InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Feiten over vitaminen

Feiten over vitaminen

Feiten over vitaminen Over vitaminen is inmiddels veel bekend. Vooral over de goede werking op onze gezondheid. Vele mensen slikken daarom aanvullende supplementen en preparaten. Maar wist je bijvoorbeeld ook dat een sigaret 25 tot 110 mg vitamine C vernietigt? Hieronder volgen nog meer interessante feiten en weetjes over vitaminen.

Feiten over vitaminen

Wist je dat...

  • lecithine, dat choline als werkzaam bestanddeel heeft, aan margarine wordt toegevoegd, omdat deze stof de emulsie bevordert, waardoor bij het braden spatten wordt tegengegaan?

  • melk met synthetische vitamine D (dus bijna alle soorten melk die je in de winkel kunt kopen) het lichaam van magnesium kan beroven?

  • mensen die in steden met veel luchtvervuiling wonen veel minder vitamine D krijgen dan hun medemensen op het platteland, omdat de vervuilde lucht de ultraviolette stralen van de zon niet doorlaat?

  • wanneer je meer dan 1 borrel per dag drinkt, je een tekort aan vitamine B1, B6 en foliumzuur kunt krijgen?

  • tachtig procent van de vrouwen in Amerika een tekort hebben aan calcium (kalk)!

  • miljoenen vrouwen de anticonceptiepil gebruiken en dat de meesten niet weten dat hierdoor de beschikbaarheid van B6, B12, foliumzuur en vitamine C in het gedrang kan komen?

  • kinderen hebben anderhalf tot twee maal zoveel proteïnen (eiwitten) nodig per kilo lichaamsgewicht dan volwassenen. Baby's wel drie maal zoveel!

  • kankeronderzoekers van het Massachusetts Institute of Technology hebben ontdekt dat de vitaminen C en E alsmede bepaalde chemische stoffen die indol worden genoemd en die voorkomen in kool, spruitjes en soortgelijke groenten krachtige en kennelijk veilige onderdrukkers zijn van bepaalde carcinogene (kankerverwekkende) stoffen?

  • vitamine B1 kan helpen bij lucht- en zeeziekte?

  • jouw behoefte aan B6 toeneemt wanneer je een dieet met een hoog eiwitgehalte gebruikt?

  • uien, knoflook, radijs en prei bevatten alle een natuurlijk antibioticum dat allicin heet. Dit kan ziektekiemen vernietigen zonder de voor het proces noodzakelijke bacteriën aan te tasten.

  • aspirine kan de uitscheiding van vitamine C met een factor drie vergroten!

  • negen walnoten voldoende vitamine F bevatten om te voorzien in de dagelijkse behoefte hiervan?

Hopelijk geven bovenstaande feiten je meer kennis en inzicht in de werking en noodzaak van vitaminen.
Gerelateerde artikelen
Melk is goed voor elk‘Melk is goed voor elk’ is de alom bekende slogan. Het goede van melk zit in de bouwstoffen. In welke, leest u hier.
Zwangerschap en vitamineZwangerschap en vitamineJe bent zwanger en mensen zeggen tegen je dat je nu 'mag eten voor twee'. Dat is dus niet nodig. Waar je wel op moet let…
Vitaminen uit voedselVitaminen uit voedselVitaminen zijn van onmisbaar belang voor het functioneren van het lichaam. Ons lijf maakt zelf echter geen vitaminen aan…
Bronnen en referenties
  • Het groot vitaminen boek
  • Wikipedia Vitaminen

Reageer op het artikel "Feiten over vitaminen"

Infoteur: Victorho
Laatste update: 20-01-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!