InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Zeewier in voeding: Voordelen voor de gezondheid

Zeewier in voeding: Voordelen voor de gezondheid

Zeewier in voeding: Voordelen voor de gezondheid In het water bevinden zich algen, een groep plantaardige organismen. Zeewieren zijn de grotere algen die aanwezig zijn in of in de buurt van zoute wateren. Zeewier, dat in veel verschillende soorten bestaat, bevat over het algemeen veel gezonde mineralen, voedingsstoffen en vitaminen. Deze zijn over het algemeen gemakkelijk door het lichaam af te breken. Het is nuttig om zeewier toe te voegen aan de voeding omdat dit tal van gezondheidsvoordelen oplevert, zoals onder andere een gezonder hart, een bescherming tegen te hoge bloedsuikerspiegels en de ondersteuning van de darmgezondheid.

Soorten zeewier

Soorten zeewier zijn onder andere:
  • blauwgroene algen, zoals spirulina en chlorella
  • dulse
  • kelp
  • kombu
  • nori
  • wakame

Voordelen van zeealgen in voeding

Bescherming van hart

Vezelrijk voedsel zoals algen verlaagt het cholesterolgehalte in het bloed. Deze oplosbare vezels binden zich aan galzuren of zouten in het lichaam. Het lichaam gebruikt dan cholesterol om deze elementen te vervangen, wat mogelijk resulteert in een afname van het totale cholesterolgehalte met maximaal 18 procent. Veel soorten algen bevatten ook een hoog gehalte aan antioxidanten, die na verloop van tijd ook de gezondheid van het hart ondersteunen.

Hulp bij diabetes mellitus (suikerziekte)

Vezelrijke voedingsmiddelen zijn mogelijk nuttig bij patiënten met diabetes mellitus (suikerziekte). Grote hoeveelheden vezels helpen namelijk bij het reguleren van de bloedsuikerspiegel en het insulinegehalte. Het toevoegen van zeewier aan de voeding helpt de vezelinname van een persoon te verhogen zonder een grote toename in calorieën. Verbindingen in één type zeewier verlagen mogelijk een hoge bloedsuikerspiegel bij diabetes mellitus type 2. Verbindingen in zeewier verminderen mogelijk eveneens risicofactoren voor suikerziekte, zoals een ontsteking, een hoog vetgehalte en insulinegevoeligheid. Meer onderzoek bij is echter nodig anno december 2018.

Hulp bij gewichtsverlies

De vezels in zeewier helpen mensen die proberen af te vallen. Vezels helpen een persoon een vol gevoel te krijgen, maar vezels bevatten weinig of geen calorieën. Een grote hoeveelheid voedingsvezels vertraagt de maaglediging. Hierdoor stuurt de maag niet direct signalen van honger naar de hersenen, wat helpt om overeten te voorkomen.

Ondersteuning van darmgezondheid

Darmbacteriën spelen een belangrijke rol bij het afbreken van voedsel en het ondersteunen van de spijsvertering en algehele gezondheid. Zeewieren zijn vaak ideaal voor de gezondheid van de darmen. Algen bevatten grote hoeveelheden vezels, die samen 23-64 procent van het droge gewicht van de algen uitmaken. Deze vezels helpen de darmbacteriën voeden. Darmbacteriën breken vezels af in verbindingen die de darmgezondheid en de gezondheid van het immuunsysteem verbeteren. Het toevoegen van algen aan de voeding is een eenvoudige manier om het lichaam te voorzien van veel darmgezonde prebiotische vezels, die op hun beurt helpen met problemen zoals constipatie of diarree.

Ondersteuning van schildklierfunctie

De schildklier reguleert hormonen en geeft deze af voor energieproductie, groei en celreparatie. De schildklier heeft jodium nodig voor een goede werking, maar de hoeveelheid die een persoon nodig heeft, is afhankelijk van de schildkliertoestand. Een jodiumtekort is een oorzaak van hypothyreoïdie (traag werkende schildklier). Dit resulteert in de ontwikkeling van een struma, een zichtbare vergroting van de schildklier. Mensen eten best voedingsmiddelen met voldoende jodium om hypothyreoïdie te voorkomen of verbeteren. Zeewier is erg rijk aan jodium en is daarom een goede keuze om schildklierproblemen te voorkomen.

