InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van tapiocameel of cassavemeel

De geneeskracht van tapiocameel of cassavemeel

Cassavemeel wordt in Spaanstalige landen vaak tapiocameel genoemd. Tapiocameel is een handig keukenproduct met bovendien enkele medicinale eigenschappen. Je kunt het op diverse wijzen inzetten. Medicinaal gezien is het vooral goed voor diabetici. Daarnaast kan een dunne coating van tapiocameel op gesneden fruit verbruining voorkomen. Tapiocameel heeft allerlei interessante toepassingen.
Brood van tapiocameel / Bron: Riba28-maps / Wikimedia CommonsBrood van tapiocameel / Bron: Riba28-maps / Wikimedia Commons

Inhoud:

Vezelgehalte tapiocameel

Er zitten veel vezels in tapiocameel. Deze worden grotendeels niet verteerd. Toch hebben ze een belangrijke functie. Vezels verbeteren de werking van de spijsvertering waardoor er uiteindelijk meer voedingstoffen worden opgenomen. Door de vezelvoorraad is tapioca een relatief gezond meel. Vezels zijn onder andere goed voor de bloeddruk en voor mensen met diabetes mellitus type 2.

De geneeskracht van cassave komt grotendeels overeen met die van cassavemeel.

Tapioca als bacteriedoder

Op voorverpakte salades wordt een eetbare stof gespoten zodat de gesneden stukjes groente stukjes niet te laten bederven. In 2010 zagen Taiwanese onderzoekers dat een coating op basis van tapioca aangevuld met een extract van groene theebladeren een goede werking heeft om bacteriegroei tegen te gaan. Tapioca heeft meer toepassingen dan alleen op culinair gebied. Het is in ieder geval goed dat de wetenschappers een natuurlijke stof gebruiken om verkleuring van gesneden fruit tegen te gaan. Misschien wordt dit wel algemeen gebruik en krijgen we door tapiocacoating minder onwenselijke synthetische verkleuringbestrijders te eten.

Goed voor diabetici

Tapiocameel heeft een therapeutisch effect voor mensen met diabetes mellitus type 2, zo concluderen Japanse onderzoekers. Deze meelsoort blijkt de insulineresistentie te verlagen. Tapiocameel blijkt de afla-amylyse te versterken en de opneembaarheid van insuline te vergroten. In het onderzoek gebruikte men ratten.

In dit artikel worden alleen wetenschappelijke bronnen gebruikt.

Tapioca verlaagt cholesterol

Tapiocameel vergroot de uitscheiding van gal. Gal is één van de stoffen die de lever nodig heeft om te functioneren. Door een hogere galproductie kan de lever efficiënter werken. Dat concludeert een Japans onderzoeksteam in 2006. De onderzoekers zagen dat er een lagere kans is op een te hoog cholesterolgehalte als er tapiocameel werd gegeten. In het onderzoek werden vrouwelijke ratten gebruikt die men een hormoontekort had gegeven.

De bladeren zijn nog gezonder

De bladeren van de cassaveplant of -boom zijn nog gezonder dan de wortel die normaal gegeten wordt en waar het poeder van wordt gemaakt. De bladeren bevatten vooral veel proteïnen maar ook andere fytonutriënten zoals mineralen, vitaminen en polyfenolen. De laatste tijd begint men in Afrika steeds vaker ook de cassavebladeren te eten, wat men in allerlei Aziatische landen al eeuwenlang deed. Braziliaanse onderzochten in 2013 cassavemeel dat verrijkt was met cassavebladeren. Men zag dat als gewoon cassavemeel verrijkt is met 2.5% cassavebladpoeder, het eindproduct zoals brood, lekkerder van smaak was.

Tapiocameel en durummeel

Een Nigeriaans onderzoek zag in 2014 dat qua voedingswaarde tapiocameel en durummeel elkaar heel goed aanvullen. De onderzoekers gaan zo ver om te zeggen dat wat voedingswaarde betreft het wenselijk zou zijn dat er deegproducten zoals pasta worden gemaakt van een combinatie van cassavemeel en durummeel. Cassave behoort momenteel tot de meest belangrijke voedselsoorten in Afrika.

Zelf cassavemelk of tapiocamelk maken

Van cassavemeel kun je een melk maken door het te koken in ruime hoeveelheid water naar eigen inzicht. Vervolgens laat je het afkoelen en zet je het in de koeling zodat het altijd klaar is om te gebruiken. Je kunt het twee tot drie dagen bewaren in de koelkast. Het is goed om het maken van alternatieve melk als variatie te zien. Melk, het witte gevaar hebben we niet echt nodig maar wel voedingsstoffen uit alternatieve melk zoals amandelmelk, rijstmelk, kikkererwtenmelk en havermoutmelk.

