator X de opname van mineralen in het lichaam.

Gezonde cholesterol

De Mythe: cholesterol leidt tot hart- en vaatziekten, wordt door Nederlandse commerciële instituten hardnekkig in stand gehouden. Niet cholesterol is verantwoordelijk voor aderverkalking maar geoxideerde cholesterol. Dat betekent dat je veel antioxidanten moet binnen krijgen om hart- en vaatproblemen te voorkomen. Cholesterol staat vaak in kwaad daglicht maar dat is onterecht. De hersenen bestaan voor een groot deel uit cholesterol. Vooral voor een goede hersenontwikkeling bij kinderen is het verstandig roomboter te eten in plaats van de plastic nepboter die grote fabrikanten menen te moeten aanprijzen. Behalve dat cholesterol onontbeerlijk is voor de aanmaak van hersencellen is het nodig voor een gezonde werking van het zenuwstelsel.

Arachidonzuur in roomboter

Een andere manier waarop roomboter goed is voor de hersenen is omdat het Arachidonzuur bevat. Dit zuur behoort tot de essentiële vetten. Het is aanwezig in celmembramen. Arachidonzuur is een omega 6-vetzuur en het helpt het hart mee om hartinfarcten te voorkomen. Dat is een wetenschappelijk feit dat volkomen tegen de vaak gehoorde praatjes ingaat dat roomboter slecht voor het hart zou zijn.

Brood en boter / Bron: Tzahy Lerner, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Brood en boter / Bron: Tzahy Lerner, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Roomboter is gezonder dan margarine

Er zijn allerlei wetenschappelijke onderzoeken waaruit blijkt dat mensen die roomboter eten veel minder hartaanvallen krijgen. Zo is er een onderzoek wat heeft geconstateerd dat als mensen roken en drinken het risico op een hartinfarct niet groot als als men dit tegelijk doet met het eten van roomboter. Margarine daarentegen is juist wel een grote veroorzaker van hartinfarcten, zo hebben onafhankelijke wetenschappers ontdekt. Het moge duidelijk zijn dat dit soort onderzoeken niet door de Unilevers van deze wereld worden meegenomen in hun beweringen over hoe slecht roomboter zou zijn.

Waarom denken we dat roomboter slecht is?

Wetenschappelijk gezien is roomboter veel gezonder dan de smaakloze margarine van voedselfabrikanten. Het grootste verschil zit in de reclame oftewel propaganda. Daardoor menen veel mensen te ´weten´ dat roomboter slecht is. Dit is een het gevolg van het werk van universitair afgerichte psychologen die marketeers zijn geworden en een hele wereldbevolking op het verkeerde been kan zetten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Boter versus margarineBoter versus margarineDe supermarkten staan er vol mee: allerlei verschillende merken margarine en halvarine, en het wordt dan ook massaal aan…
Roomboter maken recept. Roomboter klarenRoomboter maken recept. Roomboter klarenRoomboter maken is eigenlijk heel gemakkelijk. Het enige wat je nodig hebt is slagroom, een schone pot, en een beetje ge…
Verschil tussen margarine en boterVerschil tussen margarine en boterBoter gebruik je om te bakken en te braden, margarine om op je brood te smeren. Toch denken veel mensen dat boter en mar…
Goede boter op uw brood is nodig dus kies dan voor roomboterGoede boter op uw brood is nodig dus kies dan voor roomboterBoter is nog steeds een van de belangrijkste en meest gebruikte voedingsmiddelen uit ons dagelijkse pakket. Ondanks alle…
Wat heb ik in de kuipWat heb ik in de kuip? Heb jij dat ook je staat voor het schap in de supermarkt en denkt wat moet ik kiezen? Er is zovee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Carey Tilden, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • http://bodyecology.com/articles/activator_x.php
  • http://bodyecology.com/articles/benefits_of_real_butter.php
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Laurinezuur
  • http://wholehealthsource.blogspot.nl/2008/06/activator-x.html
  • http://wholehealthsource.blogspot.nl/2009/10/butter-vs-margarine-showdown.html
  • Foto´s: wikimedia commons
  • Afbeelding bron 1: Dohduhdah, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Garitzko, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 3: Tzahy Lerner, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van roomboter"

Reacties

Peter, 03-09-2016 18:32 #24
Dit is een interessant artikel. Ben jaargang 1958 en herinner me nog goed als kind bij ons thuis: enkel roomboter. In België zegt wordt de term "goede boter" ook veel gebruikt, alsook "melkerijboter.

