InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Eeuwig moes, klassieke moestuingroente met toekomst

Eeuwig moes, klassieke moestuingroente met toekomst

Eeuwig moes dankt zijn naam aan het feit dat hij steeds weer opkomt; het is een vaste koolsoort. Bovendien is het vrijwel de enige vaste koolsoort; alle andere soorten zijn een- of tweejarig. Eeuwig moes werd vroeger regelmatig in Nederland gegeten maar nu behoort hij tot de vergeten groenten. Eeuwig moes is traditioneel een voorjaarsgroente. Hij wordt nooit een volle kool maar zal altijd uit losse koolbladeren blijven bestaan.

Inhoud:

Naamgeving eeuwige moes

De Latijnse naam van eeuwig moes is Brassica Oleracea var. Acephala. Brassica Oleracea is de naam van vele koolsoorten. Acephala betekent ongebonden wat slaat op de koolbladeren die los van mekaar groeien. Eeuwige moes heeft in het Nederlands enkele bijnamen: splijtkool, splijtmoes, stekkool, oudewijvenkool, duizendkop en armeluisgroente.

Een kool met geschiedenis en toekomst

Eeuwig moes werd hoogstwaarschijnlijk al door de antieke Romeinen gegeten. Het behoort tot de oudste koolsoorten op aarde. Eeuwig moes is net als andere koolsoorten zeer gezond. Het helpt mee aan de botopbouw doordat er allerlei mineralen en vitaminen in zitten en het is een goede groente voor een sterk immuunsysteem. De vele namen die eeuwig moes heeft zijn een indicaties dat de plant lang tot de Nederlandse cultuur heeft behoort. Thans valt ze onder het kopje ´vergeten groente´ maar de eeuwig moes is weer aan een come back bezig. Je ziet hem steeds vaker in de moestuin, en waarom ook niet? Het is een makkelijke plant, erg gezond en je kunt hem het hele jaar door oogsten. Eeuwige kool is een ideale moestuinplant.

Eeuwige moestuin

Eeuwige moes is een groente die het hele jaar door groeit. Hij staat het liefst in de halfschaduw omdat in de volle zon de bladeren kunnen verbranden. Toch doet deze plant het bij velen ook goed in de zon. Zelfs in de winter kunnen de bladeren geplukt worden voor consumptie. Eeuwig moes is een vaste plant; hij kan makkelijk 40 jaar lang doorgroeien. Deze koolsoort zal niet snel bloeien. Als hij bloeit wordt hij een stuk kleiner. Je kunt eeuwig moes vermeerderen door hem te stekken of te scheuren. Je trekt dan een klont wortels in twee stukken uiteen. Deze plant moet je wel bijknippen oftewel regelmatig losse bladeren oogsten. Anders gaan de stengels op de grond hangen. Eeuwig moes groeit nog beter als hij wordt bijgemest.

Eettips eeuwige moes

Eeuwig moes kun je koken net als andere koolsoorten. De bladeren zijn eveneens rauw te eten. Omdat je allemaal losse bladeren hebt kun je een blad vullen met een mengsel van bijvoorbeeld rijst, noten, kaas en kruiden. Zo maak je verschillende groentepakketjes. Eeuwig moes kun je daarnaast roerbakken en hij past uitstekend in een groentemix. Je kunt zowel de bladeren als de stelen eten. Eeuwig moes is ook een lekkere toevoeging in een stamppot van verschillende groenten of quiche.

Mensen die hamsters, konijnen of schildpadden houden, doen er goed aan ook eeuwig moes in de tuin te hebben staan. Dieren zijn er dol op.

Netwerk eeuwige moes

Het netwerk eeuwig moes is een onderdeel van de stichting De Oerakker. Deze stichting beoogt de groenten die van oorsprong in Nederland veel gegeten werden maar door aanbod van supermarkten zijn verdrongen, in stand te houden. Men heeft als doel de biodiversiteit te bewaren, de cultuurhistorische waarde van ´vergeten groente´ te te behouden en de culinaire kwaliteiten van oergroenten aan te wenden. In 2008 verscheen er een film met de titel ´Eeuwige moes´. De film laat mensen zien die voor de stichting werken en er zijn een aantal close-ups van vergeten groenten in te zien. Het hoofdthema van deze documentaire is ´biodiversiteit´.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zelf perenmoes maken: eenvoudig maar lekker!Zelf perenmoes maken: eenvoudig maar lekker!Het fruit valt weer van de bomen en wat is er nu lekkerder dan een zelfgemaakte moes uit eigen tuin. We kennen allemaal…
Zelf jam en siroop van eetbare planten makenZelf jam en siroop van eetbare planten makenRecepten voor jam en siroop van eetbare planten: Vlierbloesem en –bessen, Kerspruimen, Gele Kornoelje en Kweepeer. Zelf…
Zelf appelmoes makenZelf appelmoes makenZelf appelmoes maken is natuurlijk veel lekkerder dan appelmoes uit een potje of blik. Maar hoe maak je appelmoes en waa…
Appelsoorten - Toepassing, kenmerken en verkrijgbaarheidAppelsoorten - Toepassing, kenmerken en verkrijgbaarheidAppels zijn in Nederland volop te verkrijgen en zijn er in vele soorten en smaken. Bekende appelnamen als Jonagold, Elst…
Wat zijn vergeten groenten?Wat zijn vergeten groenten?Vergeten groenten zijn groenten die mensen vroeger dikwijls aten maar tegenwoordig niet meer. We zijn als mensheid deze…
Bronnen en referenties
  • http://www.cruydthof.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=120&Itemid=236
  • http://www.deoerakker.nl/netwerk.htm
  • http://www.tuinadvies.nl/splijtkool_of_eeuwig_moes.htm
  • Kopfoto: http://www.permacultuurnederland.org/upload/Eeuwig%20moes.jpg
  • Aangevreten plant: http://www.tuinsmakelijk.nl/images/Eeuwig%20moes%20met%20bordje.JPG

Reageer op het artikel "Eeuwig moes, klassieke moestuingroente met toekomst"

Reactie

Lia, 16-08-2017 18:07 #1
Palmkool heb ik al in de moestuin, eeuwig moes zou ik ook willen proberen hoe ziet deze plant eruit?

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 17-05-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!