InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Afkomen van dat hongergevoel

Afkomen van dat hongergevoel

Afkomen van dat hongergevoel Je hebt net een flinke maaltijd op en een kwartier later begint je maag alweer plotseling te knorren. Het komt voor dat mensen gedurende de dag vaak (of zelfs altijd) een zogeheten hongergevoel hebben. Waarom krijgen we plotseling een stevige trek in voedsel en hoe kun je van dat frustrerende gevoel afkomen?

Vreemde redenen om te eten

Het komt voor dat mensen om aparte redenen honger krijgen. Emotionele honger is een voorbeeld hiervan. Hierbij is er sprake van een spontane eetlust door emoties. En dat zijn meestal verdrietige gevoelens. Eten verzacht de emotionele pijn die is ontstaan. Dit is een linke situatie, want voedsel is het enige wat je door de dag heen helpt. Een andere reden waarom mensen zoveel eten is omdat ze simpelweg niets te doen hebben. Eten uit verveling klinkt misschien heel stom, maar komt toch regelmatig voor. Wanneer je vol zit met energie en niets te doen hebt ga je eten zien als een activiteit om de uren door te komen.

Bij emotionele honger is het belangrijk om je gevoelens onder controle weten te krijgen. Je moet andere manieren zien om je emoties te kunnen uiten. Je kunt bijvoorbeeld gaan sporten, lezen of socialiseren. Een vertrouwenspersoon of psycholoog inschakelen kan in dit proces eventueel helpen. Eetbuien die ontstaan uit verveling zijn eenvoudiger om op te lossen. Zorg ervoor dat je elke paar uur van de dag sowieso iets te doen hebt. Wanneer je hersenen op andere dingen dan eten gefocust zijn dan vermindert of verdwijnt die eetlust ook.

Wanneer heb ik honger?
  • Je maag rammelt
  • Je voelt je draaierig
  • Je ogen zijn moe
  • Je voelt je slap in je benen
  • Je voelt je slapjes

Toon je minstens drie van deze symptomen dan kun je spreken van een hongergevoel

Waarom blijf ik constant eten?

Verschillende dingen kunnen ervoor zorgen dat je een hongergevoel en eetlust aanhoudt. Het drinken van frisdrank en andere zoetigheden is één van die punten. In deze suikerrijke dingen zit een stof genaamd fructose die ervoor zorgt dat je hersenen denken dat je niet genoeg voedsel hebt ingenomen. Je hersenen worden als het ware voor de gek gehouden en hierdoor ontstaat een grotere eetlust.

Er wordt vaak gezegd dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is en dat klopt als een bus. Een slecht ontbijt kan er voor zorgen dat je de rest van de dag meer dan normaal gaat eten. Ontbijt dus goed. Verder is het belangrijk om dagelijks genoeg vocht in te nemen. Vitamines zijn ook belangrijk en dan voornamelijk vitamine B. Deze stof zorgt namelijk voor het energietoevoer in je lichaam.

Een goede voeding

Een goede voeding hebben is belangrijk. In je voedsel zitten veel voedingsstoffen. De belangrijkste voedingstoffen zijn eiwitten, koolhydraten en vetten. Je hebt dagelijks een bepaalde hoeveelheid hiervan nodig. Eiwitten en vetten helpen je om een voller gevoel in je maag te krijgen. Koolhydraten geven je de juiste energie om scherp voor de dag te komen. Het is dus belangrijk dat je deze voedingstoffen in je dagelijkse voeding opneemt.

Eiwitrijk voedsel (vlees, vis en zuivelproducten)

  • Vis: tonijn, zalm, koolvis, makreel, koolvis
  • Vlees: kip (en eieren), kalkoen, rood vlees, gehakt, tartaar, lever
  • Zuivelproducten: yoghurt, kwark, kaas, melk

Vetten (verzadigd)

  • Olijfolie, lijnzaadolie, walnootolie
  • Braziliaanse noten, walnoten, amandelen, pompoenpitten
  • Avocado's

Gezonde koolhydraten

  • Volkorenbrood, volkorenpasta, havermout, zilvervliesrijst
  • Fruit, groentes, knollengewassen, peulvruchten

Een hongergevoel oplossen

Je kunt een aantal dingen aan je dagelijkse handelingen veranderen om een hongergevoel te voorkomen. Vermijd teveel cafeïnegebruik. Cafeïne zorgt er weliswaar voor dat je eetlust afneemt, maar zodra het effect is uitgewerkt zal die eetlust alleen maar sterker terugkomen. Eet verder meerdere kleine porties verspreid over de hele dag in plaats van grote porties. Je hersens zullen denken dat je meer eet dan normaal, omdat je vaker aan het eten ben.

Een aantal kleine tips die je aardig op weg kunnen helpen:
  • Poets je tanden vaker per dag
  • Drink water wanneer je honger krijgt
  • Begin een voedingsschema te volgen
  • Zoek afleidingen wanneer je honger krijgt

Conclusie

Een hongergevoel kan een negatieve invloed hebben op je leven. Om van dit probleem af te komen zal je een gezonde voeding moeten hebben en zul je de knop in je hoofd moeten omdraaien. Zeg de volgende keer wanneer je weer een spontane eetlust hebt 'nee' tegen jezelf. Op deze manier word je gedisciplineerder in je eetgedrag. Uiteindelijk kan dit ervoor zorgen dat je afkomt van dat frustrerende hongergevoel.
© 2016 - 2019 Tekstschrijver9, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Emotionele eter, wat is dat?Wat is een emotionele eter? Overgewicht en gezondheidsproblemen kunnen ontstaan als iemand een emotionele eter is. Veel…
Voedsel en emotieVoedsel en emotieIedereen heeft er wel eens last van; een rotgevoel. Voor veel mensen is eten dan een goede oplossing om dit gevoel van l…
Eetlust: opwekken en verminderenEetlust: opwekken en verminderenEetlust: opwekken, vermeerderen en verminderen. De eetlust wordt door de maag voortgebracht: wanneer de maag lange tijd…
Afvallen: Voorkomen van een hongergevoel of hongerAfvallen: Voorkomen van een hongergevoel of hongerAfvallen betekent minder eten. En minder eten betekent sneller een hongergevoel. Honger maakt het afslanken moeilijk: je…
Leptine, CCK, PYY, incretine en ghreline; hongerhormonenEr zijn verschillende hormonen die een effect hebben op het honger- en verzadigingsgevoel. De meeste van deze hormonen (…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Couleur, Pixabay
  • http://www.droogtrainen.com/eiwitrijk-voedsel-om-vet-te-verbranden-en-spiermassa-op-te-bouwen/
  • http://www.optimalegezondheid.com/de-goede-gezonde-vetten/
  • http://www.optimalegezondheid.com/honger-hebben-na-het-eten/

Reageer op het artikel "Afkomen van dat hongergevoel"

Infoteur: Tekstschrijver9
Gepubliceerd: 04-03-2016
Subrubriek: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!