Wij gebruikten dat thuis op de boterham, mijn moeder gebruikte roomboter ook in de keuken. Ik eet misschien soms teveel boter, ik vind het gewoon lekker. Soms laat ik het beleg en eet enkel lekker brood met een dikke laag roomboter. 250 gram is er bij mij op drie dagen zeker door.

Ik kocht mijn boter ook steeds in de supermarkt maar koop ze nu in de bio-winkel. (dit nadat ik hier las dat er tegenwoordig meer water zou inzitten. En uiteraard de vitamine D, waarvan ik in september 3.000 IE als voedingssupplement neem (niet synthetisch), vanaf oktober 4.000 en de maanden november, december, januari en februari zijn er dat 5.000.

En daarenboven veel, héél vitamine C van de Acerola kers, gemiddeld over de dag verspreid tussen de 6 en 7 gram. Daarbij nog OPC en magnesium. Mensen die dit lezen kunnen nu zeggen dat ik overdrijf. Maar ik wandel dagelijks minimaal 8 km. met mijn beide honden en heb daar totaal geen probleem mee.

I.v.m. de termen 'nepboter' en 'plastic': deze termen zijn volgens mij gepast om te gebruiken. Een plak roomboter laten smelten in de mond is zalig, dat zou ik zelfs niet durven met margarine. Ik weeg 59 kg. en voel me perfect. Voor mij is niet mijn levensduur van belang, voor mij is de kwaliteit van belang.

Vriendelijke groeten, Peter Reactie infoteur, 06-09-2016
Bedankt voor het delen van deze waardevolle ervaringswijsheid!

Maria, 08-08-2016 12:40 #23
Mevrouw Simone, u begrijpt toch wel dat de rubriekschrijver in zijn uitgebreide informatie niet óók nog rekening kan houden met alle uitzonderingen en aangepaste diëten? Zijn schrijfruimte is beperkt, dat kan u zien aan de lay-out. Zijn stuk is niet ongenuanceerd, maar op een grote groep geïnteresseerde lezers gericht, eerder vind ik uw mening hierover
ongenuanceerd, dus dit is projectie van uw kant. Over lactose in roomboter wordt trouwens erg verschillend gedacht.

Ik weet zeker dat over uw kwestie op andere rubrieken de benodigde informatie te vinden is.
Heer Crijns, 100% beter met kokosnootolie? Ik dacht het niet, daar kleven ook nadelen aan, zie internet en ik begin er niet aan, ook al is het erg in de mode. Zo'n hype verdampt ook wel weer. Ik hou het bij matig roomboter met alle voordelen van dien! Reactie infoteur, 27-08-2016
Roomboter blijft inderdaad het beste middel om in te bakken in kokospalmloze contreien. Elk gebied op aarde heeft zijn echte ´meest gezonde voeding´. Daar heeft moeder aarde voor gezorgd.

Harrie Crijns, 05-08-2016 21:07 #22
Prima bericht! Als men het 100% beter wil doen gebruikt men roomboter voor op het volkorenbrood en coconut oil voor bakken en braden! Reactie infoteur, 27-08-2016
:-)

Simone, 30-07-2016 15:21 #21
Even voor alle duidelijkheid: ik ben groot voorstander van roomboter, maar er zit wel degelijk lactose in. Misschien minder dan in melk, maar voor mensen die intolerant zijn, mogelijk toch nog teveel! Dus dat stukje zou ik niet zo ongenuanceerd zien! Maar gelukkig is de boter prima te klaren en dan kun je dus zelf heel goed ghee maken, voor een fractie van de kant en klare verkoopprijs. Reactie infoteur, 27-08-2016
Ghee smaakt vies.

