InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van daslook

De geneeskracht van daslook

De geneeskracht van daslook Daslook behoort tot de uienfamilie en is inheems in Europa en West-Azië. De medicinale werking van daslook lijkt op die van knoflook zij het dat daslook iets meer gebruikt wordt voor het genezen van spijsverteringsziekten. Daslook is een leuke plant in iedere tuin en hoort zeker thuis in de vaste kruidentuin.
Botanische tekening daslook / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Botanische tekening daslook / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

Inhoud:

Naamgeving daslook

Daslook groeit in het wild. In Nederland en België komt het plantje niet zoveel voor maar in Duitsland des te meer. Duitsers trekken er in het voorjaar op uit om de eetbare daslookbladeren uit het bos te plukken. In Nederland is het plantje beschermd dus mag je het officieel niet plukken. Daslook komt verder voor in heel Europa, behalve het Middellandse Zeegebied. Daslook is familie van knoflook, uien, bieslook, prei en pijplook. Daslook betekent in het Latijn Allium Ursinum wat komt van ursus en ´beer´ betekent. In het Duits heet het Bärlauch en ook in het Nederlands wordt dit plantje soms berelook genoemd. Beren zouden dit plantje als eerste eten na hun ontwaken uit de winterslaap. Daslook bloeit in het voorjaar.

Daslook voor de spijsvertering

Daslook is vooral goed voor de spijsvertering. Het plantje geneest ziekten die met de spijsvertering te maken hebben. Het is antiseptisch (ontsmettend) voor de darmen en harmoniseert de darmflora. Flatulentie, dyspepsie, wormen, dysbiose(verstoorde darmflora), meteorisme oftewel opgeblazen gevoel en anorexia worden tegen gegaan door het eten van de verse groente. Er wordt moedertinctuur gemaakt van verse daslook maar het is net zo goed of beter om verse daslook door het eten te doen. Er zitten allerlei mineralen in daslook zoals zwavel, ijzer, mangaan, magnesium en jodium. Zwavel is het mineraal dat zorgt vor de ontsmettende werking van daslook.

Daslook tegen hart- en vaatziekten

Daslook is een zeer goed plantaardig medicijn om zijn preventieve werking tegen hart- en vaatproblemen die kunnen uitgroeien tot een hartaanval of beroerte. Het gaat aderverkalking tegen door de zwavelverbindingen die van nature in deze geneesplant voorkomen. Daarnaast wordt het bloedstollend vermogen van het bloed vergroot wat van belang is voor mensen met te vloeibaar bloed. Verder werkt het tegen bloedsomloopstoornissen en hoge bloeddruk.

Bloeiende daslook in het bos / Bron: Thomas Pusch, Wikimedia Commons (GFDL)Bloeiende daslook in het bos / Bron: Thomas Pusch, Wikimedia Commons (GFDL)

Daslook tegen vermoeidheid

Daslook is een uitstekende plant om te eten in het voorjaar. In het begin van de lente was er in perioden van weleer van nature een seizoen afgesloten waarin weinig verse groente gegeten konden worden. Hierdoor ontwikkelden mensen dikwijls voorjaarsmoeheid. Door alle gezonde voedingsstoffen in daslook is het een goede plant om voorjaarsmoeheid en algemene zwakte te genzezen.

Daslook tegen slecht functionerende lever

Leverinsufficiëntie komt door een lever die zijn werk, de spijsvertering reguleren, niet naar behoren kan uitoefenen. Daslook helpt de lever zijn taak weer optimaal uit te voeren. Een leverziekte kan leiden tot galwegenaandoeningen en zelfs chronische huiduitslag zoals eczeem. Als de lever niet goed werkt, worden gifstoffen niet goed verwerkt waardoor het lichaam als laatste redmiddel de gifstof door de huid verwijdert, wat resulteert in het ontstaan van eczeem, een ontsteking op de plek waar de gifstof het lichaam verlaat. Mensen met eczeem en andere huiduitslag zoals bijvoorbeeld psoriasis hebben niet zelden een leverprobleem. Wanneer de lever weer naar behoren werkt, verdwijnen vanzelf de symptomen van een huidziekte.

Daslookbloemetje / Bron: Frank Vincentz, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Daslookbloemetje / Bron: Frank Vincentz, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Daslook goed voor het immuunsysteem

Daslook is goed voor het immuunsysteem in het algemeen. Het voorkomt griep, verkoudheden, bronchitis en keelpijn. Dat heeft te maken met de ontsmettende, antoibacteriële en schimmelwerende werking van stoffen in daslook. Daarnaast is dit zusje van de knoflook in staat infecties te voorkomen en helpt het slijm los maken.

Daslook in huis en tuin

Daslook kun je laten groeien in de tuin. Het wordt niet hoog en is een goede bodembedekker die zichzelf langzaam uitspreidt. Ieder voorjaar geeft hij leuke witte bloemetjes. De bladeren kun je door soep en salades doen. Hak ze eerst helemaal fijn en eet ze alleen vers. Je kunt fijngehakte daslook prima op een boterham met oude kaas doen. Daslook kun je in een fles olijfolie stoppen om een pittige smaak aan de olie te geven en de geneeskrachtige eigenschappen langer te bewaren. Verder wordt daslook gebruikt in de bereiding van pesto en marinades.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pravastatine: medicijn dat cholesterol verlaagtPravastatine: medicijn dat cholesterol verlaagtWe hebben vet nodig in onze voeding voor vele processen binnen ons lichaam. Wanneer we te veel vet eten, kan er een teve…
Atorvastatine voor een lager cholesterolgehalteAtorvastatine voor een lager cholesterolgehalteWe hebben cholesterol nodig om vet in het lichaam te transporteren en het is nodig om cellen, hormonen en gal te maken.…
Hart- en vaatziekten: Belangrijkste ziekten en hun symptomenDe term "hart- en vaatziekten" is een algemene verzamelnaam voor meerdere ziekten en aandoeningen van het hart en/of de…
Bisoprolol: een bloeddrukverlagend medicijnBisoprolol: een bloeddrukverlagend medicijnOver het algemeen voel je niets van een hoge bloeddruk. Een hoge bloeddruk is geen ziekte, maar het verhoogt wel de kans…
Daslook, goed voor de bloedvatenDaslook, goed voor de bloedvatenKnoflook kent iedereen, zowel zijn geneeskrachtige als zijn culinaire kwaliteitenworden algemeen gewaardeerd. Een andere…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De geneeskracht van daslook"

Reacties

Annet, 01-06-2017 11:50 #3
Hoi, heb heel veel daslook in de tuin nu uitgebloeid, kan je de bolletjes ook eten, en hoe, rauw?

Hermien, 19-04-2015 16:22 #2
Hallo

Waar kan ik Daslook nog meer voor gebruiken in de keuken?
b.v. in de groente en vlees

Gr Hermien Reactie infoteur, 29-04-2015
Je kunr het mengen met andere groenten. Ik ken geen recepten met vlees en daslook want ik eet geen vlees.

Nathalie, 26-09-2014 11:10 #1
Waar koop je daslook? Reactie infoteur, 26-09-2014
Daslook is vooralsnog niet te koop; je kunt het in je eigen tuin kweken of plukken in het bos. De bladeren zijn oogstbaar in de lente.

Infoteur: Tom008
Laatste update: 12-04-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!