InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van de cacaoboom

De geneeskracht van de cacaoboom

De geneeskracht van de cacaoboom Legio zijn de artikelen op internet waarin gewag wordt gemaakt van een geneeskrachtige eigenschap van chocola. Deze constatering kan met een grote korrel zout worden genomen aangezien in veel chocolade suiker zit, een hardnekkig en verslavend vergif. Suiker en allerlei andere aroma´s doen allen geneeskrachtige waarde van cacao volledig teniet. Want cacao is inderdaad een zeer gezonde stof, maar dat betekent geenszins dat chocolade gezond is. Daar gaan de meeste artikelschrijvers in de fout. Rauwe cacao kan medicinaal aangewend worden. De enige vorm van chocolade die nog enigszins beschikt over medicinale waarde is pure biologische eko-keurmerk chocolade met meer dan 80% pure cacao. Deze chocola wordt vrijwel uitsluitend door fijnproevers gegeten. Hierin zit slechts weinig of helemaal geen suiker en het beschikt niet over synthetische aroma´s, omdat anders het predikaat eko-keurmerk er niet aan mag worden gegeven.
Botanische tekening vrucht van de cacaoboom / Bron: Köhler's Medizinal Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)Botanische tekening vrucht van de cacaoboom / Bron: Köhler's Medizinal Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Inhoud:

Naamgeving

In het Latijn wordt de cacaoboom Theobroma cacao genoemd. Theobroma betekent letterlijk ´godenvoedsel´. Theo betekent ´god´ in het Grieks en Broma betekent voedsel in het Grieks. Cacao werd vroeger ´godenvoedsel´ genoemd. Het woord cacao stamt uit de Aztekentaal waar deze lekkernij als cacaua of cacahuatl of xocolatldoor het leven ging. Xococ betekent in de Azteekse taal bitter en Atl betekent water. Letterlijk betekent xocolatl of chocolade dus: bitter water. Als je rauwe cacao proeft herken je ongetwijfeld de bittere smaak. Pure chocola wordt soms bittere chocola genoemd.

Waar groeit de cacaoboom?

De cacaoboom groeit het best vlak rond de evenaar. De cacaoboom komt van oorsprong uit Midden-Amerika en het noorden van Zuid-Amerika. De Zuid-Amerikaanse landen waar cacao van oorsprong werd aangetroffen zijn Columbia, Ecuador, Venezulea, Brits Guyana, Frans Guyana, Suriname en Brazilië. Tegenwoordig wordt de plant grootschalig gekweekt in Afrika en Azië. Ook de Nederlanders hebben in cacao gehandeld. De Nederlanders hebben in Nieuw Guinea, in de buurt van het plaatsje Ransiki, een enorm grote cacaoplantage achter gelaten die nog steeds veel cacao oplevert maar de huidige Indonesische regering en verschillende bedrijven zijn helaas niet in staat gebleken de grote hoeveelheid cacaovruchten te kunnen verwerken. De Papua´s drogen cacao op persoonlijke basis om het vervolgens zelf in zakken naar een afnemer te vervoeren. De meeste cacaovruchten liggen er weg te rotten, omdat de plantage zo groot is dat alleen een goed georganiseerd bedrijf het aan kan alle cacaovruchten te verwerken.

Werkzame stoffen

Van de cacaoboom wordt voor fytotherapeutische doeleinden de zaden van de vrucht gebruikt; deze worden cacaobonen genoemd. Hierin zitten de volgende belangrijke werkzame inhoudsstoffen: de xanthinen theobromine, cafeïne en theofylline, polyfenolen, flavonoïden, de gecondenseerde catecholtanninen monomere catechine en epicatechine., proanthocyanen, anthocyaninen, apigenine, kaemferol, quercetine, isovitexine, luteoline, magnesium, fenylethylamine en anandamide.

Geen chocola maar cacao

Chocola is nooit een medicinaal middel, tenzij het pure chocola is met een cacaopercentage van meer dan 80%. In veel gewone chocola zit soms niet eens cacao maar een stof die cacaofantasie mag worden genoemd. De cacao is verwarmd geweest en daardoor is de medicinale werkzaamheid grotendeels verloren gegaan. Daarnaast bevat het suiker en kunstmatige aroma´s die de positieve werkingen van cacao teniet doen. Wanneer je rauwe cacao wilt gebruiken kun je het door een pap of zelf samen gestelde muesli vermengen die je vervolgens zoet maakt met geweekte gedroogde dadels, gedroogde abrikozen of vers fruit. Je kunt ook een griesmeelpudding maken die je met cacao extra lekker maakt en medicinale waarde geeft.