Maria, 19-04-2016 19:43 #20
Naschrift:
Ook activator X blijkt wel degelijk te bestaan, in zijn nieuwe naam vitamine K2, goed voor botten enz. Omdat men vroeger deze gevonden stof nog niet verder kon duiden (en wel wist dat deze werkzaam was), gaf men het deze voorlopige naam, maar nu weet men beter. Al deze informatie is met een simpele muisklik op internet te vinden tegenwoordig.
Verzadigde vetten overigens, blijken voor bep. organen, zoals de nieren en andere, wel degelijk uitstekend te zijn. Reden te meer om roomboter te eten, bij voorkeur de biologische, die in sommige supermarkten te koop is en prima smaakt! Reactie infoteur, 29-04-2016
Hoi Maria, ik ben het helemaal met je eens. Er is alleen één dingetje wat voorkomt uit de immer voortschrijnende voedseltechnologie. Ze kunnen tegenwoordig roomboter ´inspuiten´ met water zodat roomboter nog maar 65% uit vetten bestaat en 35% uit water. Je kan dat zien als je de roomboter smelt in de pan; roomboter met water gaat sissen. Biologisch-dynamische roomboter, dus roomboter van het Demeter-keurmerk heeft dat niet. Daarom is biologisch-dynamische roomboter een stuk beter dan biologische roomboter uit de supermarkt. Biologisch-dynamische roomboter koop je bij een reformwinkel, biologische winkel of bij een goede kaaswinkel.

Maria, 17-04-2016 16:32 #19
Beste heer Aart Zeunen,
in uw artikel tel ik erg veel spel- en stijlfouten (ik ben lerares Nederlands van beroep), dus als u iets wenst aan te merken op een artikel en schrijfstijl van een ander… Behalve typefoutjes, vergissingen, zie ik nogal wat taalfoutjes in uw stukje, dus kent u het spreekwoord van "de balk en de splinter"?
Verder vind ik uw stellingname nogal subjectief: ik eet al járen biologische roomboter, ik eet het met mate en ben kerngezond. Op de boterham, om mee te bakken en te braden, nooit grote hoeveelheden, maar wel gezond en kwalitatief goed.
Ik hou erg van reacties van mensen als Sophie of mensen met ervaring van het boerenland, mensen uit de praktijk. Ik wantrouw de meeste voedingsonderzoeken en voedingsadviezen: zelden objectief, vaak vooringenomen standpunten, tja, daar vind je meestal wel passend "bewijs" voor, maar is het ook zo? Prof. Martijn Katan, voedingsexpert (!), riep gisteren nog dat margarine veel gezonder is dan roomboter, ach ja. Ik volg zoals zo vaak mijn eigen gezonde verstand.
Heb nooit gemerkt, dat roomboter een dikmaker is. Dat geloof ik ook niet als je het matig gebruikt. Mijn waardes, zoals hart, cholesterol, bloeddruk, conditie zijn puik in orde. Ben kerngezond en 61 jaar. Reactie infoteur, 29-04-2016
Roomboter is veel minder een dikmaker dan geraffineerde suiker, witte bloem, glucose-fructosestroop en transvetten. Ik zou eerder zeggen dat iemand die ondergewicht heeft kan aansterken, onder andere door dagelijks veel roomboter op brood te smeren.

Sander, 13-04-2016 11:42 #18
Dit zegt het voedingscentrum:
http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/roomboter.aspx
Dit zijn de mensen achter het voedingscentrum:
http://www.voedingscentrum.nl/nl/service/over-ons.aspx
En voor de mensen die denken dat het voedingcentrum gesponsord wordt door het bedrijfsleven:
http://www.voedingscentrum.nl/nl/pers/achtergronden/laten-bij-de-feiten-blijven.aspx

Iedereen mag geloven wat hij/zij wilt. Ik geloof in wetenschap en zal daarom roomboter niet structureel toepassen totdat het voedingscentrum anders zal voorschrijven. Reactie infoteur, 07-09-2016
Het voedingscentrum predikt allerlei bedrijfsbelangen. Daarom wordt het onder andere gesponsord door Economische Zaken, zoals blijkt uit hun website. De website is er verder niet echt specifiek over, wat voor bedragen ze van wie krijgen. De politiek bestaat vooral uit jongens uit het bedrijfsleven. Dat is gewoon twee handen op één buik. In ieder geval blijkt het Voedingscentrum keer op keer onjuistheden te uiten.

