InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Symptomen vitamine D tekort

Symptomen vitamine D tekort

Symptomen vitamine D tekort Voor sterke tanden en botten is vitamine D onmisbaar. Verder bevordert deze vitamine de opname van calcium en fosfor in het lichaam. Meer in het algemeen houdt vitamine D de weerstand op peil en speelt een belangrijke rol bij een goede werking van de spieren.

Bronnen vitamine D

De allerbelangrijkste bron van vitamine D is het licht van de zon. Maar liefst twee derde deel van de hoeveelheid vitamine D, die een mens dagelijks nodig heeft, wordt op deze wijze aangemaakt. Voeding vult het restant aan. Vitamine D komt alleen voor in voedingsstoffen van dierlijke herkomst. Met uitzondering van vette vis, bijvoorbeeld makreel, bevatten deze voedingsstoffen erg weinig van deze vitamine. Gelukkig voegen Nederlandse fabrikanten van halvarine, margarine en bak- en braadproducten vitamine D aan hun producten toe.

Symptomen van een vitamine D tekort

Juist omdat men in het begin vrij weinig van een vitamine D tekort merkt, valt het niet mee om de juiste diagnose te stellen. In dit stadium worden de symptomen ook wel als ‘onduidelijke klachten’ aangemerkt. De meest voorkomende symptomen van een vitamine D tekort zijn:
  • gewrichtsklachten
  • botontkalking, ook wel osteoporose genoemd
  • zachte, zwakke en pijnlijke botten (osteomalacie)
  • spierzwakte en verminderde spieropbouw
  • lage weerstand
  • verkoudheid

Verder heeft onderzoek, uitgevoerd onder vrouwen van 50 jaar en ouder, uitgewezen dat er een verband is tussen vitamine D en depressieve klachten.

Extra vitamine D nodig

Er wordt minder vitamine D aangemaakt bij onvoldoende blootstelling aan zonlicht. Wat verstaat men dan onder ‘voldoende zonlichtblootstelling’? Dit houdt in minimaal 15 tot 30 minuten buiten met de handen en het hoofd onbedekt. Verder is bekend dat mensen met een donkere of een getinte huid een grotere kans hebben op een tekort aan aan vitamine D. Hoe vervelend ook, gezonde voeding is simpelweg niet toereikend om een lagere aanmaak volledig te compenseren. Het is het raadzaam om extra vitamine D te slikken.

Veilige richtlijnen

Als het gaat om het innemen van extra vitamine D gelden er richtlijnen. Goed om te weten is dat de Gezondheidsraad hierbij een veilige bovengrens hanteert, welke door de EFSA is vastgelegd.
  • dagelijkse aanbevolen hoeveelheid voor kinderen tot 1 jaar: 25 mcg
  • dagelijkse aanbevolen hoeveelheid voor kinderen van 1 tot 10 jaar: 50 mcg
  • dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vanaf 11 jaar: 100 mcg

Het is verstandig om deze richtlijnen niet te overschrijden. Hoewel niet meteen problemen zullen ontstaan als er meer dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vitamine D wordt ingenomen, zullen deze zich bij een langdurige (te) hoge inname wel voordoen. Zo kan dit schade aan de bloedvaten, het hart en de nieren aanbrengen. Wees ook alert op symptomen zoals misselijkheid, slaperigheid, verminderde eetlust en obstipatie.
© 2013 - 2019 Misterlak, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.vitaminedinformatie.nl
  • http://www.vitamine-info.nl

Reageer op het artikel "Symptomen vitamine D tekort"

Reactie

Mia, 29-05-2014 18:19 #1
Ik heb een depressie die met hulp al veel verbeterd is. Onlangs heb ik door bloedafname vernomen dat ik vitamine d tekort heb. Ook nam ik lythium die te laag was en heeft de dokter gezegd van te stoppen omdat het niet werkt. Ik voel mij opnieuw meer moe, heb spierpijn, eet moeilijk, huil meer en heb last van constipatie. Kan dit aan vitamine tekort d liggen of door stopping van lythium?

Infoteur: Misterlak
Gepubliceerd: 16-12-2013
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!