InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Inuline, voeding als medicijn bij diabetes mellitus type 2

Inuline, voeding als medicijn bij diabetes mellitus type 2

Inuline is een stof die de ziekte diabetes mellitus type 2 kan tegengaan. Inuline is een polysacharide; in feite is het een soort suiker. Maar deze suikersoort heeft als voordeel dat het de bloedsuikerspiegel niet verhoogt, zoals witte kristalsuiker wel doet. Daarom kan een diabetespatiënt producten met inuline uitstekend innemen. Gelukkig ben je niet afhankelijk van inuline in medicijnvorm; je kunt je tot voeding wenden om voldoende inuline binnen te krijgen.
Bron: OpenClipart-Vectors, PixabayBron: OpenClipart-Vectors, Pixabay

Inhoud:

Inuline wordt niet verteerd

Inuline wordt niet door het lichaam opgenomen maar deze stof doet wel de bacteriegroei in de maag harmoniseren zodat er een meer gezonde darmflora komt. Dat is de belangrijkste reden om inuline in te nemen. Inulinehoudende voeding kan worden gegeten tegen overgewicht en obesitas maar ook tegen hyperlipidemia en suikerziekte of diabetes mellitus type 2. Inuline zorgt ervoor dat het lichaam niet teveel vetten aanmaakt; dat is de reden dat het tegen obesitas werkt.

Inuline uit cichorei

Inuline wordt in de reguliere geneeskunde gebruikt als middel om suikerziekte of diabetes mellitus type 2 mee te behandelen. Het wordt op industriële wijze voornamelijk geoogst uit de wortel van cichorei. Deze wortel wordt voor consumptie eigenlijk alleen gebruikt om te roosteren en te dienen als vervanging van koffie. Op die manier kun je heel goed inuline binnen krijgen op natuurlijke wijze omdat inuline in water oplosbaar is.

Inuline zorgt voor energieopslag

Inuline is een plantenstof wat zorgt voor energieopslag voor deze plant. Inuline zit vooral in worteldelen van de plant. Inuline is een in water oplosbare stof die volgens Wikipedia in 36.000 planten zit. Dit zijn echter niet allemaal eetbare planten. Als je natuutlijke vormen van inuline wilt innemen kun je kiezen voor de voedselsoorten die in de onderstaande tabel zijn opgenomen..

Inuline wordt gezien als een probioticum omdat hety de darmflora verbetert van samenstelling.

Tabel inulinehoudend voedsel

In de onderstaande tabel zijn alle plantenonderdelen opgenomen waarin veel inuline zit. Je zou dagelijks een groente kunnen eten weaarin inuline zit tegen de degeneratieve ontwikkeling van diabetes mellitus type 2. Ook is het een goed idee om elke dag een banaan te eten als fruit. Knoflook kun je heel goed dagelijks gebruiken, net als uien. Broodvrucht en nangka zijn enigszins duur maar deze producten staan erbij voor als je op vakantie of voor je werk in tropische contreien vertoeft. Daarnaast kun je sommige geneesplanten gebruiken tegen diabetes. Overigens zijn jiaogulan en stevia ook goede antidiabeteskruiden maar deze werken niet op basis van inuline.

Asperges, voedsel tegen diabetes mellitus type 2 / Bron: Rasbak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Asperges, voedsel tegen diabetes mellitus type 2 / Bron: Rasbak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Overige ziekten waarbij inuline helpt

Inuline wordt niet alleen aangewend bij diabetesproblemen. Deze stof wordt eveneens gebruikt bij prikkelbaredarmsyndroom, obstipatie en diarree. Op het gebied van constipatie is aangetoond dat oudere mensen die soms maar eenmaal of tweemaal naar de W.C. gingen, weer een dagelijkse W.C.-gang maken als ze veel voeding met inuline eten. Wat prikkelbaredarmsyndroom betreft; diut heeft vrijwel altijd te maken met een overtal aan een bepaalde bacterie waardoor een ontsteking in de darm ontstaat. Doordat inuline de darmflora herstelt kan prikkelbaredarmsyndroom worden aangepakt.

Koffievervanger

Cichorei en paardenbloemwortel worden gebruikt als koffievervanger. Deze koffie heeft medicinale eigenschappen; het is een goed middel voor diabetespatiënten. Uiteraard moet je koffie niet met suiker drinken. Het is verstandig voor diabetici om stevia te gebruiken; dat is een zoetstof die eveneens diabetes tegen gaat.
Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van aardpeerDe geneeskracht van aardpeerAardpeer is goed voor mensen die lijden aan diabetes. Deze mooie plant wordt nauwelijks gebruikt als landbouwgewas. De a…
Suikerziekte en kruidenOuderdomdiabetes is in de kruidengeneeskunde altijd een ‘populaire’ ziekte geweest. Ook in onze tijd zijn mensen nog bez…
Groenten als geneeskruidDat goede voeding je gezondheid kan bevorderen is nogal vanzelfsprekend, maar dat groenten ook bij ziekte en dus als med…
Darmproblemen en darmfloraDarmklachten en spijsverteringsproblemen zijn eerder regel dan uitzondering in onze moderne maatschappij, evenals tekort…
De geneeskracht van aspergesDe geneeskracht van aspergesAsperges zijn een heerlijke en gezonde seizoensgroente. Het werd door de Egyptenaren al gekweekt om zijn medicinale eige…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Inuline
  • Groot Handboek Geneeskrachtige Planten, Geert Verhelst
  • Afbeeldingen: Publiek domein
  • Afbeelding bron 1: OpenClipart-Vectors, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Rasbak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Inuline, voeding als medicijn bij diabetes mellitus type 2"

Reactie

A., 10-07-2016 04:54 #1
Ik heb zelf geen diabetes, maar hier staat kennelijk veel onzin ik heb zelf namelijk een lange teid zonder koolydraten geleeft
dit gaat priema het lichaam gebruikt eiwit wat om zet in vet en vet in energie.Dus dan gaat dit hele verhaal niet op.
inuline zit in aardappelen word daarom ook aan geraden door veel site, s.Maar bevat ook veel koolydraten en die zet het lichaam om in zuiker wat niet verbruikt zet om in vet.Vandaar over gewicht.Hoe komt u bij u bewering snap ik niet kunt u nader verklaren?
Met vriendelijke groeten. Reactie infoteur, 07-09-2016
Beste A., Het artikel gaat niet over koolhydraten en niet over suiker. Het gaat over inuline. Aardappelen worden niet aangeraden omdat die geen inuline in zich hebben. Zoete aardappel wel, dat is een andere groente en ander verhaal. Waar gaat uw vraag over? Welke bewering zou er gemaakt zijn die niet klopt?

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 16-08-2014
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!