Zaken die allang door nieuwe wetenschap is ingehaald, zoals de cholesterolmythe, melk is goed voor de botten en vetten zijn slecht, worden door het Voedingscentrum gepredikt als 100% waarheid.

Door die informatie te verspreiden hebben zij veel medische slachtoffers op hun geweten.

Tineke Dek, 17-03-2016 11:42 #17
Is roomboter een dikmaker? Reactie infoteur, 22-03-2016
Op zich kunnen mensen vetten goed verteren. Plantaardige vetten zijn nooit dikmakend maar met dierlijke vetten is dat anders. Van roomboter kun je wel degelijk dik worden als je er teveel van eet. Dat is al erg lang bekend. Er zitten naast dierlijke vetten concentraties melksuiker in roomboter en die zijn dikmakend. Daarnaast zitten er non-nutriënten in roomboter en als die in het lichaam komen worden ze ingekapseld in vetten., wat eveneens tot een toename in lichaamsvet leidt.

Voordat we grote hoeveelheden suiker begonnen te eten, werden mensen dik van (onder andere) roomboter. Echter, de kwaliteit van de roomboter is behoorlijk afgenomen in de afgelopen 200 jaar. Aangezien in veel roomboter nu op fabrieksmatige wijze water is verwerkt, kan ik niet zeggen of deze huidige roomboter net zo dik maakt als die van vroeger. De verwachting is dat de huidige roomboter iets minder dikmakend is.

Maurice, 14-02-2016 16:27 #16
Lactose intolerantie wordt voornamelijk veroorzaakt door een gemuteerde eiwit variant, A1, die van nature niet in melk voorkomt.
Bij geiten komt deze mutatie niet voor wat dan ook de reden is dat mensen met een lactose intolerantie geitenmelk wel kunnen verdragen.
In de toekomst komen er wellicht ook zuivelproducten van koeien op de markt die alleen maar geproduceerd worden met A2A2 melk zodat deze ook door mensen met lactose intolerantie zonder negatieve bijwerkingen genuttigd kunnen worden.

Marcel, 17-01-2016 21:13 #15
Goed artikel al is het inmiddels weer paar jaar oud. Enige jammer vind ik de kreten als "plastic nep boter" en "smaakloze margarine". Dergelijke kreten helpen je artikel niet. Ik krijg er een "Wakker dier" gevoel van.

Misschien artikel weer eens herschrijven met de wetenschap/kennis van nu. En dergelijke kreten achterwegen laten. Reactie infoteur, 19-01-2016
Zo Marcel, interessante tip. Ik zal in de wetenschappelijke update ook moeten vertellen dat fabrieken tegenwoordig water in roomboter spuiten zodat je als consument 30% water eet ipv roomboter. Daarom kun je in roomboter van de supermarkt niet meer zo goed bakken. De fabrieken weten jou water in blokvorm te verkopen voor een euro. Naast de PLASTIC NEPBOTER hebben we nu ook ROOMBOTER OP WATERBASIS. Veel succes met je wakker-dier-syndroom.

Nicolet, 28-12-2015 11:22 #14
Ik ben het er helemaal mee eens, roomboter is heel gezond. En dat heb ik ook ervaren. Vroeger at ik ook altijd roomboter en toen je hoorde hoe slecht het was ben ik overgestapt op halvarine en olie. Ik vermeed alle verzadigde vetten zoveel mogelijk. Maar bij bloedonderzoek bleek mijn cholesterol te hoog te zijn. Vond ik al raar. Een paar jaar geleden las ik ook al dat het dus allemaal onzin is dat verzadigde vetten zo slecht is. En ik denk zelf ook alles wat natuurlijk is met zo min mogelijke bewerkingen kan niet ongezond zijn, dus weer overgestapt op roomboter. En ik bak ook in kokosvet, dat is net zo vet als boter. En nu is mijn cholesterol behoorlijk gezakt, dus voor mij absoluut het bewijs dat roomboter gezond is! Reactie infoteur, 09-02-2016
Dankjewel voor het delen van deze waardevolle ervaring! Ik las je stukje en zei: ´Wow!´

Dinesh, 03-08-2015 14:33 #13
Jammer dat er gezondheidsclaims en adviezen worden gepresenteerd zonder echte bronnen.
Ik kan je vertellen dat mensen met lactose intolerantie niet tegen roomboter kunnen.
Je hebt de gevallen die gedeeltelijk intolerant zijn en gewoon een glas melk kunnen drinken zonder klachten. Zij zullen wel roomboter aankunnen.

