InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Hoeveel eieren mag je per dag en per week eten?

Hoeveel eieren mag je per dag en per week eten?

Hoeveel eieren mag je per dag en per week eten? Eieren zijn dierlijke producten die goed passen in een gezond dagmenu. Ondanks dat het eten van eieren bijdraagt aan een goede gezondheid, wordt het eten van eieren toch vaak in een ongezond daglicht geplaatst. De reden hiervan is het hoge gehalte aan cholesterol dat eieren bevatten. Wanneer het menselijk lichaam een te hoog gehalte aan cholesterol heeft, dan worden de risico op voor hart- en vaatziekten verhoogd. Het is dan ook niet verwonderlijk, velen zich afvragen, hoeveel eieren men nu per dag of week mag consumeren, zonder dat het eten van eieren ongezond wordt.

Eieren gezond of ongezond?

Wie gezond wil eten mag rustig kiezen voor een eitje. Bijvoorbeeld voor een eitje bij het ontbijt. Eieren bevatten namelijk heel veel belangrijke vitaminen en mineralen. De vitaminen en mineralen zijn van belang om het menselijk lichaam gezond te houden. Hierdoor passen eieren prima in een gezond menu. Een menu dat is samengesteld via de Schijf van Vijf.

Risico's
Ondanks dat eieren veel gezonde voedingstoffen bevatten, zorgt het eten van eieren ook voor enkele gezondheidsrisico's. Zo kunnen eieren besmet zijn met salmonella. Om een salmonellabesmetting te voorkomen is het daarom verstandig geen rauwe eieren te consumeren. Naast de gezonde voedingstoffen bevatten eieren ook een hoog gehalte aan cholesterol. Wanneer het menselijk lichaam te maken krijgt met een overschot aan cholesterol, dan krijgt men te maken me een verhoogd risico op hart- en vaatziekten.

Cholesterol

Cholesterol is een belangrijke bouwstof voor het menselijk lichaam, dat hoofdzakelijk wordt geproduceerd in de lever. Daarnaast neemt men, uit diverse voedingsproducten, cholesterol op. Cholesterol wordt door het lichaam vooral gebruikt om cellen, hormonen en gal aan te maken.

Verhoogd cholesterol gehalte
In bepaalde gevallen kan het menselijk lichaam te maken krijgen met een overschot aan cholesterol. Een verhoogd cholesterol gehalte kan bijvoorbeeld worden veroorzaakt door:
  • Erfelijke aanleg
  • Overgewicht
  • Diabetes

Een verhoogd cholesterol hoeft niet altijd erg te zijn. Wanneer men echter jarenlang met een verhoogd cholesterol rondloopt, dan kan de cholesterol zich ophopen in de vaatwanden. Het gevolg kan zijn dat de bloedvaten worden verdund en in het ergste geval kunnen de bloedvaten zelfs geheel dichtslippen. Wanneer men te maken krijgt met verdunde en dicht geslipte bloedvaten, dan is de kans op lichamelijke klachten en aandoeningen er groot. Lichamelijke klachten en aandoeningen waar men mee te maken kan krijgen zijn:
  • pijn op de borst,
  • nier schade
  • hartinfarct
  • beroerte

Voeding
Voeding is in de meeste gevallen niet de hoofdoorzaak van een te hoog cholesterolgehalte. Wel kan het maken van een verkeerde voedingskeuze bijdragen aan een te hoog cholesterolgehalte. Zo is het raadzaam om op te passen met verzadigde vetten. Verzadigde vetten bevatten een hoog gehalte aan verzadigde vetzuren. Deze vetzuren hebben weinig nut voor het lichaam en kunnen door het lichaam alleen maar omgezet worden in cholesterol. Verzadigde vetten komen onder anderen veel voor in koekjes, gebak, volle melkproducten en vet vlees.

Cholesterol en eieren

Ook het eten van eieren kan invloed hebben op het verhogen van het cholesterolgehalte. Deze invloed is echter maar erg klein. Eieren beïnvloeden voor 17% van het cholesterolniveau uit de voeding. Bij vet vlees of volle melk ligt dit percentage respectievelijk op 35% en 23%. Wanneer men een gezond cholesterol gehalte heeft kan men dan ook gerust een eitje eten. Een aantal van zeven eieren per week zullen het cholesterolgehalte dan ook niet doen verhogen. Dit komt neer op een gemiddelde van één 1 ei per dag.
Wanneer men al te maken heeft met een te hoog cholesterolgehalte, dan is het raadzaam om in ieder geval minder cholesterolgevoelige producten te eten. Een maximaal aantal, van drie eieren per week, lijkt hiervoor een goede stelregel. Het volledig schrappen van eieren uit het menu, is niet verstandig. Dit is onverstandig. Vooral is dit onverstandig omdat eieren, naast cholesterol, nog zoveel andere gezonde en essentiële voedingstoffen bevatten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Eieren: Een voedzame en gezonde maaltijd?Eieren: Een voedzame en gezonde maaltijd?Eieren maken deel uit van heel wat recepten en gerechten. Maar ook als product op zich worden ze vaak als maaltijd gebru…
Afvallen met eierenAfvallen met eierenMag je nou wel of geen eieren eten als je wilt afvallen? Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat eieren je zeker k…
Pasen: feiten over eieren op tafel!Pasen: feiten over eieren op tafel!Het eten van eieren hoort bij Pasen. Over de gezondheid en veiligheid van eieren doen tegenwoordig veel fabels de ronde.…
Zijn eieren gezond?Zijn eieren gezond?Zijn eieren nu wel of niet gezond? Ja, eieren zijn gezond! Over eieren gaan veel verschillende verhalen rond, wanneer u…
Bronnen en referenties
  • www.e-gezondheid.blog
  • www.voedingscentrum.nl
  • www.voedingswaardentabel.nl
  • www.volkskrant.nl

Reageer op het artikel "Hoeveel eieren mag je per dag en per week eten?"

Infoteur: Tekstschrijvert
Gepubliceerd: 04-10-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!