InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Eet gezond met vis

Eet gezond met vis

Eet gezond met vis Vis, schaal- en schelpdieren zijn gezond. Ze leveren eiwitten van hoge kwaliteit, goede vetten, vitamines en mineralen die ons lichaam voorziet van energie en beschermen tegen ziekten.

Viseiwit

vis bestaat voornamelijk uit spierweefsel dat is opgebouwd uit eiwitten en het is licht verteerbaar, omdat het minder bindweefsel heeft dan vlees. Eiwitten zijn voor ons lichaam een belangrijke bouwstof die zorgt voor de opbouw en het herstel van spieren, organen, zenuwen en bloed. Ze zijn opgebouwd uit aminozuren.
Een aantal hiervan kan ons lichaam niet zelf aanmaken. Deze moeten we dus uit voeding halen. Alle vissen zijn rijk aan deze essentiële aminozuren.
Visvet en omega - 3

Cholesterol

Cholesterol is een stof in het bloed, die onmisbaar is voor de lichaamscellen en belangrijk is voor de aanmaak van hormonen. Het belangrijkste deel van cholesterol wordt door het lichaam zelf aangemaakt en de rest krijgen we binnen via ons voedsel. Garnalen, paling, mosselen en schelvislever bevatten van nature veel cholesterol. Onderzoek wijst uit dat de hoeveelheid cholesterol in voedsel maar weinig invloed heeft op het cholesterolgehalte in ons bloed. Het zijn de verzadigde vetzuren, die het bloed doen stijgen, waardoor de bloedvaten dichtslibben. Onverzadigde visvetzuren kunnen het cholesterolgehalte in het bloed verlagen.

Vitamines in vis

Vis is rijk aan vitamines. Vooral vette vis bevat veel vitamine A en D. Vitamine A is belangrijk voor de ogen, groei, weerstand en een gezonde huid. Vitaminen D zorgt voor stevige botten en tanden. Verder bevat vis B-vitamines zoals B12, foliumzuur (B11) en vitamine E.

Mineralen

Mineralen zijn net als vitamines belangrijke bouwstoffen voor ons lichaam. Vis levert onder andere jodium, chroom, fluor, selenium en zink. Jodium is belangrijk voor de schildklierhormonen die onmisbaar zijn voor de groei en de ontwikkeling van het zenuwstelsel en de stofwisseling. Chroom regelt de hoeveelheid cholesterol in het bloed en fluor voorkomt tandbederf. Zink verhoogd de weerstand en bevordert de groei. Oesters hebben een hoog gehalte aan zink en worden sinds de oudheid gezien als potentieverhogend omdat zink ook een belangrijke rol speelt bij de voortplanting.

Lekker slank

Als je overgewicht wilt voorkomen is het eten van vis belangrijk. Er zijn veel soorten vis die nog geen 2% vet bevatten. De vettere vissoorten bevatten niet meer vet dan een gemiddeld stukje vlees. Vis kun je ook heel goed slank klaar maken, bijvoorbeeld door deze te stomen of in een pakketje in de oven te bereiden of door vis te grillen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Eet gezond met vis"

Reactie

A. Ceelen, 11-03-2010 14:37 #1
Zitten in schelvislever ook stoffen die de B-12 vitamine weer op peil brengen?

Infoteur: Robin65
Gepubliceerd: 11-06-2008
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!