Verder zijn de gezondheidsclaims en onderbouwing bizar te noemen, die komen uit de conspiracy hoek. Is gewoon niet gezond. De negatieve effecten zijn vele malen groter dan de positieve. Reactie infoteur, 04-09-2015
Ik noem uw opmerking bizar, bronloos en uit de mainstream mediahoek. Dat is gewoon niet gezond!

Roomboter is veel gezonder dan margarine of supermarktolie! In roomboter zit bijvoorbeeld geen transvet en in margarine en supermarktolie wel. Kijk, dat is nou een onderbouwing.

Wat u doet is precies hetgeen waarvan u mij (onterecht) beschuldigt: u grijpt de kans niet aan om met onderbouwingen te komen maar u vuurt wel ongegronde kritiek af. Heel jammer, volgende keer beter.

Sofie, 16-01-2015 15:50 #12
Beste,
Opgegroeid zijnde op een zuivelverwerkend bedrijf vind ik het fantastisch dit soort artikelen te lezen. Volgens mij zit er heel wat waarheid in. Waarschijnlijk heeft Aart Zeunen nog nooit een zelfgemaakte boterham met lekkere boerenboter gegeten want het is niet alleen lekkerder, het is ook nog eens gezonder en eerlijker, je kan het zelfs zelf maken in je eigen keuken. Lactose-intolerantie komt trouwens ook omdat er te weinig zuivelproducten ingenomen worden. We zijn de enige zoogdieren die de melk van een ander zoogdier opdrinkt. We zijn eigenlijk niet gebouwd om zuivelproducten te verteren maar we hebben ons aangepast. Eveline, bij die kaasboer waar je je boter vandaan haalt kan je waarschijnlijk ook kaas kopen die ouder is dan 6 maanden, goed nieuws want daar zit geen lactose meer in en die kan je wel verteren :)
Margarine, bakboter, smeerboter dat is allemaal 1 pot nat en heel ongezond. Bakken, braden, smeren, … doe ik allemaal met verse boerenboter en ik ben er nog niet ziek van geworden!

Eveline, 30-12-2014 18:03 #11
Zelf heb ik lactose intolerantie, bij mij is vastgesteld dat ik lactose niet kan verteren door het ontbreken of minder afwezig zijn van lactase. Dit is in de genen vastgelegd en komt dus van mijn vader of moeder. Verminderde opname kan komen door een lekkende darm. Denk aan antibiotica, in rauwe roomboter en rauwe melk zit nog lactase om lactose te verteren. Als je rauwe roomboter neemt waarvan je weet dat de koeien buiten grazen krijg je ook nog een dosis vitamine D binnen. Op dit moment neem ik geen roomboter melk of kaas, maar voor mijn gezin haal ik rauwe roomboter bij een kaasboer op de markt die ook rauwe kaas verkoopt, heerlijk en gezond!

Bernadette Duquesnoy, 25-12-2014 12:06 #10
Wat veroorzaakt de grijze kleur in boter.
Ik heb gelezen dat boter vroeger grijs was, voordat deze bijgekleurd werd. Reactie infoteur, 18-01-2015
Margarine is van oorsprong grijzig maar boter niet. Ze kleuren margarine (een versynthetiseerd en zeer ongezond produkt) met dezelfde kleur als roomboter, om de schijn hoog te houden dat die twee iets met elkaar van doen hebben.

Tessa, 27-08-2014 10:53 #9
Aart Zeunen werkt zeker bij een margarine fabriek? Tja sommige mensen hebben nu eenmaal veel te zeuren over een onderwerp waar zij een andere mening over hebben.
Ik was een margarine gebruiker maar ben daar al jaren geleden mee gestopt omdat ik er van overtuigd ben dat dit artikel klopt. Ik heb trouwens vaker de informatie aangetroffen dat 'roomboter voor de armen', ofwel margarine inderdaad zeer ongezond is. Het zijn transvetten die door een bepaalt proces smeerbaar worden gemaakt en allerlei kunstmatige toevoegingen bevat.
Prima artikel!

