InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Vitamine PP (nicotinezuur)

Vitamine PP (nicotinezuur)

Vitamine PP (nicotinezuur) Vitamine PP oftewel nicotinezuur zijn vormen van vitamine B3. Vitamine B3 is te vinden in veel voedingsmiddelen, waaronder gist,vlees, vis, melk, eieren, groene groenten, bonen en granen. Het wordt ook gevonden in veel vitamine B-complex supplementen met andere B-vitamines.

Wat is vitamine PP?

Vitamine PP oftewel Nicotinezuur is een B-vitamine die wordt gebruikt door het lichaam om koolhydraten om te zetten in energie. Het zuur is nodig voor de goede werking van vetten en suikers in het lichaam en om gezonde cellen te behouden. Het helpt ook het zenuwstelsel, de spijsvertering, de huid, het haar en ogen gezond te houden. Daarom is het vaak een onderdeel van een dagelijkse multivitamine, hoewel de meeste mensen het genoeg binnen krijgen uit het voedsel dat ze eten.

Wat kan een tekort aan vitamine PP veroorzaken?

Een tekort kan huidirritatie, diarree en dementie veroorzaken. Deze verschijnselen samen heeft de naam Pellagra. Dit was in de vroege twintigste eeuw een veelvoorkomende ziekte, maar komt tegenwoordig minder vaak voor, omdat onze voedingsmiddelen nu veel meer nicotinezuur bevatten. Daarnaast kan een tekort aan vitamine B3 genetische (DNA) schade veroorzaken. De relatie tussen vitamine B3 en DNA schade lijkt bijzonder belangrijk in relatie tot kanker en preventie.

Wat kan Vitamine PP doen voor het lichaam?

Vitamine PP heeft een positieve werking op het goede cholesterol. Het kan dit cholesterol verhogen met 15 tot 35 procent. Dit maakt het tot het meest effectieve medicijn dat beschikbaar is voor het verhogen van het HDL- cholesterol.
Daarnaast is een ander effect ook nog interessant want het vermindert ook het LDL en triglyceriden( vet in het bloed). Hoge niveaus van LDL en triglyceriden zijn belangrijke risicofactoren voor hart- en vaatziekten en door deze niveaus laag te houden wordt dit risico dus kleiner. Andere voordelen zijn:
  • Positief effect op bloedstolling
  • Stabliseert de bloedsuikerspiegel
  • Ondersteunt genetische processen in de cellen
  • Helpt het lichaam vetten te verwerken

Wat kunnen bijwerkingen zijn?

Het kan bepaalde bijwerkingen veroorzaken zoals; blozen, warmte, jeuk, roodheid of een tintelend gevoel onder de huid. Deze effecten kunnen nog erger worden als alcohol of warme dranken worden genuttigd vlak na het innemen van de vitamine PP. Deze effecten moeten vanzelf weer verdwijnen na verloop van tijd. De meeste mensen hebben geen supplementen nodig omdat de hoeveelheid die de mens nodig heeft gemakkelijk te halen is uit het voedsel wat wordt genuttigd bij een normaal voedingspatroon. De hoeveelheid dat ingenomen mag worden is ongeveer 14 of 15 mg per dag voor volwassenen. Hoewel het een vitamine is, kan het bij een ingenomen doses hoger dan 50 mg, gaan fungeren als een drug en kan het ongewenste bijwerkingen veroorzaken. Zorgvuldigheid bij inname van deze vitamine PP is dus raadzaam.
© 2013 - 2019 Misterlak, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Nicotinezuur
  • http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/niacine.aspx

Reageer op het artikel "Vitamine PP (nicotinezuur)"

Infoteur: Misterlak
Gepubliceerd: 13-12-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!