InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Breng je lichaam in balans met bitterstoffen

Breng je lichaam in balans met bitterstoffen

Breng je lichaam in balans met bitterstoffen De bittere stoffen uit planten zijn een soort superfood. Ze remmen de eetlust, activeren de spijsvertering, versterken het immuunsysteem en helpen tegen verzuring van het lichaam. Helaas hebben bitterstoffen, de naam zegt het al, een sterk bittere smaak. Desondanks doen we er ons lichaam een groot plezier mee om vaker voedingsmiddelen met voldoende bitterstoffen te eten.

Wat zijn bitterstoffen?

Bitterstof is een verzamelnaam voor alle bitter smakende bestanddelen uit planten. Deze stoffen behoren tot een groep van chemisch zeer verschillende stikstofvrije, zuurstofhoudende verbindingen. Een aantal voorbeelden:
  • Cucurbitacine, komt voor in komkommers.
  • Cynarine, komt voor in artisjokken.
  • Lactucine, komt voor in ijsbergsla.
  • Naringine, komt voor in grapefruits.
  • Aromatische bitterstoffen, komen voor in gedroogde planten zoals basilicum, bonenkruid, rozemarijn, tijm, lavas, anijs, karwij, venkel, koriander en dille.

Het belang van voldoende bitterstoffen

Het spreekwoord zegt het al: Bitter in de mond, houdt het hart gezond. Bittere voedingsmiddelen hebben een aantal functies in het lichaam:
]Bitter activeert de spijsvertering.
Een sterk bittere smaak zorgt voor meer aanmaak van speeksel, maagzuur en gal. Hierdoor verbetert de vertering en vetoplosbaarheid van voedsel. Daarnaast stimuleren bittere voedingsbestanddelen de beweeglijkheid van de darm. Door de toegenomen peristaltische bewegingen wordt het voedsel beter en sneller verteerd.

Bitter zorgt tijdig voor een verzadigingsgevoel.

Door de verbeterde vertering van voedsel, voelen we ons sneller verzadigd. Op deze manier remmen bittere voedingsmiddelen de eetlust tijdig, zodat we ons niet overeten. Het gebruik van bitterstoffen is dan ook aan te raden voor mensen die willen afvallen.

Bitter versterkt het immuunsysteem. De effecten van bittere voeding op de spijsverteringssappen, zorgen voor een optimale darmflora. Onze weerstand bevindt zich voor een groot deel in de darmen, dus een goed darmmilieu kan veel ziektes helpen voorkomen.

Bitter gaat verzuring van het lichaam tegen. Wij eten tegenwoordig veel zoetigheid en industrieel bewerkt voedsel, dat in ons lichaam wordt omgezet in zuren. Om die te neutraliseren heeft het lichaam voldoende basen nodig. Veel bitterstoffen werken sterk basisch, zoals andijvie, radijs, rucola, marjoraan en paardenbloem. Zo helpen ze de zuur/base-huishouding in balans te brengen.

Hoe krijg je meer bitterstoffen binnen?

Door de moderne tuinbouw en het gebruik van kunstmest bevatten groenten tegenwoordig veel minder bitterstoffen dan vroeger. Zo zijn komkommers, wortelen, aubergines en witlof steeds minder scherp gaan smaken. Onze smaak heeft zich hieraan aangepast en we zijn steeds meer gewend geraakt aan milde, zoete voedingsmiddelen. De voedingsmiddelenindustrie speelt in op deze behoefte, met alle gevolgen voor onze gezondheid van dien.

Door weer vaker groenten en kruiden met een bittere smaak op het menu te zetten, worden de smaakpapillen opnieuw in balans gebracht. Voor een nog sterkere bittere smaak is het aan te raden om een tinctuur te gebruiken. Dit zijn zeer geconcentreerde plantenextracten, bijvoorbeeld van lupuline of paardenbloem, die veel bitterstoffen bevatten. Afhankelijk van de tinctuur varieert de dosis van een paar druppels tot een paar theelepels per dag.
© 2015 - 2019 Liesbos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoe kun je afvallen met afslankthee?Hoe kun je afvallen met afslankthee?Kun je afvallen met afslankthee? Is het echt zon wondermiddel als constant wordt beweerd? Hoe werkt het afvallen met af…
Aantal calorieën in groenteAantal calorieën in groenteHoeveel calorieën zitten er in de groentes die je eet? Dit kan handig om te weten, bijvoorbeeld omdat je wilt afvallen.…
Afvallen? Voorkom een vitaminetekortAfvallen? Voorkom een vitaminetekortBen jij aan het lijnen? Pas dan heel goed op dat je geen vitaminetekort krijgt. Veel mensen die proberen af te vallen he…
Spelregels voor een gezonde voedingEen gezonde voeding bestaat uit voldoende vezelrijke producten, veel groente en fruit eten en niet teveel verzadigd vet,…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Braetschit, Pixabay
  • http://www.hetfytocentrum.nl/VOEDINGSADVIES-bij----.html
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Bitterstof
  • http://www.totalhealth.eu/customers/totalhealth.ziltsysteem.nl/documents/eerste%20jaars/totalhealth@zonnet.nl/Zuur-basen%20evenwicht.pdf

Reageer op het artikel "Breng je lichaam in balans met bitterstoffen"

Reacties

Vereniging Aaneen, 09-03-2018 20:59 #3
In de Surinaamse toko's vind je de bittere groentes: antroewa en sopropo. Uitstekend om mee te koken met vlees of vis, de antroewa eerst schillen en de sopropo eerst uithollen.
Smakelijk eten!

Bert, 18-11-2015 14:34 #2
"Bitter gaat verzuring van het lichaam tegen."
Het lichaam kan niet verzuren, als je geen acute hart- of longproblemen hebt, er is constante zuurgraad die in evenwicht wordt gehouden door de nieren en de longen. Nieren scheiden meer zuur dan wel base uit om het evenwicht te bewaren. Longen scheiden zuur als koolzuur uit en je gaat vanzelf hijgen als je te veel zuur hebt door een hogere verbranding, niet omdat je zuurstof te kort komt, de zuurgraad is de trigger om te dieper adem te halen.
Hier geld hetzelfde voor als het zogenaamde ontgiften, je hoeft niet te ontgiften, omdat je lever nieren en darmen dit zelf doen.
Al deze verzinsels komen uit de koker van of goed bedoelende mensen met te weinig kennis van het menselijk lichaam of van "natuurgeneeswijzen" die hier geld in zien.

Hubert, 06-02-2015 11:12 #1
Zeer juist dat verhaal over bitterstoffen. Behept met een slechte spijsvertering gebruik ik al decennia lang tincturen van:
- Acorus calamus = Kalmoeswortel
- Artemisia Absinthium - Alsem
- Zingiber officinalis - Gember
Zeer tot mijn tevredenheid. Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft.

Infoteur: Liesbos
Gepubliceerd: 31-01-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!