Aart Zeunen, 01-08-2014 13:23 #8
Slecht artikel:

- er zitten spelfouten in.
- het toont behoorlijk subjectief. Termen zoals 'smaakloos' zijn letterlijk onderhevig aan smaak en kan dus niet als feitelijk worden bestempeld. De auteur is duidelijk een voorstander van boter consumptie en is daarom niet objectief over het onderwerp.
- er worden hele sterke beweringen genoemd zonder enige onderbouwing. 'Wetenschappelijk onderzoek' of 'onafhankelijke wetenschappers' klinkt heel interessant, maar het moet wel zichtbaar op een daadwerkelijk onderzoek gebaseerd zijn.
- er worden onwaarheden verteld. De termen worden hier en daar los gebruikt om bepaalde (soms onjuiste) beweringen meer overtuigingskracht te geven.
- dit artikel is totaal niet genuanceerd. Er worden alleen goede eigenschappen aangehaald, en niet de slechte. Een stof of product is pas 'goed' als het tegen de slechte eigenschappen opweegt. Sporten bijvoorbeeld kan slecht zijn voor gewrichten, maar daarentegen is het goed voor het hart, goed tegen stress etc. Boter bevat 82% verzadigd vet en een overmatig gebruik leidt tot een hoog cholesterol gehalte; een noodzakelijke stof in het lichaam die helaas ook klontering in slagaderen veroorzaakt.
- Activator X is gewoon een verzinsel. Als je het opzoekt komt het alleen in dit soort artikelen naar boven, nergens in wetenschappelijke publicatie.
- boter bevat geen of hoogstens een verwaarloosbare hoeveelheid vitamine E en K.
- Seleen wordt aangehaald, met welk doel? In de link wordt Seleen neergezet als synthetische stof. Het is echter een element en die komen vrij voor in de natuur. Het is dus net zo synthetisch als bijv. ijzer, totaal niet dus.

voor de duidelijkheid; roomboter is boter, margarine is geen boter. Boter wordt gemaakt van dierlijk vet, en margarine van plantaardig vet. Het kan dus nooit plastic zijn, aangezien dat wordt gemaakt van aardolie, een compleet andere stof.

het klopt dat transvetten bijdragen aan de toename in obesitas. Maar margarine is allesbehalve een oorzaak hiervan. Hoe kan een product dat minder vet bevat meer obesitas veroorzaken? Tenzij je natuurlijk de cijfers die in de voedingswaarde tabel op de verpakkingen niet gelooft.
Obesitas is vooral veroorzaakt door grotere porties voedsel en de de mate waarin voedsel beschikbaar is. In de 19e eeuw was voedsel vergeleken met nu veel schaarser, en de porties waren veel kleiner. Ook de opkomst van suikers is een grote boosdoener.

Boter is op basis van melk, een dierlijk product bestemd voor de jongen van de koe. Je zou dus zeggen dat het een gezond product is. Boter is echter een concentraat x20 van melk en bevat dus 20x meer vet. Dit valt niet te ontkennen, vraag iedere boer maar hoe boter wordt gemaakt. Als het in die toestand aan het kalf zou worden toegediend, is het net zo ongezond als het voor ons is.

Beste mensen, hecht u absoluut geen waarde aan artikelen van deze site. U betaalt zorgpremie en kunt gewoon met dit soort vragen 'kosteloos' terecht bij uw huisarts, iemand die medisch is opgeleid. De auteur van dit artikel heeft hoogstens een boek geschreven met homeopathische aard, en iedereen weet waar homeopathie staat in de geneeskunde.

