InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Souvenaid: medische voeding bij Alzheimer

Souvenaid: medische voeding bij Alzheimer

Souvenaid: medische voeding bij Alzheimer Souvenaid is een drankje dat op de markt wordt gebracht door Nutricia en dat valt onder de medische voeding of dieetvoeding voor Alzheimer patiënten die zich in een vroeg stadium van deze aandoening bevinden. Het gaat om een drinkvoeding die een specifieke mix van voedingsstoffen bevat die moet gelden als aanvulling op de dagelijkse voeding en onder medische toezicht gebruikt wordt. Het is verkrijgbaar bij de apotheek. Door de meeste zorgverzekeraars wordt het middel niet meer vergoed omdat de werking van het middel niet onomstotelijk vaststaat.

Hoe werkt Souvenaid?

Souvenaid is een drank die bij patiënten in een beginnend stadium van de Ziekte van Alzheimer kan worden gebruikt ter aanvulling van de dagelijkse voeding. Gerandomiseerde trials hebben aangetoond dat het het geheugen van deze patiënten kan verbeteren. Op patiënten die zich in een later stadium van de ziekte bevinden zou het geen effect hebben. Het is ontwikkeld door Nutricia in samenwerking met het Massachusetts Institute of Technology (MIT) in Amerika.

Naar de oorzaak van de Ziekte van Alzheimer wordt nog volop onderzoek gedaan. Het concept van het drankje is gebaseerd op de aanname dat een verlies synapsen een van de belangrijkste oorzaken is en dat dit een grote rol speelt bij het geheugenverlies. In de wetenschappelijke literatuur zijn aanwijzingen te vinden dat mensen die hiermee te kampen krijgen een gebrek hebben aan bepaalde voedingsstoffen. In onderzoek is aangetoond dat door de inname van bepaalde voedingsstoffen te verhogen de synthese van phospholipides en neurale membranen kan worden gestimuleerd. Deze vorm van medische voeding wordt ook bij andere ziekten gebruikt.

Uitkomsten van onderzoek

Nadat in laboratoria het middel Souvenaid is ontwikkeld, is het getest op proefpersonen met de Ziekte van Alzheimer in een vroeg stadium. Het is getest door een deel van de proefpersonen Souvenaid te geven en een ander deel een middel waaraan geen specifieke voedingsstoffen waren toegevoegd. Aan het onderzoek, dat onder andere is uitgevoegd in Nederland, deden 225 proefpersonen mee. Na gebruik over een periode van 12 weken bleek het geheugen van de deelnemers die Souvenaid hadden gebruik significant te zijn verbeterd wanneer gebruik werd gemaakt van de Wechsler Memory Scale-revised (WMS-r) standaard. Wanneer gebruik werd gemaakt van de Alzheimer's Disease Assessment Scale-cognitive subscale (ADAS-cog) dan werden geen significante verbeteringen waargenomen.

Aan een tweede studie, waaraan 259 proefpersonen met milde Alzheimer deelname gedurende een periode van 24 weken wederom op sommige schalen verbeteringen gezien terwijl op anderen het verschil niet waarneembaar was. Er valt dus niet te zeggen dat Souvenaid een middel is dat gegarandeerd helpt. Sommige patiënten zouden er echter wel baat bij kunnen hebben, al wordt ook dit door een aantal wetenschappers in twijfel getrokken.

Vergoeding door de zorgverzekeraar

Souvenaid valt in de categorie medische voeding, en is dus geneesmiddel noch voedingsmiddel. Aanvankelijk werd het middel - dat zo'n 4 euro per dag kost - in Nederland door alle zorgverzekeraars vergoed. Het was bovendien opgenomen in de Zorgstandaard Dementie. Een uitzending van Tros Radar zaaide echter nogal wat twijfel in Nederland over de werking van het middel. Zo is het uiterst dubieus dat het onderzoek naar het middel is gefinancierd door producent Nutricia.

Naar aanleiding van de uitzending van Tros Radar is onderzoek gedaan naar de vraag of het middel, dat niet wordt getoetst door College ter Beoordeling van Geneesmiddelen maar door de Voedsel en Warenautoriteit, niet ten onrechte in aanmerking komt voor vergoeding. De uitkomst van dit onderzoek is dat dat het geval is en de vergoeding is daarom in 2013 komen te vervallen. Het is daarmee niet gezegd dat alle zorgverzekeraars de vergoeding terug zullen trekken. Veel mensen zullen echter, wanneer ze de proef op de som willen nemen, zelf moeten opdraaien voor de bekostiging ervan. Er zitten geen ingrediënten in die schadelijk kunnen zijn dus in overleg met een arts worden er nog steeds recepten voor uitgeschreven.

Souvenaid is wel redelijk prijzig. Bent u bang dat de patiënt Souvenaid niet lekker vindt of om andere redenen weigert te drinken, wellicht zou u dan eerst Nutridrink kunnen proberen. Dit is een product dat qua smaak en substantie erg op Souvenaid lijkt, maar het is een stuk goedkoper.

Ingrediënten

Souvenaid bevat de volgende ingrediënten: water, dextrine-maltose, suiker, visolie, melkeiwitten, aroma (vanille of aardbei), dinatriumzout van uridine 5-monofosfaat, cholinechloride, zuurteregelaar (citroenzuur). Stabilisatoren (microkristalijne cellulose, natriumcarboxymethylcellulose) kaliumcitraat, sojalecithine, calciumhydroxide, natrium-l-ascorbaat, DL-a-tocoferylactaat, magnesiumhydroxide, kaliumhydroxide, natriumchloride, natriumseleniet, ijzerlactaat, natriumcitraat, kleurstof (curcumine of karmijnzuur), peteroylmonoglutaminezuur, cyanocobalamine, zinksulfaat, retinylacetaat nicotinamide, pyridoxinehydrochloride, kopergluconaat, mangaansulfaat, chroomchloride, calcium D-pantothenaat, D-biotine, cholecalciferol, thiaminehydrochloride, natriummolybdaat, riboflavine, kaliumjodide en fyllochinon.
Gerelateerde artikelen
Medicijnencocktail tegen dementieMedicijnencocktail tegen dementieDoor de vergrijzing zijn er steeds meer mensen met de ziekte van Alzheimer. Het krijgt volgens sommige wetenschappers de…
Alles over AlzheimerAlzheimer is de meest voorkomende vorm van dementie, 4 % van de 70 jarige mensen heeft deze aandoening. De aandoening ko…
Zenuwstelsel; leren en geheugenMensen leren nieuwe kennis en vaardigheden door sterke neurale netwerken te vormen. Leren kan beschouwd worden als het v…
Alzheimer en de invloed van voedingAlzheimer en de invloed van voedingVoeding heeft invloed op de ontwikkeling van de ziekte van Alzheimer. Wanneer voeding vooral uit verzadigde vetten besta…
Geheugen, ouder worden en voedingGeheugen, ouder worden en voedingGeestelijk gezond oud worden! Een gezond eetpatroon - niet teveel calorieën, gebalanceerde en gevarieerde (liefst onbewe…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • www.souvenaid.nl
  • www.trosradar.nl

Reageer op het artikel "Souvenaid: medische voeding bij Alzheimer"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 30-08-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!