InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De kracht van soja: voedingswaarde, isoflavonen, groei

De kracht van soja: voedingswaarde, isoflavonen, groei

De kracht van soja: voedingswaarde, isoflavonen, groei Soja en sojabonen staan bij de meeste mensen niet op het wekelijkse menu. Dat is jammer want soja draagt bij tot een goede en evenwichtige gezondheid. Dit is dan ook de reden waarom dit product al eeuwenlang gegeten wordt in Oost-Azië. Behalve de voedingswaarde is er tevens een stijgende vraag van dokters en wetenschappers om ons voedsel minder dierlijk te maken en over te stappen naar plantaardige voeding. De dokters argumenteren dat het gezonder is en de wetenschappers dat het milieuvriendelijker is. Wat maakt het zo gezond? Welke kracht schuilt erin de sojaboon? Welke voedingswaarde heeft het nu precies? Wat zijn isoflavonen? Waarom kan soja kanker voorkomen?

Wat zijn sojabonen?

Groei van sojabonen

Sojabonen zijn peulvruchten en behoren tot dezelfde categorie als de erwten en groene bonen. Terwijl bij het planten de grondsoort vaak een afdoende rol speelt, is dat niet zo bij de sojaplant. Dit brengt met zich mee dat men dus op bijna elke soort grond soja kan telen. Het is wel zo dat ze makkelijker telen op een vochtige grond en in een tropisch tot subtropisch klimaat. De temperatuur van 20 tot 30 graden zorgt voor een ideale groei.

 De peulen van een sojaplant zijn harig / Bron: Jcesar2015, Pixabay De peulen van een sojaplant zijn harig / Bron: Jcesar2015, Pixabay
De sojaplant
De plant zelf is recht en kan tot 2 meter hoog worden. Hij heeft drieledige bladeren en de peulen zijn harig. In één peul zitten er één tot vier zaden. Die zaden kunnen variëren in kleur. Zo heb je groene, bruine, zwarte of lichtgele zaden. Bij het in bloei staan van de plant verschijnen er witte, paarse of roze bloemetjes.

Voedingswaarde van sojabonen?

Complete eiwitten

Sojabonen bevatten hoogwaardige eiwitten. Vandaar dat ze goede vervangers zijn van dierlijke producten. Bovendien zijn deze eiwitten, wat bij andere plantaardige eiwitten niet altijd het geval is, compleet. Dit betekent dat ze alle essentiële aminozuren, de bouwstenen van eiwitten, in voldoende hoeveelheden bevatten om in de behoeften van het lichaam te voorzien. De eiwitten in soja zijn gelijkwaardig aan die van melk, vlees en eieren. Vandaar dat men kan zeggen dat de verrijkte plantaardige alternatieven op basis van soja een evenwaardig alternatief zijn voor gewone zuivelproducten.

Gezond vetgehalte

Sojabonen hebben een gezond vetgehalte. Zo bevatten ze weinig verzadigde vetten en hebben ze toch meervoudige onverzadigde vetzuren zoals omega-3 en omega-6. Omega-3 heeft een positief effect op de hersenen, het hart en de bloedvaten. Het zou ook ontstekingen afremmen en zorgen voor een gezonde bloedsuikerspiegel. Omega-6 heb je dan weer nodig om de aanmaak van cholesterol af te remmen en je afweersysteem te versterken.

Calcium?

Onze botten kunnen we gezond houden bij het innemen van voldoende calcium en vitamine D. Ook deze beide elementen zitten in sojabonen. Het toegevoegde calcium wordt even goed opgenomen door het lichaam als het calcium in koemelk.

Isoflavonen?

Wat zijn isoflavonen?

Isoflavonen zijn natuurlijke plantaardige verbindingen. Ze komen van nature voor in soja en behoren tot de groep polyfenolen. Polyfenolen tref je ook aan in tal van planten en groenten zoals granen, druiven, selder, asperges, broccoli, spruiten en bonen.

Isoflavonen hetzelfde als oestrogeen?

Isoflavonen worden soms ook fyto-oestrogenen genoemd maar na tal van onderzoeken weet men nu dat er een duidelijk verschil is tussen isoflavonen en oestrogeen. De activiteit van oestrogeen ligt veel hoger dan van isoflavonen. Bovendien is oestrogeen een menselijk hormoon en geen plantaardige verbinding.

Voordelen van isoflavonen?

Men doet nog steeds onderzoek naar de voordelen van isoflavonen. Men ontdekte echter wel al dat ze hartkwaalrisico’s doen dalen, en de botdichtheid verbeteren. Ook zijn isoflavonen belangrijk in het voorkomen van hormoonafhankelijke kankers. Borstkanker is hier een voorbeeld van. Ook een ander hormonaal gegeven zoals de menopauze kan beïnvloed worden door het innemen van producten die isoflavonen bevatten. Zo verminderen ze de symptomen van de menopauze. Isoflavonen beschermen tevens de prostaat.

Lees verder

© 2015 - 2019 Pops, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
De herkomst van de sojaboon en gebruik in de keukenDe herkomst van de sojaboon en gebruik in de keukenSoja is in de Nederlandse keuken steeds meer ingeburgerd geraakt. Althans de bekendheid met het bestaan van dit product…
Isoflavonen, gezondheidsbevorderende plantaardige stoffenIsoflavonen, gezondheidsbevorderende plantaardige stoffenIsoflavonen zijn plantaardige stoffen die gezondheidsbevorderende eigenschappen hebben en lijken op het door de mens zel…
Hoe gezond zijn vleesvervangers?Hoe gezond zijn vleesvervangers?We eten met zijn allen steeds minder vlees. Gezondheidsoverwegingen zijn hiervan de oorzaak. Steeds meer landgenoten kam…
Soja, gezond maar niet overdrijvenSojabonen zijn zeker gezond. Maar, zijn we niet aan het overdrijven? Sojamelk, sojadrank, sojadessert, tofu, tahoe, temp…
Lekker en gezond met sojaLekker en gezond met sojaSoja is een product wat vervaardigd wordt uit de sojaboon, soja is volledig plantaardig en erg gezond. Er komen steeds m…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Scott Bauer, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Folder think pink
  • www.dokterdokter.nl bekeken op 8/11/2015
  • www.isoflavones.info bekeken op 8/11/2015
  • Afbeelding bron 1: Jcesar2015, Pixabay

Reageer op het artikel "De kracht van soja: voedingswaarde, isoflavonen, groei"

Infoteur: Pops
Laatste update: 12-10-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!