InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Pijnstiller codeïne: dosis, gebruik en bijwerkingen

Pijnstiller codeïne: dosis, gebruik en bijwerkingen

Pijnstiller codeïne: dosis, gebruik en bijwerkingen Codeïne is een pijnstillend geneesmiddel dat onder meer wordt gebruikt bij zware keelpijn. Codeïne verzacht de pijn bij keelklachten en bestrijdt hoestprikkels. Het komt dan ook vaak voor in hoestdranken die worden voorgeschreven bij keelontsteking, verkoudheid of griep. Bovendien wordt deze pijnstiller regelmatig gebruikt in combinatie met het koortswerende paracetamol, en dit om hevige pijn te bestrijden. Belangrijk bij het gebruik ervan is om rekening te houden met de maximum dosis. Bekende producten zijn bijvoorbeeld de pijnstiller Dafalgan Codeïne en de hoestdrank Bronchicum. Alcoholgebruik in combinatie met deze pijnstiller wordt afgeraden vermits de werking ervan versterkt kan worden. Wat zijn de mogelijke bijwerkingen en neveneffecten van codeïne?

Wat is codeïne?

Codeïne is een pijnstillend geneesmiddel dat behoort tot de groep van de opioïden. Opioïden zijn pijnstillende medicijnen die afgeleid zijn van opium, zoals bijvoorbeeld morfine. Codeïne is een geneesmiddel dat alleen op doktersrecept verkrijgbaar is. Het wordt vaak voorgeschreven samen met het koortswerende paracetamol, om zo meteen een volledige behandeling te voorzien tegen koorts én tegen pijn. Voorbeelden van dergelijke gevallen zijn keelontsteking, verkoudheid en griep. Een bekend product dat pijnstillend en koortswerend werkt is Dafalgan Codeïne.

Pijnstiller keelpijn

Codeïne is een medicijn dat in de eerste plaats wordt voorgeschreven om pijn te bestrijden. Als lichte pijnstillers zoals aspirine of paracetamol niet voldoende effect hebben, kan de arts een geneesmiddel met codeïne voorschrijven. Dit product wordt vaak voorgeschreven bij keelpijn, keelontsteking, kriebelhoest, verkoudheid en griep, omdat codeïne de pijn aan de keel vermindert. Hierdoor wordt het makkelijker om voedsel door te slikken. Ook vermindert codeïne de hoestprikkels. Codeïne werkt onmiddellijk en kan snel de pijn aan je keel verzachten. Het pijnstillend effect houdt ongeveer 4 à 6 uur aan.

Dosis en gebruik codeïne

Per dag

Codeïne is geen lichte pijnstiller, dus je moet er voorzichtig mee omspringen. Aangenomen wordt dat je minstens een periode van 4 uur in acht moet nemen tussen twee innames. Op 24 uur tijd mag je maximaal 4 dosissen codeïne innemen. Volg sowieso zo goed mogelijk de aangeraden dosis van je arts en wijk daar zo min mogelijk van af.

Gebruik

Deze pijnstiller is verkrijgbaar in tabletvorm, in zetpillen en in hoestdranken. Een vaak voorgeschreven bruistablet is bijvoorbeeld Dafalgan Codeïne, dat bij hevige pijn snel soelaas kan bieden. Hoestdranken met codeïne zijn er onder de merknamen Bronchicum en Melrosum. Het lichtjes gorgelen en doorslikken van een hoestdrank kan in sommige gevallen meteen de keelpijn verlichten.

Autorijden en alcohol

Alcohol zal het effect van codeïne versterken en daarom is het opletten als je alcoholische dranken combineert met deze pijnstiller. Een of twee glazen bier drinken zal allicht geen probleem vormen, maar toch is het aangeraden om helemaal geen alcohol te drinken als je codeïne neemt. Vermits dit geneesmiddel ook je reactievermogen kan vertragen, is het gebruik van je wagen niet raadzaam. Zeker als je hoge dosissen codeïne neemt, moet je heel voorzichtig zijn met autorijden, of voor alle zekerheid het stuur overlaten aan een ander.

Bijwerkingen codeïne

Constipatie

De misschien wel vaakst gehoorde bijwerking van codeïne is verstopping of constipatie. Dit neveneffect kan doorgaans optreden na relatief langdurig gebruik, bijvoorbeeld na een week of meer. Na het stopzetten van de behandeling met codeïne zullen ook de symptomen van verstopping geleidelijk aan weer verdwijnen. Eventueel kan de arts een andere pijnstiller voorschrijven wanneer een chronische pijnbehandeling is aangewezen.

Andere neveneffecten

Daarnaast kan codeïne, net als zovele andere pijnstillers, ook heel wat andere neveneffecten met zich meebrengen, zoals:
  • jeuk
  • sufheid
  • hoofdpijn
  • duizeligheid
  • misselijkheid
  • slaperigheid
  • vermoeidheid
  • concentratieproblemen
  • moeilijk kunnen urineren
  • gewenning aan codeïne (bij langdurig gebruik)

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dafalgan, alles wat u moet weten over deze pijnstillerDafalgan is een preparaat van paracetamol, het middel dat wereldwijd het meest gebruikt wordt als pijnstiller. Er bestaa…
Pijnstiller paracetamol: gebruik, dosis & bijwerkingenPijnstiller paracetamol: gebruik, dosis & bijwerkingenParacetamol is een effectief medicijn dat al jaren algemeen aanvaard wordt als pijnstillend en koortswerend geneesmiddel…
Diclofenac: gebruik, bijwerkingen, merknamen & neveneffectenDiclofenac: gebruik, bijwerkingen, merknamen & neveneffectenDiclofenac behoort tot de geneesmiddelengroep van de NSAID's en is een van de meest gebruikte pijnstillers. Diclofenac w…
Omeprazol tegen maagzuur: gebruik, dosis & bijwerkingenOmeprazol tegen maagzuur: gebruik, dosis & bijwerkingenHeb je vaak last van de maag en behoren maagklachten tot je dagelijks leven? Dan kan omeprazol een goede oplossing zijn…
Kalmer worden met oxazepam: dosis, gebruik & bijwerkingenKalmer worden met oxazepam: dosis, gebruik & bijwerkingenHeb je vaak last van gevoelens van angst en spanning, of geraak je je emoties moeilijk de baas? Heb je het moeilijk om i…
Bronnen en referenties
  • http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Producten/
  • http://www.consumed.nl/medicijnen/5643/Codeine_Paracetamol_Tabletten (bronnen geraadpleegd op 30/01/2016).

Reageer op het artikel "Pijnstiller codeïne: dosis, gebruik en bijwerkingen"

Reacties

R. W. Henke, 22-04-2019 11:39 #2
Moet men deze pil [codeinefosfaat] doorslikken, of opzuigen?

Jan, 02-09-2013 00:07 #1
Wat kan je voor verschijnselen krijgen als je langdurig gebruikt?

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 31-03-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Pijnstillers
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!