InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Waarom varkensvlees, tilapia en kip ongezond kunnen zijn

Waarom varkensvlees, tilapia en kip ongezond kunnen zijn

Waarom varkensvlees, tilapia en kip ongezond kunnen zijn Het consumeren van varkensvlees, tilapia en kip kan nadelige effecten hebben op uw gezondheid. Zo zit varkensvlees bijvoorbeeld vol met giftige stoffen. Tevens komen in gekweekte tilapia hoge concentraties van antibiotica en pesticiden voor. Ook kippenvlees is niet vrij van giftige stoffen, zo kan het bijvoorbeeld besmet zijn met de ESBL-bacteriën.

Waarom kan varkensvlees ongezond zijn

Er zijn veel religies die het consumeren van varkensvlees verbieden. Het vlees wordt beschouwd als "onrein". Is hier eigenlijk een reden voor?

Varkens zijn aaseters. Dit houdt in dat varkens zo ongeveer alles eten, zelfs kankergezwellen, uitwerpselen en bedorven voedsel. Doordat het spijsverteringsstelsel van een varken het voedsel binnen vier uur verteert, is het varken niet in staat om de giftige stoffen te verwijderen uit het voedsel. Dit leidt ertoe dat de giftige stoffen worden opgeslagen in de vetcellen van de varkens. Varkens hebben geen zweetklieren wat betekent dat ze niet in staat zijn om de overtollige toxines te verwijderen door te zweten, zoals mensen dat doen. Dit betekent dat varkensvlees giftiger vlees is dan anderen vleessoorten. Wanneer u varkensvlees consumeert krijgt u deze gifstoffen ook binnen.

Ten slotte heeft varkensvlees een hoog gehalte aan vet en het slechte cholesterol. Een te hoog cholesterolgehalte kan leiden tot het slechter functioneren van de slagaders. Tevens kan het leiden tot hartkwalen.

Waarom tilapia ongezond kan zijn

Gekweekte tilapia wordt gepromoot als goed voor uw gezondheid en voor het milieu. Tilapia kan echter ook leiden tot nadelen voor de gezondheid en het milieu.

Vergeleken met andere vissen bevat gekweekte tilapia relatief kleine hoeveelheden van de gezonde omega-3-vetzuren. De omega-3-vetzuren zijn de voornaamste reden waarom artsen het consumeren van vis aanraden. Zalm bevat bijvoorbeeld 10 keer zoveel omega-3-vetzuren dan gekweekte tilapia. Gekweekte tilapia bevat een minder gezonde mix van vetzuren. Dit komt doordat de vissen worden gevoed met maïs en soja in plaats van de planten en algen die de wilde tilapia eet.

Milieu-activisten beweren dat de intensieve en ongereglementeerde tilapialandbouw schadelijk is voor de ecosystemen in arme landen. In deze landen worden enorme hoeveelheden vis gefokt. Dit gebeurt in kooien binnen natuurlijke meren. Het afval dat uit dit proces voortvloeit, vervuilt het water. Daarnaast is de tilapia ook niet goed voor de gezondheid van uw lichaam. Onderzoekers hebben namelijk ondervonden dat het eten van tilapia kan leiden tot ontstekingen die weer kunnen leiden tot hart- en vaatziekten, artritis en astma. Tevens zijn er hoge concentraties van antibiotica en pesticiden in gekweekte tilapia gevonden. De overvolle situatie in de kwekerijen van de vissen zorgt ervoor dat de vis meer vatbaar is voor ziektes. Om de vissen in leven te houden gebruiken de eigenaren van de kwekerijen antibiotica.

Waarom kan kip ongezond zijn?

Veel Nederlanders consumeren een aantal keer per week kip. Ondanks dat kip rijk is aan veel verschillende vitaminen en mineralen kan het eten van kip toch erg ongezond zijn. Onderzoek heeft namelijk aangetoond dat nagenoeg alle kip die verkrijgbaar is binnen Nederland besmet is met ESBL-bacteriën. Deze bacteriën maken enzymen aan die zorgen voor de afbraak van antibiotica. Wanneer uw lichaam in een gezonde staat verkeert zijn de ESBL-bacteriën niet schadelijk. Maar wanneer u bijvoorbeeld last heeft van een urineweginfectie, dan kunnen er wel problemen ontstaan. Door vlees goed te verhitten gaan de ESBL-bacteriën dood. Het is dus aan te raden om het vlees door en door gaar te bakken.

Ten slotte kan rauwe kip en ander gevogelte ziekteverwekkers bevatten zoals bijvoorbeeld campylobacter en salmonella. Veel rauwe kippen zijn besmet met deze ziektes. Door kip te consumeren die slechts voor een deel is besmet met een van de genoemde ziekteverwekkers, kunt u flink ziek worden. Voornamelijk mensen met een verlaagde weerstand zoals bijvoorbeeld zwangere vrouwen, jonge kinderen en ouderen kunnen van deze bacterie flink ziek worden.
© 2015 - 2019 Bankdrukker, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Moeten mensen die ongezond leven meer betalen voor de zorg?Moeten mensen die ongezond leven meer betalen voor de zorg?De laatste tijd hoor je het steeds vaker om je heen dat iemand zegt: ‘Ik vind eigenlijk dat rokers en drinkers meer zorg…
Is vette vis gezond? Een overzicht van gezonde vette visIs vette vis gezond? Een vraag die veel mensen zich stellen aangezien veel berichten tegenstrijdig zijn. Anderzijds word…
Hoe ongezond zijn sigaren en zijn ze verslavend?Hoe ongezond zijn sigaren en zijn ze verslavend?Veel mensen denken dat sigaren minder ongezond zijn dan sigaretten omdat je sigaren niet inhaleert, maar is dat eigenlij…
Hoe ongezond is pizza, patat, chips en ander 'slecht' eten?Hoe ongezond is pizza, patat, chips en ander 'slecht' eten?Patat, pizza en chips. Ongezond maar lekker eten. De een eet het bijna nooit, de ander bijna dagelijks. Onverstandig, wo…
Ongezond voedsel dat gezond blijkt te zijnOngezond voedsel dat gezond blijkt te zijnWe worden door allerlei factoren beïnvloed wat betreft onze eetgewoonte. Soms wordt ons wijs gemaakt dat een bepaald soo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dbreen, Pixabay
  • http://www.tuurlijkgezond.com/2014/08/is-varkensvlees-ongezond.html
  • http://goedetengezondleven.nl/waarom-moet-men-varkensvlees-vermijden/
  • http://preppers.nl/forum/threads/11624-Waarom-het-eten-van-varkensvlees-slecht-voor-je-is
  • http://www.nytimes.com/2011/05/02/science/earth/02tilapia.html?_r=0
  • http://www.nrc.nl/nieuws/2011/02/19/onderzoek-eten-van-kip-risico-voor-gezondheid/
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/kip.aspx

Reageer op het artikel "Waarom varkensvlees, tilapia en kip ongezond kunnen zijn"

Infoteur: Bankdrukker
Gepubliceerd: 04-12-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!