InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Gezondheidsaspecten en toepassing groene thee

Gezondheidsaspecten en toepassing groene thee

Gezondheidsaspecten en toepassing groene thee Behalve dat het lekker is, heeft groene thee ook iets in zich dat we als helend kunnen bestempelen. Toch heeft groene thee ook nog steeds een soort “alternatief” imago en dat heeft slechts te maken met het gegeven dat we min of meer opgevoed zijn met zwarte thee en groene thee pas de laatste tientallen jaren een opmars maakt, althans in het westen. Maakt onbekend onbemind? Wat is het helende effect en hoe kunnen we het nog meer toepassen?

Oorsprong

In China, waar we groene thee als basis aantreffen, is het normaal om groene thee te drinken. Er zijn verschillende kwalen waar de Chinees groene thee voor inzet en dit al eeuwen lang. Met name de hoge Chinese geestelijken maakten er gretig gebruik van. Aansluitend veroverde groene thee Japan en pas daarna de rest van de wereld.

Stoffen als toegevoegde waarde

Dit alles neemt niet weg dat het proces inmiddels ook daar steeds meer verfijnd is. De basis is echter gelijk gebleven en heeft te maken met het gegeven dat het fermentatieproces niet wordt toegepast in groene thee. Zo blijven de aanwezige voedingsstoffen beter aanwezig.

Catechine is een verzamelnaam voor verschillende polyfenolen die we als antioxidanten in de planten terug kunnen vinden. Als we verse thee zetten, dan neemt dat zeker één derde voor zijn rekening en dit gedeelte neemt enorm af als je fermenteert.

De celbeschermende stoffen zijn ook actief om slechte cellen af te remmen. Waar de goede cellen onaangeroerd blijven, zullen de slechte of zieke cellen sneller vervangen worden. De polyfenolen/plantaardige antioxidanten in de thee zijn hier debet aan.

Leren drinken?

Is het een kwestie van leren drinken? Ja en nee, want het heeft eigenlijk ook te maken met hoe je thee zet. Hoewel we theewater altijd laten koken, is groene thee blij met water dat op 65 tot 85 graden zit. Kokend water kan juist een meer bittere en te sterke smaak teweeg brengen (dit heeft met het hoge ijzergehalte in thee te maken). De meeste theesoorten moet je slechts enkele minuten (2 a 3) laten trekken.

Bron: Jill111, PixabayBron: Jill111, Pixabay

Helende werking

Antioxidanten en vitamines

De helende werking in thee heeft behalve de aanwezige antioxidanten ook te make met de bron van vitamines in thee. Groene thee bevat veel vitamine C en provitamine A. Dit heeft en positief effect op een mooie egale huid, mooie nagels, gezond haar en gezond tandvlees.

Stofwisseling

Verder heeft groene thee een positief effect op het metabolisme (ofwel onze stofwisseling). Deze wordt gestimuleerd, met als gevolg dat vetten sneller verbranden en omgezet worden in energie. De opslag van vetten wordt vervolgens ook kleiner. Het wordt niet voor niets altijd als extra aan een dieet toegevoegd.

Toepassing

Als je nu niet van het theedrinken bent, maar je wilt wel de positieve effecten van het nuttigen van groene thee, dan kan je groene thee ook toevoegen aan een smoothie.
Maak een combinatie van:
  • 2 kopjes thee gezet van groene thee
  • 1 eetlepel honing
  • 1 eetlepel chiazaad
  • 1 eetlepel lijnzaad
  • 400 gram magere yoghurt
  • 250 aardbeien of frambozen of rode bessen
  • een beetje water (om het drinkbaar te maken)

Tot slot

Inmiddels heeft groene thee wel een bewezen positieve rol op de mens, maar je moet het soms leren drinken. Als het nu echt niet gaat, pak dan het alternatief op, want regelmatig groene thee is geen overbodige luxe voor het lichaam.
Gerelateerde artikelen
Kun je afvallen met het drinken van groene thee?Kun je afvallen met het drinken van groene thee?Thee in het algemeen is een goede vervanger van dikmakers als frisdranken en sapjes. Groene thee is een wat bittere thee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jill111, Pixabay
  • Healthy, 2015, nr. 1
  • Y. Buitenkamp - diëtist
  • Afbeelding bron 1: Jill111, Pixabay

Reageer op het artikel "Gezondheidsaspecten en toepassing groene thee"

Infoteur: Annastaal
Laatste update: 21-09-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!