InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Gezond eten tijdens een drukke werkdag

Gezond eten tijdens een drukke werkdag

Gezond eten tijdens een drukke werkdag Als je een drukke baan hebt is het vaak lastig om ook te denken aan een gezonde levensstijl. Toch is het juist met een drukke baan erg belangrijk om fit en gezond te blijven. Een gezond ontbijt, lunch en avondeten zorgen voor genoeg energie tijdens deze werkdag. Algemene tips zijn voldoende water drinken, voor volkorenproducten kiezen en voldoende bewegen. Dit hoeft niet veel tijd te kosten, het kan ook op een efficiënte maar verantwoorde manier.

Algemene tips voor een gezonde levensstijl

De belangrijkste methode om fit te blijven zijn een gezond eetpatroon en voldoende beweging. Bij een drukke dag schiet dit er wel eens bij in. Waak hiervoor en neem toch altijd even de tijd voor je eten en doe geen andere dingen terwijl je eet. Zo houd je meer controle over hoeveel je eet en geniet je meer van je eten.

Volkoren

Kies ook altijd voor volkoren producten. Deze bevatten meer vezels, vitamine en mineralen en geven een langer verzadigd gevoel. Hierdoor heb je minder snel weer honger en kun je je goed concentreren op je werk.

Drinken

Belangrijk is dat je tijdens je werkdag voldoende drinkt. Het liefst niet te veel koffie, een teveel aan cafeïne kan de kwaliteit van je slaap beïnvloeden. Drink in plaats van koffie water. Door 's morgens een kan of fles water op je bureau te zetten is het makkelijker om hieraan te denken. Neem ook voor onderweg een flesje water mee.

Bewegen

Tenslotte is het aan te raden om naast gezond te eten en te drinken ook voldoende te bewegen. Neem bijvoorbeeld de trap in plaats van de lift, maak een lunchwandeling en loop even langs je collega in plaats van een mail te sturen.

Ontbijt

Het goed ontbijt is het beste begin van de dag. Wie in de ochtend niet ontbijt, krijgt al snel de verleiding om naar tussendoortjes zoals snoep en snacks te grijpen. Mensen die ontbijten hebben ook minder vaak last van overgewicht. Leg je smartphone en computer nog even met rust en neem 's ochtend echt de tijd voor een ontbijt. Een volkoren broodontbijt is makkelijk en gezond. Als je geen zin in brood hebt is kun je muesli met yoghurt nemen, of havermout of andere volkoren granen.
Als je toch echt heel weinig tijd hebt 's ochtends maak dan 's avonds alvast je ontbijt klaar. Je kunt ook een smoothie maken. Dit is lekker snel klaar en gezond. Je kunt eventueel het fruit al een dag van tevoren snijden en invriezen, of kant en klaar diepvriesfruit kopen.

Lunch

De lunch is een goed moment om jezelf weer op te laden zodat je er ook in de middag weer tegen aan kan. Om echt goed op te kunnen laden is het goed om niet achter je bureau te lunchen. Het beste kun je lekker naar buiten gaan. Zeker als je een kantoorbaan hebt is wat frisse lucht heel gezond. Je kunt dan ook gelijk een wandelingetje maken zodat je genoeg beweging krijgt.
Neem voor de lunch zo min mogelijk suikerrijke producten, wit brood, fastfood, kant en klaar en gefrituurde producten en bij voorkeur ook niet te veel volvette melkproducten, kazen en vleeswaren. Neem liever magere en halfvolle producten en magere vleeswaren zoals kipfilet, kalkoenfilet en rosbief. Let ook op de hoeveelheid beleg die je op je brood doet. Je maakt je lunch extra gezond door ook fruit en groente toe te voegen.

Avondeten

Vaak schiet na een lange dag koken erbij in. Je kunt dit makkelijker maken door één keer wat meer te koken en daarvan twee keer te eten. Je kan ook variatie aanbrengen door bijvoorbeeld een keer goulash met rijst te eten en de volgende dag goulashsoep. Door zoveel mogelijk in het weekend voor te bereiden bespaar je op een drukke werkdag tijd. Je kan in het weekend boodschappen doen voor de hele week en vervolgens een weekplanning maken zodat je niet meer hoeft na te denken over wat je gaat koken. Ook kun je in het weekend maaltijden maken en deze invriezen. Hier kun je simpele en gezonde bijgerechten bij maken zoals tomaatjes, komkommer of rauwkost. Ook diepvriesgroente zijn een snel en gezond bijgerecht.

Tussendoor

2 tussendoortjes van ongeveer 100 kcal zijn een prima aanvulling op de hoofdmaaltijden. Kies bijvoorbeeld groente, fruit, een cracker, yoghurt of kwark, een mueslireep of ongezouten noten. Wissel ook af in je tussendoortjes. Ook als je onderweg bent is het belangrijk voldoende mee te nemen, bij voorkeur veel groente en fruit. Dit is makkelijk en gezond. Tijdens vergaderingen kun je ook prima een tussendoortje eten. Een doosje aardbeien of druiven is ideaal, deze kun je ook nog met je collega's delen!
Gerelateerde artikelen
Gezonde voeding is belangrijkWe hebben er allemaal de mond vol van ‘gezonde voeding’, want Nederland wordt te dik. Toch gaan de hamburgers, frieten e…
Vijf kilo afvallen in twee weken + recepten, week 2Vijf kilo afvallen in twee weken + recepten, week 2Week twee is begonnen. Streng zijn voor uzelf is soms best moeilijk, maar u kunt het net zo goed als de vele duizenden d…
Dr. Frank dieet... val je werkelijk af?Fijn... het dieet van Dr. Frank zorgt dat je lange tijd een verzadigd gevoel houdt na de maaltijd. Het dieet omvat de bo…
Recepten voor sporters: extra ijzer, koolhydraten en calciumRecepten voor sporters: extra ijzer, koolhydraten en calciumWanneer je actief sport als vrouw is het belangrijk om op je ijzergehalte, calciumgehalte en koolhydraten inname te lett…
Bronnen en referenties
  • http://www.schoolontbijt.nl/waarom-ontbijten, bezocht op 9-10-2014

Reageer op het artikel "Gezond eten tijdens een drukke werkdag"

Infoteur: Mrst
Laatste update: 15-06-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!