InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Dieet > Gezond afvallen met het visdieet

Gezond afvallen met het visdieet

Gezond afvallen met het visdieet Nederlanders eten nog steeds te weinig vis terwijl de gezondheidsraad al jaren adviseert om twee keer per week vis te eten. Vis is een goede bron van essentiële vetzuren. Deze vetzuren zijn essentieel omdat ze goed zijn voor hart en bloedvaten en een belangrijke rol spelen bij de ontwikkeling van de hersenen. Daarnaast verlagen ze het slechte cholesterol in het bloed. Omdat vis veel voedingsstoffen en weinig calorieën levert is het een perfecte basis voor een vermageringsdieet.

Soorten vis

Vis kun je opdelen in twee soorten, vette vis en magere vis. De magere vis mist de gezondheidsvoordelen van de essentiële vetzuren. Het voordeel is wel dat ze veel eiwitten leveren en weinig calorieën bevatten. Hierdoor vormen ze een goede basis voor een dieet. Voorbeelden van magere vissoorten zijn: oesters, tong, kabeljauw, schelvis, victoriabaars, schol en heilbot.

Vette vis bevat naast de goede essentiële vetzuren ook twee belangrijke nadelen: er kunnen schadelijke stoffen in zitten als dioxines en PCBs en er zetten meer calorieën in. Er wordt onder andere door het voedingscentrum geadviseerd om maximaal vier keer per week vette vis te eten. Als je je aan dit advies houdt dan zal je alle gezondheidsvoordelen van de essentiële vetzuren hebben, maar niet teveel schadelijke stoffen en calorieën binnen krijgen. Voorbeelden van vette vissoorten zijn zalm, paling, ansjovis, haring, makreel en sardines.

Calorieën in vis

Vis bevat ten opzichte van vlees minder calorieën. Ook vette vis is vaak lager in calorieën dan een gemiddeld stukje vlees. Zo bevat een gehaktbal snel 260 kcal terwijl een stuk zalm er maar 220 bevat. Ook mager vlees is vaak hoger in calorieën, een kipfilet bevat bijvoorbeeld 110 calorieën terwijl kabeljauw er 90 bevat. Een overzicht van de calorieën en de hoeveelheid vet in vis staat in onderstaande tabel.

Vissoortkcal per 100 gramVet per 100 gram (gram)
Kokkels640,1
Oesters701,7
Kabeljauw720,7
Zeeduivel741,5
Mosselen743
Heek780,9
Tong792,1
Schelvis790,3
Koolvis801,2
Kreeft822
Tarbot841,8
Krab851,4
Schol942
Schar953
Tonijn961
Heilbot1052,5
Tilapia1144,8
Zwaardvis1194,5
Zeebaars1202,8
Paling20016
Haring21616
Zalm22015,7
Makreel34430,7

Principes van het visdieet

Het visdieet is een simpel en gezond dieet. Het enige wat je hoeft te doen is je aan onderstaande regels houden:
  • Vervang je stukje vlees of kip met vis. Begin met een keer in de week een stuk vis en bouw dit op naar minimaal vier keer in de week. Je zal hierdoor minder calorieën binnen krijgen waardoor je afvalt. Daarnaast biedt het ook voordelen voor je gezondheid.
  • Bereid de vis op een gezonde manier. Smeer de vis in met olijfolie en voeg kruiden toe. Grill de vis of de barbecue of in de oven. Ook is stomen een goede en lekker manier om vis te bereiden. Bak je vis niet in teveel vet, dit bevat namelijk teveel calorieën en je zal daardoor niet afvallen. Ook gefrituurde vis is geen goed idee.
  • Eet ook vaak vette vis. Juist de vette vis heeft veel gezondheidsvoordelen. De eiwitten uit vette vis zorgen voor een verzadigd gevoel zodat je minder zal eten. Hierdoor zal je minder calorieën tijdens de maaltijd binnen krijgen.
  • Eet bij je vis gezonde bijgerechten zoals gestoomde groente. Broccoli, boontjes en worteltjes bevatten veel vezels, vitaminen en mineralen en zijn een goede aanvulling op de vis maaltijd. Een gekookte aardappel bevat veel vitamine C, maar een snee geroosterd volkorenbrood is ook een gezonde aanvulling met veel vezels. Probeer ook eens vers fruit toe te voegen, dit gaat vaak goed samen met verse vis

Andere voordelen van vis

Naast dat vis gezond is en het weinig calorieën levert heeft het ook nog andere voordelen. Zo is vis ook goed voor het uiterlijk. Door de B vitamines, het ijzer en de zink uit de vis zullen je haar, huid en nagels gezond, sterk en glanzend worden. Vis bevat een goede bron van jodium, een mineraal waar vaak een tekort aan is. Jodium draagt bij aan een goede werking van de schildklier. Vis kan hierdoor het afvalproces versnellen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vuistregel voor gezond afvallen - disciplineVuistregel voor gezond afvallen - disciplineDiscipline is de belangrijkste vuistregel voor gezond afvallen. Gezond afslanken door middel van goede kan maanden tot j…
Kan je vermageren zonder dieet?Kan je vermageren zonder dieet?Wie zonder dieet wil vermageren kan kiezen uit meerdere methoden, variërend van dieetpillen tot eetlustremmers, liposuct…
Snel afvallen: Gezond vermageren in korte tijdSnel afvallen: Gezond vermageren in korte tijdSnel afvallen betekent niet automatisch afzien. Wanneer je de verschillende strategieën voor snel afslanken slim met elk…
Bronnen en referenties
  • http://www.afslanktips.com/afslank-tips-en-afvallen/nieuws-om-af-te-slanken/140-vis-eten-is-gezond-en-goed-voor-de-slanke-lijn, bezocht op 16-10-2014
  • http://healthyeating.sfgate.com/lose-weight-fish-8003.html, bezocht op 16-10-2014
  • http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/P/, bezocht op 16-10-2014

Reageer op het artikel "Gezond afvallen met het visdieet"

Infoteur: Mrst
Gepubliceerd: 17-10-2014
Subrubriek: Dieet
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!