Voedzame voeding

Elk type zeewier bevat verschillende voedingsstoffen en mineralen. Het eten van deze zeealgen stimuleert de inname van vitaminen en mineralen zonder veel calorieën toe te voegen. Zeewieren bevat tal van nuttige voedingsstoffen zoals:
  • antioxidanten: Antioxidanten beschermen het lichaam tegen oxidatieve stress en verminderen ontstekingen op cellulair niveau
  • eiwitten
  • ijzer
  • jodium
  • koolhydraten
  • meervoudig onverzadigde vetzuren
  • mineralen
  • vezels
  • vitamine A
  • vitamine B
  • vitamine C
  • vitamine E

Bijwerkingen en risico’s van zeewieren

Overtollig jodium

Het meeste zeewier bevat hoge niveaus jodium. Wanneer een persoon gedurende een langere periode te veel zeeweer eet, ontstaat het risico op een overtollige jodiuminname. Hoewel bij de meeste mensen hoge jodiumniveaus geen probleem vormen, zijn sommige mensen kwetsbaarder voor de effecten van een overmatige jodiuminname. De schildklier werkt namelijk bij sommige mensen minder goed, hetgeen dan resulteert in een gewichtstoename of een zwelling en benauwdheid rond de nek. Iedereen die deze symptomen ervaart, moet stoppen met het eten van jodium en de arts raadplegen voor een volledig onderzoek.

Zware metalen

Zeewieren absorberen mineralen en voedingsstoffen uit de zee. Als het omringende water zware metalen bevat, absorbeert het zeewier deze. In het eetbare zeewier zijn de concentraties van de toxische (giftige) metalen aluminium, cadmium en lood over het algemeen echter zeer laag, al is anno december 2018 meer onderzoek naar andere metalen in zeewier nodig. Hoewel het toxisch niveau laag is, is het toch mogelijk dat de toxische metalen zich ophopen wanneer een persoon elke dag zeewier eet. Het risico op een metaalvergiftiging is zeer laag, maar het is toch belangrijk om te opteren voor organisch zeewier dat is afgeleid van een hoogwaardige bron.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zeewier - van oud gebruik tot modern voedingssupplementZeewier wordt in Japan al sinds oudsher gebruikt als groente een gewoonte die in Europa veel minder bekend is. In sushi…
Schoonheid uit een potje: zeewierZeewier kent krachtige voordelen voor de huid: het bezit huidverbeterende eigenschappen. Zeewier is een verzamelnaam voo…
Voedingsvezels in onze voedingVoedingsvezels in onze voedingVoedingsvezel is een belangrijk bestanddeel van goede voeding. Voedingsvezel is de verzamelnaam voor die delen van plant…
Zeewier kan voedselvoorziening zeker stellenVeel mensen denken dat ze alleen maar zeewier binnenkrijgen als ze sushi eten. Niets is minder waar. Zeewier heeft besta…
Voordelen van vezelrijk voedselDe voordelen voor de gezondheid van vezelrijk voedsel zijn legio. Het eten van een menu dat rij is aan vezels doet veel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Zuzyusa, Pixabay
  • Geraadpleegd op 7 december 2018:
  • 7 Surprising Health Benefits of Eating Seaweed, https://www.healthline.com/nutrition/benefits-of-seaweed
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Health Benefits and Uses of Seaweed, https://www.verywellfit.com/seaweeds-health-claims-2223487
  • Is het zinvol om zeewier of algen te eten ter voorkoming of behandeling van kanker?, http://www.voedingenkankerinfo.nl/is-het-zinvol-om-zeewier-of-algen-te-eten-ter-voorkoming-of-behandeling-van-kanker/
  • The Benefits of Seaweed (And When To Avoid It), https://wellnessmama.com/130117/seaweed-benefits/
  • What are the benefits of seaweed?, https://www.medicalnewstoday.com/articles/323916.php

Reageer op het artikel "Zeewier in voeding: Voordelen voor de gezondheid"

Infoteur: Miske
Laatste update: 10-01-2019
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Gezonde voeding
Medische informatie…
Schrijf mee!