InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Is hüttenkäse gezond?

Is hüttenkäse gezond?

Is hüttenkäse gezond? Hüttenkäse is een jonge ongerijpte kaas die ook wel cottage cheese genoemd wordt. In zijn structuur lijkt het op kwark of dikke yoghurt, maar het is dikker dan deze twee. Hüttenkäse kan namelijk ook als broodbeleg worden gebruikt. Ten opzicht van normale kaas heeft het een aantal voordelen, welke zijn dit en hoe gezond is hüttenkäse eigenlijk?

Wat is hüttenkäse?

Hüttenkäse, of cottage cheese, is een kwarkachtige kaassoort die wordt gemaakt van wrongel (massa van samengeklonterde eiwitten uit melk). Deze wrongel heeft men laten uitlekken, maar het is niet geperst. Hierdoor blijft er nog wat melkwei in de kaas over en is de kaas smeerbaar.

Is hüttenkäse gezond?

Weinig vet

Hüttenkäse bevat aanzienlijk minder vet dan normale kaas. Ook magere kaas (30+) bestaat voor 15% uit vet. Hierbij is de hoeveelheid verzadigd vet vaak er hoog. Van teveel verzadigd vet kun je hart en vaatziekten krijgen. Hüttenkäse bestaat maar voor 3,9% uit vet. Aanzienlijk minder dus.

Minder natrium

Naast minder vet zit er in hüttenkäse ook een stuk minder natrium ter vergelijking met normale kaas. Teveel natrium kan leiden tot een hogere bloeddruk wat weer kan resulteren in allerlei ziekten.

Veel eiwit

Er zit veel eiwit in hüttenkäse, dit is positief nieuws want eiwit dient namelijk als bouwstof voor het menselijk lichaam. Per 100 gram zit er wel meer dan 10 gram aan eiwit in hüttenkäse. Hierdoor is hüttenkäse een geliefd product bij bodybuilders en fanatieke fitnessers.

Gewicht onder controle houden

In hüttenkäse zit veel caseïne (eiwit) van caseïne raak je snel gevuld en hierdoor heb je minder trek in ongezonde snacks.

Sterke botten

Hüttenkäse is rijk aan calcium, calcium staat erom bekend dat het erg goed voor de botten is. Voor zwangere vrouwen is het zeer belangrijk om genoeg calcium binnen te krijgen omdat het kind deze stof anders uit je eigen botten haalt. Je beschermt jezelf dan tegen ziekten als osteoporose.

Gebruik van hüttenkäse

Als broodbeleg

Ooit eens kwark op brood gehad? Waarschijnlijk niet. Met hüttenkäse kan het wel. Omdat het een dikkere structuur dan kwark heeft is het makkelijk smeerbaar zonder dat het als een vloeistof in je brood trekt. Met wat sla en groente of fruit als extra smaakmaker is het een erg gezond broodbeleg. Naast broodbeleg is hüttenkäse natuurlijk ook geschikt op een cracker of een toast.

Danone

Het merk Danone wil hier in 2015 iets aan veranderen. Zij willen de doelgroep inspireren om hüttenkäse voor meer dingen te gebruiken. Salades, zoetwaar, deserts en volledige maaltijden. Dit werd gedaan door bloggers verschillende recepten te laten maken waarin hüttenkäse werd gebruikt.

Voor bodybuilders en fanatieke fitnessers

Eiwit is een middel dat ervoor zorgt dat de spieren groeien. Het is een bouwstof voor de spieren. Direct na het sporten heb je eiwit nodig dat snel in het lichaam opgenomen wordt, hiervoor komen normale eiwitshakes in aanmerking. In hüttenkäse zit een eiwit dat langzamer door het lichaam wordt opgenomen, het zogenaamde caseïne eiwit. Dit is het perfecte eiwit om in te nemen net voordat je naar bed gaat. Dit omdat de spieren ‘s nachts herstellen en hier eiwit voor nodig is. Met caseïne kun je de hele nacht toe. In hüttenkäse zit veel caseïne en het is goedkoper dan caseïne shakes en dus het perfecte middel voor bodybuilders en fanatieke fitnessers.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gezonde voeding: Hüttenkäse of Cottage cheeseGezonde voeding: Hüttenkäse of Cottage cheeseIn Nederland is naam Hüttenkäse bekender dan als we over Cottage cheese spreken. Toch hebben we het dan over dezelfde ka…
Eten tijdens het lijnenEten tijdens het lijnenHet is een open deur om te zeggen dat als je aan het lijnen bent je toch moet zorgen dat je de juiste voeding binnen kri…
Gezond en lekker afvallenGezond en lekker afvallenDat willen we allemaal, gezond en lekker eten en toch even wat kilo’s kwijt voor de zomer. Of als je wat meer overgewich…
Pasta in de wokPasta in de wokWe zien steeds meer gerechten met pasta in de wok. De pasta, welke gewenst is, altijd eerst goed koken (moet beetgaar zi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: FASTILY (TALK), Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/H%C3%BCttenk%C3%A4se
  • http://www.healthsomeness.com/cottage-cheese-health-benefits/
  • http://lifestyledishbymaris.nl/is-hüttenkäse-gezond/
  • http://semilo.nl/blog/food-bloggers-aan-de-slag-met-hüttenkäse/
  • http://fitmixer.com/amazing-muscle-building-benefits-cottage-cheese/

Reageer op het artikel "Is hüttenkäse gezond?"

Infoteur: Freshprince
Gepubliceerd: 29-07-2015
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!