Vooral de bewering over lactose moet niet worden geloofd, we hebben het hier immers over een gezondheidsprobleem. Lactose komt voor in melk en dus ook in producten die zijn gemaakt van melk. De man beweert in een reactie dat lactose-intolerantie een gevolg is van antibiotica, dit is natuurlijk onzin. Iemand die chronisch lactose-intolerant is zit immers niet chronisch aan de antibiotica. Dus Carolien, volg het 'advies' van deze man niet op, je bent lactose-intolerant dus kun je geen melk en dus ook geen boter verdragen. Kokos-olie is inderdaad een goed alternatief, omdat het op basis is van plantaardige oliën, net als margarine. Reactie infoteur, 04-08-2014
Het is zeer triest dat je het artikel slecht vindt en geen enkele onderbouwing aandraagt in de vorm van een wetenschappelijke link. Dat is ook wel weer logisch, WANT JE ZUIGT ALLES UIT JE DUIM.
Puntsgewijs handel ik je totaal reactie af, tenminste de zaken die nog enige inhoud hebben en niet alleen termen als slecht en onmzinng behelsen:
1. Boter is nu eenmaal veel gezonder dan margarine of plastic nepboter van Unilever.
2. Dat cholesterol tot hart- en vaatziekten leidt tot is een mythe. Roomboter leidt niet tot hart- en vaatziekten. Mensen die aan hart- en vaatziekten overlijden hebben soms een hoog en soms een laag cholesterol. Dat is een feit, en daarom een bewijs dat de cholesterol=slecht-visie een misvatting is in de ´wetenschap´.
3. De term plastic nepboter is gerechtvaardigd aangezien margarine van Unilver een gesyntheiseerd product is, bijna nep en dus verdienmt het de kwalificatie ´plastic´.
4. Transvetten zitten volop in margarine en daarom is alle margarine slecht voor obesitas en hart- en vaatziekten.
5. Suiker is een boosdoener op het gebied van obesitas samen met transvetrten, maar dat de porties voedsel in de 19e eeuw kleiner waren is totaal uit de duim gezogen.
6 Ja, roomboter is vet, maar vet is zeer gezond! Vroeger at men veel meer vet, was de melk vetter en had men minder hart- en vaatziekten. Dit is een ander bewijs dat vetconsumptie niets te maken heeft met hart- en vaatziekten.
7. Een huisarts leert helemaal niets over voeding dus daar moet je zeker niet heen gaan als je een vraag over voeding hebt. Hooguit een of twee uur in een opleiding ´medicijnen´ worden besteed aan voeding. Met andere woorden: op academisch niveau weten artsen vrijwel niets over welke voeding geneeskracht heeft en welke voeding ziekmakend is.
8. Lactose-imtolerantie komt net als alle andere intoleranties onder andere door antibiotica, maar ook door sommige ziekmakende voeding zoals margarine en mayonaise. Een antibioticakuur is dermate sachadelijk voor de darmflora dat het nog maandelang een slechte invloed heeft op de spijsvertering. Antibiotica is zorgt namelijk voor ontstekingen in het maagslijmvlies waardoor de darmen minder weerbaar worden voor stoffen die eigenlijk het lichaam niet moeten binnen komen.
Aart Zeunen, neem maar van mij aan dat de meeste lezers de huisarts niet meer geloven, net zoals margarinefabrikanten. Wie ben jij om je als autoriteit op te werpen? Je gebruikty niet één bron, een gemiste kans. Maar zoals ik al eerder zei: voor je uitspraken bestaan helemaal geen wetenschappelijke bronnen. Veel succes met je zoektocht naar de waarhjeid over geneeskrachtige en ziekmakende voeding en de rol die de reguliere geneeskunde speelt bij het veroorzaken van ziekten,
Thomas Dijkman

J. Ciere, 21-05-2014 22:24 #7
Waarom zit er in een pakje roomboter van 250 gram maar 200 gram. Zijn die weegschalen niet goed? Ook bij andere verpakkingen tref ik dit aan. Reactie infoteur, 22-05-2014
Maak er een filmpje van en zet het op youtube. Dan stoppen de fabrikanten wellicht met consumenten voor de gek te houden.

Sibma, 16-05-2014 22:10 #6
U beweert dat er antibiatica resten in campina melk zit, echter ik ben melkveehouder en lever mijn melk aan campina en kan u zeggen dat elke leverantie wordt onderzocht op antibiotica. Als wij een zieke koe hebben wordt de melk van die koe niet geleverd tot de wachttijd er op zit. Mocht dit per abuis toch gebeuren dan vind campina de antibiotica door het onderzoek en wordt de melk vernietigd en krijgen wij een forse boete. Dus dat er antibiotica in campina melk zit klopt niet.