Cacao bij hart- en vaatziekten

Cacao bevat veel antioxidanten en verminderen oxidatie van cholesterol en vaatwandontsteking. Daarnaast is het een natuurlijke bloedverdunner omdat de plaatsjeaggregatie wordt verminderd. Hierdoor is rauwe cacao een prima middel om in te nemen om hart- en vaatziekten te voorkomen.

Overige medicinale werkingen cacao

  • Theobromine heeft een luchtwegenverwijdende werking en verlicht op deze manier astmatische klachten.
  • Cacao vermindert de kans op het krijgen van ouderdomsverschijnselen zoals cataract of staar, verminderd gezichtsvermogen, verslechterde leverfunctie en de neurodegeneratieve aandoeningen Parkinson, Alzheimer en dementie.
  • Cacao stimuleert het centrale zenuwstelsel en kan worden ingenomen om slaperigheid, vermoeidheid, uitputting, verminderde alertheid en verminderde concentratie tegen te gaan.
  • Cacao heeft een licht euforische werking, onder andere door de xanthinen die erin zitten; hierdoor kan het worden ingezet bij neerslachtigheid.
  • Cacao vermindert de eetlust; je zit sneller vol en het kan daarom bij een dieet helpen dat is gericht op gewichtsverlies.
  • Cacao zorgt er voor dat de hersenbloedvaten zich samentrekken. Dat wordt vasoconstrictie genoemd. Hierdoor kan het andere stoffen meehelpen om hoofdpijn en migraine te verlichten. Voorbeeld: cacao verhoogt de werking van aspirine.
  • Cacao is een zeer goede bron van magnesium en zorgt dat een tekort aan dit mineraal wordt opgeheven.
  • De licht euforische makende werking, de lichte vochtafdrijvende werking en het feit dat er veel magnesium in zit is een reden voor sommige artsen om rauwe cacao voor te schrijven bij vrouwen met PMS.
  • Uitwendig kan cacaoboter worden gebruikt als een verzachtend middel bij droge en schilferende huid.

Dosis en veiligheid

Cacao is een veilig product. De donkere chocolade kan je eventueel gebruiken maar daar zit nog altijd suiker in; het is beter om gewoon rauwe, biologische cacao te gebruiken. Teveel cacao is niet goed. Wanneer er teveel cacao wordt gebruikt kan tot als het wordt gecombineerd met teveel koffie leiden tot:
Cacaovruchten / Bron: Sarahemcc, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Cacaovruchten / Bron: Sarahemcc, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Constipatie,
  • Slapeloosheid,
  • Angst,
  • Beven,
  • Zenuwachtigheid,
  • Hartkloppingen,
  • Maagirritatie,
  • Migraine.
Cacao kan beter niet worden gebruikt bij hartziekten, hoge bloeddruk en maag en twaalfvingerigedarmzweren. Tijdens de zwangerschap moet worden afgezien van het gebruik van cacao. Er zijn in theorie interacties mogelijk met medicijnen zoals contraceptiva, cimetidine, verapamil, disulfiram, mexiletine, chinolone-antibiotica waaronder enoxacine, ciprofloxazine en norfloxacine, idrocrilamide en methosaleen.
Gerelateerde artikelen
Superfood: cacao nibsSuperfoods zijn in opkomst, en worden telkens maar populairder. Een vrij nieuwe toevoeging aan de superfood familie zijn…
Superfood pure chocoladeEén van de meest gegeten lekkernijen is chocolade. Gemaakt uit cacao, vormt chocolade een belangrijke bron van allerlei…
Gezondheidsaspecten rond chocoladeGezondheidsaspecten rond chocoladeChocolade maakt een opmars in de wereld van de (gezonde) voeding. "Chocolade is helemaal niet zo slecht", horen we vaak.…
Hoe gezond is chocolade?Hoe gezond is chocolade?Chocola is misschien wel het lekkerste snoepgoed en het kan zelfs erg gezond zijn! Witte chocola, melkchocola en nougatc…
Cacao, geschiedenis van een godenspijsDe cacaoboom, Theobroma cacao, is nauw verbonden met de Mexicaanse beschavingen, en vooral met de beschavingen der Maya'…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Frank wouters, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Foto´s: wikimedia commons
  • http://www.kew.org/plants-fungi/Theobroma-cacao.htm
  • Afbeelding bron 1: Köhler's Medizinal Pflanzen, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: Sarahemcc, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "De geneeskracht van de cacaoboom"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 14-12-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!