InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Gezondheid: Detoxen

Gezondheid: Detoxen

Gezondheid: Detoxen Detoxen, een mooi en min of meer modewoord voor ‘ontgiften’. Een woord wat exact hetzelfde wil zeggen, maar wat veel minder uitstraling heeft. Dus is er enig moment iemand die bedenkt dat als we het Engelse woord nemen, het meer cachet heeft. Eerlijk is eerlijk veel mensen gaan hierin mee en de kans is dus groot dat dit uit de marketinghoek is gekomen. Dat neemt niet weg dat af en toe detoxen of ontgiften geen verkeerde aangelegenheid is.

Wel of niet detoxen?

Alle modewoorden ten spijt, detoxen of ontgiften kan inderdaad heel zinvol zijn. Waar de een nog zegt dat dit vroeger ook niet nodig was, weet de ander te vertellen dat we vroeger door lang niet zoveel giftige stoffen omringd werden. Voor beide geldt dat er iets voor te zeggen valt, maar detoxen kan van toegevoegde waarde zijn. Hoe werkt het?

De rem erop…

Er zijn mensen die het lichaam willen ontgiften en dan rigoureus aan de slag gaan. Het is beter dit onder begeleiding te doen. Dit heeft te maken met de emotionele reiniging die in deze fase ook op kan treden en komt relatief vaak voor bij mensen die eten om bepaalde emoties niet te hoeven voelen. Maar de kans dat je sowieso wat last krijgt van emotionele reiniging is zeerwel aanwezig. Je ontdoet je van minder prettige herinneringen en emoties.

Als je toch zelf aan de slag gaat, doe het dan verantwoord. Bouw je normale patroon af en begin met het toevoegen van de producten die juist geschikt zijn tijdens een detoxperiode. Als je op “0” staat begint de detoxperiode die je eigenlijk niet langer dan zo’n tien dagen vol moet houden en kom daarna weer rustig in je normale patroon terug. Als je nu wat vaker zo’n detoxperiode inlast, heb je steeds minder last van ontwenningsverschijnselen.

Even niet verkeerd!

“Even niet verkeerd” is gericht op de lekkere dingen van het leven die niet altijd even goed zijn en gedurende de detoxperiode niet ingenomen moeten worden. Denk hierbij aan:
  • Koffie of zwarte thee
  • Alcohol
  • Brood, pasta en aardappelen
  • Zuivel (van de koe)
  • Snacks
  • Suiker (producten waar suiker in zit)
  • Frisdrank light
  • Vlees
  • Zout (producten waar zout aan toegevoegd is)
Kortom, je mag veel niet, maar neem als basis dat je geen geprepareerde producten neemt. Dat voorkomt dat je onbewust zout en suiker inneemt. Verder geen koolhydraten, alcohol en light drankjes.

Wat mag allemaal?

Dan blijft er nog genoeg over wat je wel mag, alleen nemen we dit in het normale leven “ook” en ligt in deze periode juiste de nadruk op dit soort producten. Denk hierbij aan:
  • Verse sappen van fruit en groenten
  • Vers fruit
  • Verse groenten (je kunt met veel groenten de lekkerste salades maken, bij voorkeur de seizoensgroenten)
  • Verse soepen
  • Water
  • Groene thee

Het voordeel is dat je deze producten stevig in mag nemen en als je dus een hongergevoel krijgt, wat zeker zal gebeuren, dan is een glas water vaak niet voldoende. Echter, als je dan bijvoorbeeld twee grote tomaten neemt, voel je je al anders. Zorg bij de detoxperiode altijd dat je je normale voedingsstoffen binnen krijgt en als je dat lastig vindt, zorg dan dat je tweemaal per dag een smoothie neemt waar qua groenten en fruit voldoende voor één dag in zit. Dat voorkomt dat je jezelf de belangrijkste voedingsstoffen ontneemt.

Welke stoffen zijn vanzelf al “schoonmakers”?

Er zijn verschillende natuurlijke producten die in een detoxperiode helemaal van toegevoegde waarde zijn. Dit omdat het natuurlijke schoonmakers zijn.
  • Knoflook, levert een bijdrage aan de verbranding van vet en helpt bij een gezonde hormoonhuishouding
  • Groene bladgroenten, zuivert het lichaam van schadelijke stoffen (bijvoorbeeld boerenkool en spinazie)
  • Citroen, goed voor je immuunsysteem, herstel van de huid en helpt de lever “op te ruimen”
  • Rode biet, ontslakt, is goed voor het hart en de bloedsomloop

Waar moet je nog meer op letten?

  • Sommige mensen kunnen zich in het begin een beetje onwennig voelen, maar zorg dat je gewoon goed blijft eten en drinken. Je moet tot een kleine twee liter water binnen krijgen per dag. Als je geen water liefhebber bent, dan mag je ook kruidenthee nemen.
  • Om de darmen goed op gang te houden is het belangrijk dat je blijft bewegen. Een flink stuk wandelen mag ook.
  • Aangezien er via de huid ook giftige stoffen uitkomen, is het goed te scrubben. Neem na een goede scrubbeurt ook even een lekkere sauna. Heel goed voor de huid!
  • Ontspan voldoende, dit kan ook met een lekkere massage. Dit is tevens goed voor de bloedsomloop.

Tot slot

Strikt genomen kan iedereen detoxen, maar als je het voor het eerst doet of je hebt ooit ergens last van gehad, neem dan het zekere voor het onzekere en werk met begeleiding. Maar waar je ook voor kiest, het is goed voor het lichaam om je periode van allerlei schadelijke stoffen te ontdoen.
Gerelateerde artikelen
Je lichaam ontgiften en daarmee afvallenJe lichaam ontgiften en daarmee afvallenDetoxen, oftewel in het Nederlands vertaald "ontgiften", is de nieuwe trend in de Verenigde Staten op dit moment en begi…
Hoe gezond is tarwegras?Hoe gezond is tarwegras?Als gevolg van onze toenemende aandacht voor alles wat met een gezonde voeding te maken heeft, zijn we voortdurend op zo…
Lichaam ontgiften: wat zijn de voordelen van een sappenkuur?Lichaam ontgiften: wat zijn de voordelen van een sappenkuur?Af en toe eens goed je lichaam ontgiften kan ervoor zorgen dat je je fysiek én mentaal beter gaat voelen. Daarom is een…
Zelf smoothies makenZelf smoothies makenJe kunt zelf de lekkerste smoothies maken, met vers fruit, ijs, koffie of andere ingrediënten. Het enige dat je nodig he…
Bronnen en referenties
  • Y. Fijnraadt - dietiste

Reageer op het artikel "Gezondheid: Detoxen"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 18-03-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!