Vr. gr. R. Sibma Reactie infoteur, 17-05-2014
Beste R. Sibma, In het verleden heeft Campina boetes van justitite opgelegd gekregen omdat het melk met antibiotica had gebruikt. Daarom is de werkwijze van Campina veranderd en spelen ze zelf een soort justitie tegenover de boeren. Door dit soort artikelen stijgt het bewustzijn in de maatschappij dat er geen antibiotica in melk hoort te zitten. Maar melk met antibiotica kan nog altijd worden gebruikt voor afgeleide producten. Wie controleert Campina dat de antibioticamelk vernietigd wordt? Niemand!

Ram, 08-05-2014 10:54 #5
Goedemorgen,
Zelf ben ik 45 kilo afgevallen en heb ik roomboter altijd proberen te vermijden.
En kies ik bewust voor olijfolie! Wat is nou het verschil? Als er echt zoveel bouwstoffen inzitten wat zo goed is voor onze lichaam waarom is dat helemaal niet het geval in de fitness wereld?
Mvg, Reactie infoteur, 08-05-2014
Iemand die fitnesst of bodybuildt kan gerust biologische roomboter gebruiken. Bedenk dat in de 19e eeuw er geen obesitas epidemie was. Die kwam pas na de uitvinding van margarine verhgard plantaardig, eind 19e eeuw. Deze transvetten zijn de grote boosdoeners op gezondheidsgebied. Roomboter is supergoed superfood.

Carolien, 18-02-2014 13:09 #4
Goedemiddag. Ik heb een ernstige lactose intolerantie. Ik kan ook niet tegen lactosvrije melk. In roomboter zitten melkvetten. Volgens campina is het beter dat ik daarom geen roomboter eet. Wat vinden jullie? Vriendelijke groet, Reactie infoteur, 20-02-2014
Lactose intolerantie is een bijwerking van antibiotica. Dus als je dat gebruikt of hebt gebruikt zou je een tijd kunnen wachten tot het lichaam is hersteld van de deze bijwerking van antibiotica voordat je weer roomboter of andere melkproducten gaat nuttigen.

Neem verder alleen biologische roomboter of melk want hierin zitten geen resten van antibiotica; die zitten wel in gewone Campina-melk of andere industriemelk.

Het meest gezonde alternatief voor roomboter is kokosolie. Neem beslist geen margarine. Kokosolie is zowel geschikt voor te bakken als op de boterham. Een ander alternatief is olijfolie of notenolie. Verder zijn er diverse producten die je zonder boter op brood kunt eten, in combinatie met een blaadje sla of wat alfalfa zoals biologische tahin en pindakaas.

Js, 07-10-2013 10:59 #3
Geklaarde boter is beter bekend als Ghee en zo wordt het ook in de winkel verkocht. Toko's en veel buitenlandse winkels verkopen het. Het is niet goedkoop (rond de 5 Euro voor 500 gram), maar het is wel heel lang houdbaar.

Christina, 14-09-2013 09:48 #2
Een geweldig artikel. Ik weet alleen niet wat geklaarde boter is, misschien dom maar kan iemand mij vertellen wat geklaarde boter is? Vast bedankt. Reactie infoteur, 15-09-2013
Geklaarde boter is eerst gesmolten om het water en vaste stoffen te scheiden van het vet. Daarna heeft men de boter weer laten stollen.

Gerie Boeijen, 05-04-2013 22:32 #1
Met veel aandacht heb ik het verhaal van de geneeskracht van roomboter gelezen.
Het probleem is om nu te zoeken naar een merk waar dit allemaal inzit, kunt u een
paar merken noemen waar dit allemaal inzit.
Ik vind het zo moeilijk om te kunnen zeggen dit is nu goede roomboter, ik zal hiermee
echt geholpen zijn. Reactie infoteur, 08-04-2013
Zolang het niet in een plastic kuipje maar in een wikkel zit, is het goed. Lokaal geproduceerde roomboter, dus niet door een grote fabriek die aan supermarkten levert, is beter. Biologische roomboter is het best.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 02-12-2012
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Zuivel
Reacties: 24
Medische informatie…
Schrijf mee!