Gebruikstips cassavemeel

Niet iedereen kent tapiocameel. Dit is een veelzijdig inzetbaar product. Onderstaande lijst is niet volledig. Het is slechts een indicatie waarvoor je het allemaal zou kunnen gebruiken. Op grond van dit lijstje kan je eigen creatief vermogen inspiratie opdoen.
  • Cassavemelk kun je door een roomsoep doen als veganistische room.
  • Cassavemelk kun je gebruiken om een pap, havermout of muesli mee te maken.
  • Cassavemeel is inzetbaar om pannenkoeken mee te maken.
  • Maak eens pannenkoeken van cassavemeel of een mix van deze meelsoort en een ander meel.
  • Cassavemeel kun je toevoegen aan broodmeel.
  • Cassavemeel kun je met water tot een sausje bereiden. Voeg al roerend net zoveel aan het bijna kokende water toe totdat de substantie een dikke pap wordt. Naar eigen inzicht kun je de saus op smaak brengen met een groente, bijvoorbeeld door champignons te bakken in roomboter en deze met een handblender door de tapiocasaus te mengen.
  • Cassavemeel kun je toevoegen aan een ontbijtsmoothie met bijvoorbeeld sinaasappelsap, muesli en banaan.
  • Cassavemeel kun je gebruiken voor het minder waterig maken van een vulling, soep of een saus. Voeg het poeder al kloppend met een garde toe. Of beter: maak het eerst met een beetje kookvocht in een schaaltje.
  • Cassavemelk is een leuke afwisseling om te gebruiken als basis voor een milkshake. Mix het met vers fruit of een fruitpoeder zoals ananaspoeder, aardbeipoeder, kiwipoeder, appelpoeder of peerpoeder.
Gerelateerde artikelen
De geneeskracht van cassaveDe geneeskracht van cassaveCassave is een lekkere, glutenvrije groente uit de tropen. Volgens de Indianen is het als volgt ontstaan. Een Indiaans k…
Diabetes en rode wijn: een gezonde combinatieDiabetes en rode wijn: een gezonde combinatieRode wijn en diabetes lijkt op het eerste zicht een heel ongezonde combinatie. Wijn en alcohol hebben in het algemeen de…
HbA1c en diabetesInleiding Als controle kan een diabeet zelf zijn glucose concentratie meten met een metertje in huis. Voor de arts is he…
Het glutenvrije dieetHet glutenvrije dieetMensen met coeliakie mogen geen gluten eten omdat ze dan last krijgen van hun darmen. Het is in het begin even wennen, e…
Diabetes en SteviaWerkt Stevia tegen diabetes? Mensen met diabetes hebben uiteraard ook wel eens trek in iets zoets en uit verschillende o…
Bronnen en referenties
  • Coatings salade: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20138382
  • Diabetes tapiocameel: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19397723
  • Goed voor gal en lever: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16802694
  • Vezels in tapiocameel: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19397723
  • Tapiocameel en durummeel: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3959959/
  • Tapiocameel en cassavebladmeel: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24804041
  • Foto cassavebrood: "Bolachinha de goma" by Riba28-maps - Own work. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons
  • Foto Schaal op vuur: "Manioc m" by African Hope - Own work. Licensed under CC BY-SA 4.0 via Wikimedia Commons
  • Afbeelding bron 1: Riba28-maps / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "De geneeskracht van tapiocameel of cassavemeel"

Reactie

Martien van Nistelrooij, 02-06-2015 17:04 #1
Cassavemeel en tapiocameel zijn verschillende producten. Tapiocameel verkrijgt men door de geraspte wortels te wassen met water, het is te vergelijken met aardappelzetmeel. Voor cassavemeel worden de geraspte wortels gedroogd en gemalen. Reactie infoteur, 14-06-2015
Beste Martien van Nistelrooy,

Ik vermoed dat je het hebt over bittere cassave, een andere plant. Want tapiocameel en cassavemeel zijn twee namen voor hetzelfde product. Ze worden allebei gemaakt van de wortel, de cassaveknol. Wel is het verwarrend dat sommige mensen menen een meel van de hele cassaveplant te moeten maken en dit ook de naam tapiocameel te moeten geven. Deze verwarring wordt veroorzaakt door distributeurs van tapiocameel.

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 31-05-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!